„Én vagyok az az ember, aki odaadja az eszközöket a színészek kezébe, és reménykedik benne, hogy nem vesztik, törik vagy rontják el” – nyilatkozta egyszer egy kellékes. De Murphy törvényeinek megfelelően természetesen ami el tud romlani, az el is romlik. Egy filmforgatáson ráadásul nemcsak a kellékek, hanem például a méregdrága kamerák is megsérülhetnek...
Aljas nyolcas: egy 145 éves gitár
Amikor Tarantino bosszúwesternjében a Kurt Russell által alakított figura szétveri egy tartógerendán Jennifer Jason Leigh karakterének gitárját, a színésznő keservesen feljajdul – Russell nem tudta, de ez Leigh valódi reakciója volt, nem színészkedett: ugyanis nem sokkal azelőtt derítette ki, hogy a kellék egy, az 1870-es években készült, muzeális értékű darab. A sztár egyébként még haza is vihette, hogy gyakorolhasson rajta, sőt: fel is merült benne, hogy megvásárolná, ezért tudta meg egyáltalán az árát: potom 40 ezer dollár (több mint 12 millió forint).
Csak sajnos minderről a színésznek nem szólt senki, így ő végig azt gondolta, csak egy másolatot zúz porrá.
„Kurt szörnyen érezte magát emiatt. Fogalma sem volt a dologról.
Amikor megtudta, szó szerint kidülledtek a szemei” – mesélte később Jennifer Jason Leigh. Amikor a hangszert kölcsönadó, kifejezetten gitárokra specializálódott Martin Museum igazgatóját informálták az incidensről, először azt hitte, valamilyen elkerülhetetlen forgatási balesetről van szó. De amikor megtudta, hogy egyszerűen nem szóltak róla a színésznek, úgy határozott, az intézmény a jövőben semmilyen körülmények között nem ad kölcsön gitárt filmforgatásokra.
Csillagközi romboló: egy 200 ezer dollár értékű hajómodell
Hasonló eset történt a Csillagközi romboló című sorozat harmadik évadának Örvény (Maelstrom) című epizódja forgatásán is, csak ott az illető múzeum nem egy gitárritkaságot, hanem egy, még annál is értékesebb hajómodellt kölcsönzött a produkció számára a. A 60 millió forintot érő tárgyról a munkálatok idejére több másolatot is készítettek, és a legtöbbször azokat filmezték; de volt egy képsor, amelyben közeliben mutatták a modellt, ezért muszáj volt az eredetit használniuk. Sajnálatos módon ez volt az a jelenet, amikor Edward James Olmos karaktere megtudja, hogy meghalt a lánya, és a színész úgy érezte, hogy egy ilyen érzelmileg felfokozott pillanatba belefér egy kis improvizáció, és fájdalmában puszta kézzel verte szét az értékes múzeumi kincset.
Skyfall: egy 330 éves ékszerüzlet
A James Bond-franchise több részének is zajlott már forgatása Isztambulban – de könnyen lehet, hogy a Skyfall volt az utolsó a sorban, miután az egyik kaszkadőr belehajtott a motorjával a híres Nagy Bazár egy antik boltjába. A 007-es mozi impozáns nyitójelenetében látható üldözéses jelenetben Bond a város háztetőin át kezdi üldözni egy motorral szintén motoron menekülő ellenfelét, aki végül egy ablaküvegen keresztül (az még kellék volt) behajt a pompázatos Nagy Bazár területére.
Pedig a necces jelenet forgatását természetesen hatalmas előkészületek előzték meg. A film helyszínfelelősének beszámolója szerint először is meg kellett győzniük a Nagy Bazár és a Fűszerbazár mind az 1650 boltosát arról, hogy engedélyezzék a forgatást, majd engedélyt kellett kérniük a török kultuszminisztériumtól, a helyi közlekedési hatóságtól és az isztambuli rendőrségtől is. A megrongált üzlet tulajdonosa pedig később azt nyilatkozta, nemcsak költséges, de nagyon bonyolult is volt a javítás, és a dolog nem kevés bevételkiesést is jelentett a számára, mivel egy műemlékről van szó. A sors fintora egyébként, hogy a boltok amúgy a helyi műemlékvédelmi hivatal engedélye nélkül még a kirakatukon sem változtathatnak. Hát, így végül elég drasztikus változtatás történt...
The Master: egy muzeális értékű vécécsésze
Joaquin Phoenix sosem tartotta szentírásnak a forgatókönyvet, és az attól való eltérés volt, hogy egy kiugró térdet eredményezett a számára (amikor túl komolyan vette a Jokerben az egyik jelenetét), de volt, hogy a producerek pénztárcája bánta. A filmnek abban a jelenetében ugyanis, amikor Phoenix karaktere, az ágrólszakadt Freddie Quell és a Philip Seymour Hoffman által megformált figura egymással szomszédos börtöncellákba kerül, a higgadt szektavezérrel éles ellentétet alkotva Quell őrjöngeni kezd, amikor beviszik. A férfi először a felhajtható emeletes ágyat fejelgeti le alulról többször egymás után, majd mindenfelé dobálja magát, végül erőből elkezdni rugdosni a falra szerelt vécécsészét, ami ennek köszönhetően ripityára törik.
„Az a fajansz sajnálatos módon egy valódi, muzeális értékű vécécsésze volt, nem kellék.
Szóval nem tudtuk újravenni a jelenetet” – nyilatkozta az ügyről a filmet rendező Paul Thomas Anderson. De a képsort elnézve Phoenix elsőre is elég hiteles volt. A színész később elárulta, hogy a ketrecbe zárt vadállatokról mintázta karaktere viselkedését, mert azoknál látta, hogy annyira heves a reakciójuk, hogy akár saját magukat is megsebzik. „De nem akartam el is törni azt a dolgot. A forgatókönyvben sem ez szerepelt. Nem is gondoltam volna, hogy ilyesmi megtörténhet” – vallotta be a kissé vehemens sztár.
A sötét lovag: egy 500 ezer dollár értékű IMAX kamera
Christopher Nolannak már múltja van a különféle törés-zúzásokat illetően, és a dolog pont A sötét lovag forgatásán kezdődött, méghozzá annál a roppantul izgalmas jelenetnél, amelyben Joker és bandája csapdába csal és megtámad egy SWAT egységet egy alagútban, és ennek során jó pár rendőrségi járművet lezúznak.
Ám sajnos nemcsak az autók törtek össze, hanem egy IMAX kamera is,
mivel a rendkívül dinamikus akciót elég közelről, az eseményeket mozgékonyan követő kamerával rögzítették.
Egy kamera tönkretétele önmagában nem lenne olyan rendkívüli egy forgatáson, mert megeshet az ilyen. De az IMAX kamerák más ligában játszanak. Olyan drágák, hogy egy csomó produkció meg sem engedheti magának, hogy ilyesmit használjon, és a többiek sem rendelkeznek saját IMAX kamerával, hanem jellemzően csak bérlik a gépet. A sötét lovag ugyan utóbb olyan nyereségesnek bizonyult (több mint egymilliárd dollárt kaszált világszerte), hogy a félmilliós (forintban több mint 150 milliós) eszköz kifizetése nem okozhatott gondot, mégis fáj belegondolni, hogy 2008 körül, amikor a filmet forgatták, egy IMAX kamera olyan ritkaságnak számított, hogy mindössze négy létezett belőle az egész világon – na ebből a négyből sikerült az egyiket Nolannek és csapatának tönkretennie.
A sötét lovag – Felemelkedés: még egy 500 ezer dollár értékű IMAX kamera
Nolannek valamiért nagyon a bögyében lehetnek az IMAX kamerák, mert négy évvel később is sikerült hazavágnia egyet. Abban a jelenetben, amikor a gothami városháza lépcsőjén sor kerül Batman és Bane, illetve csapataik között a végső nagy leszámolásra,
Az esetről készült kulisszák mögötti felvételek alapján rekonstruálni lehetett, hogyan történt a baleset: a motor ugyan nem száguldott különösebben gyorsan, de a kaszkadőrnő és a kameraoperátor nem realizálták, hogy össze fognak ütközni, így a végén az ütközés egyszerűen kiverte az IMAX kamerát a szakember kezéből. S habár ezzel újabb 500 ezer dollár folyt le a lefolyón, azt legalább elmondhatták, hogy akkoriban már két számjegyű volt a világon fellelhető IMAX gépek darabszáma. Az eset, pontosabban az esetek pedig nem szegték kedvét a rendezőnek, aki a későbbiekben sem bánt túl óvatosan ezekkel a méregdrága felszerelésekkel, hiszen a Dunkirkben egy zuhanó repülőre szerelt fel egyet. A kamera nem túl meglepő módon végül a tengerben kötött ki, de csodák csodájára meg lehetett javítani.
Áldozathozatal: egy egész ház
Ripityára zúzni egy gitárt vagy egy hajómodellt, mert azt hiszed, hogy utánzat, lerúgni egy vécécsészét, mert nem gondolnád, hogy összetörhet, az egy dolog. Néhány IMAX-kamera feláldozása már kicsit húzósabb, de még mindig mondhatjuk, hogy ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Az viszont, hogy egy egész házat felgyújtanak, már egy következő szint, szóval kijelenthetjük, hogy Hollywood sehol sincs az európaiakhoz, konkrétan Tarkovszkijhoz képest – a házégetés ugyanis az ő 1986-os, Áldozathozatal (beszédes!) című filmjében történt.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a házat szándékosan gyújtották fel – az azonban már nem volt betervezve, hogy a kamerának mégsem sikerül rögzítenie a látványos pusztulást. Egy kulisszák mögötti werkfelvételnek sikerült megragadnia a pillanatot, amikor kiderült, hogy géphiba miatt nem jött össze a felvétel: a rendező a kezébe temeti az arcát, és hangosan nyög, mielőtt azt mondaná, hogy az utolsó dolog, amire számított, az az, hogy pont az operatőrcsapat tolja el a dolgot. A ház tehát feleslegesen égett le, így hatalmas költségek árán egy újat kellett építeni – hogy aztán azt is felgyújtsák. A film viszont klasszikussá vált, szóval talán mégis megérte.
(via Looper)