9 legjobb filmes bohóc AZelőttről

Nem minden filmes bohóc olyan rémisztő, mint Pennywise az AZból, mert vannak szomorúak, bölcsek, szerencsétlenek és teljesen tébolyodottak is. Vicces - érdekes módon - csak kevés akad.

A cirkusz (1928)

Charles Chaplin egész filmes pályafutása az utolsó, bajusztalan éveket leszámítva a bohóc imidzsére épült a keménykalappal, túlméretezett cipővel, pici bajuszkával, rezzenéstelen bohócarccal, csak fekete-fehérben és a Csavargó néven. Itt ráadásul konkrétan egy bohócot játszik - miközben szokás szerint rendező, író, vágó és valószínűleg zeneszerző is egyben - , igaz, csak véletlenül válik azzá. A rendőrök ugyanis egy zsebtolvaj helyett a Csavargót veszi üldözőbe, aki bemenekül egy cirkuszba. Az üldözési jelenet a közönség soraiban hatalmas tetszést arat, mindenki a vicces embert reklamálja, így a cirkuszigazgatónak nem marad más választása, felfogadja a Csavargót a társulatába. A cirkusznak felível a szerencsecsillaga, de ettől még a Csavargónak és szerelmének, a kötéltáncosnőnek nem lesz jobb a sorsa.

Cirksuz

Fel a fejjel (1954)

Peti bohóc és Aida, az elefánt a Jackson cirkusz holtfáradt társulatával a német határ felé poroszkál. 1945 tavaszán járunk, a II. világháborúnak már csaknem vége, de az országban még dúlnak a harcok. A határ menti kisvárosban tartott sikeres előadás után - melynek csúcspontjaként Aida megborotválja Petit - a bohócnak meggyűlik a baja a nyilasokkal, mivel azok két kis védencének a bőrére pályáznak, és hősünket csaknem utoléri a végzet: a falhoz állítják, mint katonaszökevényt. Az az utolsó kérése, hadd adja elő végre-valahára élete nagy mutatványát. Latabár Kálmán a magyar film talán legjobb bohócaként vonult be ezzel a szereppel, pedig ki sincs festve, piros orra sincsen, csak az a jellegzetes arca.

Országúton olasz filmdráma, 1954)

A filmtörténet egyik legszebb filmje – és a rendező, Federico Fellini személyes kedvence „mindössze” arról szól, hogy minden létezésnek értelme van itt a Földön, akármilyen nyomorúságos is. És a végtelenül egyszerű, de jóságos Gelsomina sorsa keserű, a mélyszegénységben élő lányt anyja eladja egy erőművésznek, aki faluról falura adja elő mutatványát, miközben a lány bohóckodva kalapozik neki. Később egy vándorcirkuszhoz csapódnak, ahol sokat látott bohóc próbálja a lányt öntudatra ébreszteni, aminek aztán tragikus következményei lesznek. A groteszk Fellininél alapvetés, és ennek megjelenítésére a bohócok kézenfekvő eszközök. Gelsominát egyébként a rendező felesége és lelki társa, Giulietta Masina alakítja, a brutális erőművészt, Zampanót pedig Anthony Quinn élete legjobb szerepében.

Montreáli bankrablás (1985)

Az világos, hogy a bohóc álarca mögé bárki elbújhat, és ezt az ekkor már a csúcson túl lévő Jean-Paul Belmondo ezúttal szó szerint veszi, hiszen bohócként rabol ki egy bankot, ahogy azt a cím és elárulja, Montrealban. Besétál a legbiztonságosabbnak kikiáltott bankba bohócnak öltözve, és mintegy harminc túszt ejt. Ezek után a rendőrség számára kiismerhetetlenül viselkedve, különböző váratlannál váratlanabb fortélyokat alkalmazva kirámolja az egész bankot. Minden rendben is lenne, ám egyik társa úgy érzi, kevesebbet kapott, mint amennyi járt volna neki. A női főszerepben az ekkor még oly fiatal Kim Cattrall!

Gyilkos bohócok az űrből (1988)

A cím ezúttal is mindent elárul, a Chiodo testvérek mindmáig egyetlen filmjében egy álmos kisváros mellett üstökös csapódik be, és kráterének helyén egy felállított cirkuszi sátor jelenik meg, teli bizarr bohócokkal. Akik valójában űrbéli ragadozók, akik tápláléknak néznek minket, és bár a város lélekszáma innentől egyre fogyatkozik, senki sem veszi komolyan a veszélyt, mert hát nem lehet komolyan venni azt, hogy mindenféle bohócok gyilkolásznak, biztos csak valami otromba tréfáról van szó. És a film valóban annyira túlpörget mindent, hogy a rossz itt már jó, és mára a műfaj egyik klasszikusának számít – pedig alapvetően egy bóvli, de bóvlinak nagyon vicces.

bohóc

Batman (1989)

A Batman filmek Joker miatt lettek igazán népszerűek, legyen szó Jack Nicholsonról vagy a megboldogult Heath Ledgerről, és mi azért választottuk az előbbit, mert nélküle nem lett volna az utóbbi. Joker, vagyis Jack Napier a savkádba esett, eltorzult arcú bűnöző mindent arra tett fel, hogy leszámoljon a hozzá képest meglehetősen unalmas Denevéremberrel, és Tim Burtonnél ez a karakter tényleg egy minden kontrollt elveszített, megalomániás bohóc, míg Ledgernél egy anarchista, a jóval később a klubhoz csatlakozott Jared Letónál szimplán egy pszichopata barom.

Batman

Egy őrült szerelem balladája (2010)

A spanyol polgárháború idejével nyitunk, amikor a köztársaságiak és a felkelők közötti véres harcban még a bohócokat is bevetik, majd ugrunk egy nagyot, és a Franco korszakban találjuk magunkat, amikor Javier, a Szomorú Bohóc új cirkuszhoz szegődik. A furcsa társulat tagjaival hamar barátságot köt - még a brutális Boldog Bohóccal, Sergióval is, pedig az naponta alázza porig, hogy a többieket szórakoztassa. Javier mindennapjai Natalia, a kivételes tehetségű akrobata bámulásával telnek, pedig a csodált hölgy Sergio gyakran bántalmazott felesége. Javier egyre mélyebb szerelmet érez a rettenetes sorsú lány iránt, megpróbálja megmenteni kegyetlen és erőszakos férjétől, és lassan elkerülhetetlenné válik a két bohóc korántsem vicces összecsapása.

Balek (2010)

Bár a magyar címben hősünk a Balek jelzőt kapta, eredetileg Bohócról van szó, mert Frank komolyan vehetetlen, és mindent elront. A gyereklelkű felnőtt soha nem a felelősségteljes döntésekről volt híres, így mikor barátnője teherbe esik, a lánynak érthető módon kétségei támadnak kettőjük jövőjét illetően. Hogy bebizonyítsa, hogy jó apa válna belőle, „elrabolja" a lány 12 éves unokaöccsét, és - tetszik, nem tetszik - csónaktúrára viszi őt. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy velük tart Frank legjobb barátja, Casper is, aki egy ilyen eseményt egyfajta vándororgiaként képzel el nőkkel, drogokkal és alkohollal. A tabudöntögető vígjáték Dániában kultuszfilm lett, de még Amerikában is imádták, csak nálunk nem került moziforgalmazásba.

Bohóc a pokolból (2012)

A bohóc mára elsősorban a horrorfilmek egyik hasznos kelléke lett, lásd a most bemutatott Azt is, de a témához még az írek is hozzá tudtak szólni egy horrorvígjáték erejéig. Hőse Grindle, az életunt, lecsúszott és cseppet sem vicces bohóc, aki születésnapi gyermekpartikon szokott szerepelni. Egyik alkalommal késve érkezik a partira, de nemcsak az időzítés pocsék, a gyerekek is borzalmasak, a tréfái is rosszul sülnek el, és végül a gyerekeknek köszönhetően végzetes baleset áldozata lesz. Évekkel később, ugyanezek a kölykök immár kamaszként részt vesznek egy bulin, és a fekete mágiának köszönhetően új életre kelt bohóc visszatér bosszút állni. Ami elképesztően gusztustalan, de tényleg!