8 film, amelyben a vágyak elszabadulásának komoly következményei vannak.
Pár hónapja listáztuk azokat a filmeket, amelyekben az alkotóknak úgy sikerült maximálisra csavarniuk az erotikus feszültséget, hogy ahhoz még meztelenkedésre se volt mindig szükség, aztán a sorozatunk folytatásában a kicsit merészebb, provokatív filmekből csemegéztünk. Most pedig következzenek azok a „szexi filmek”, amelyekben a vágyak és az érzelmek elszabadulásának általában súlyos következményei vannak.
Karambol (1996)
Cronenbergnek van pár polgárpukkasztó filmje (a legújabb is ilyennek ígérkezik), de az élmezőnyben a Karambolnak mindenképp ott a helye. A J.R. Ballard regényéből készült film egy elborult pszichológiai thriller az autóbaleseteket fetisizáló emberekről, amely a poszthumanizmus témáját is érinti az evolúciós létra következő lépcsőfokának bemutatásával.
A történet olyan emberekről szól, akiket a roncsolt autók és testek izgatnak fel, és teljesen rabjaivá válnak a bizarr erotikus élmények hajszolásának. Az alaphelyzetben ott a komikum is, de Cronenberg nem enged a csábításnak, és olyan komolysággal meséli el a történetet, mint egy hagyományos erotikus thrillert, amitől csak még zavarba ejtőbb élmény lesz a film, amely természetesen nagyot bukott a mozikban, és a kritikusokat is megosztotta.
Tágra zárt szemek
Stanley Kubrick utolsó filmje elég ártatlanul indul. A Tom Cruise és Nicole Kidman által alakított pszichológus házaspár részt vesz egy karácsonyi partin, ahol mindketten flörtölnek – valaki mással. A helyzet akkor fordul komolyabbra, amikor Alice bevallja a férjének, hogy lefeküdt egy szállodai portással. A csalódott William bosszúból beleveti magát az éjszakába, először egy örömlánynál köt ki, de akkor még meggondolja magát. Később viszont egy álarcosbálon találja magát, amely hamarosan orgiává fajul.
Kubrick a végső vágat leadása után mindössze hat nappal elhunyt, a Warner Bros. illetékesei pedig úgy döntöttek, visszavesznek az explicit jelenetekből, és digitálisan hozzáadott furcsa, köpönyeges figurákkal takarták ki az éles szexet. Érdekes módon a film legizgatóbb része mégis az, amikor Nicole Kidman – Cruise akkori párja – rekedt hangon a szexuális fantáziájáról mesél.
Idegen a tónál
Alain Guiraudie filmje olyan kritikailag elismert, 8 César-díjra jelölt erotikus thriller, amelyben néha premier plánban ejakuálnak a főszereplők. A helyszín egy olyan tó, ahol férfiak ismerkednek férfiakkal. Itt találkozik Franck (Pierre Deladonchamps) a titokzatos és kissé félelmetes Michellel (Christophe Paou), akibe vakon beleszeret. Amikor egy férfit holtan találnak, Franck és Michel gyorsan gyanúsítottakká válnak, de a veszélyekkel nem törődve folytatják szenvedélyes és veszélyes kapcsolatukat. A hitchcocki hatásokat is mutató provokatív filmben Francknak végül fel kell tennie magában a kérdést:
mi van akkor, ha a szenvedélye tárgya valójában egy gyilkos?
Románc (1999)
Catherine Breillat filmjének főhőse, Marie, a fiatal tanítónő, aki hiába szerelmes barátjába, Pault a szex, a testi közelség taszítja. Így a lány más karjaiban jut el a csúcsra, először a férfiasan gyengéd Paolo, majd a szado-mazo játékokban otthonos iskolaigazgató veszi pártfogásába. De Marie lassacskán egyre ingoványosabb talajra téved, ahonnan nehéz a visszatérés.
A francia rendezőnő a pornószínész-legenda Rocco Siffredit szerződtette a férfi főszerepre, aki itt sem volt szégyellős. Az már csak utólag derült ki, hogy az akkor még 23 éves, kezdő színésznőt, Caroline Ducey-t Breillat szó szerint meg akarta erőszakoltatni Siffredivel.
A rabbi meg a lánya (2017)
A chilei Sebastián Leliónak erősre sikerült a 2017-es éve, nyert egy Oscart az Egy fantasztikus nővel, majd bemutatta első angol nyelvű filmjét is Rachel McAdams és Rachel Weisz főszereplésével. Előbbi egy transznemű nő története, de A rabbi meg a lánya is egy tabuhoz nyúl hozzá. A történet szerint apja halálát követően Ronit (Weisz) hosszú idő után visszatér gyerekkora helyszínére, egy londoni ortodox zsidó közösségbe. Felnőttként újra szembe kell néznie az általa már egyszer megtagadott szokásokkal, törvényekkel és saját szexualitásával – és szembe kell néznie a fiatalkori szerelme, Esti (McAdams ) iránti érzéseivel, aki időközben pont a legjobb közös barátjukhoz (Alessandro Nivola) ment hozzá,
és ez nem az a fajta közösség, ahol ezt a fajta másságot elfogadják.
Adoration (2013)
A gyerekeiket együtt nevelő barátnők lefekszenek a másik nő felnőtt fiával. Pornófilmek szoktak így kezdődni, de a luxembourgi születésű Anne Fontaine teljesen komolyan gondolta a témát. A 2013-as Sundance Film Fesztiválon bemutatott dráma Doris Lessing regényén alapul, a két főszerepet pedig Naomi Watts és Robin Wright alakítja.
A kritikusokat megosztotta a film. A Guardian szerzője, Damon Wise szerint a film "hihetetlenül provokatív alkotás, amelyben Naomi Watts bátor és odaadó alakítást nyújt, Robin Wright pedig egy karriercsúcsot jelentő színészi mesterkurzust mutat be.” A RogerEbert.com kritikusa, Christy Lemire viszont úgy látta, hogy a film „vágybeteljesítő fantázia, amely csak látszólag szól a feminista függetlenség kinyilvánításáról”, de az üzenete legfeljebb annyi, hogy
milyen fontos, hogy negyvenévesen is szexi és életerős maradj.”
A nap szépe (1967)
Catherine Deneuve egy gyönyörű, fiatal háziasszonyt alakít, aki látszólag teljesen frigid, de valójában csak a férje, Pierre, a köztiszteletben álló orvos képtelen őt kielégíteni. A hideg, szenvtelennek tűnő nagypolgári asszony a délutánjait titokban luxusprostituáltként tölti, míg férje dolgozik.
Luis Buñuel filmje, amely Velencében elnyerte az Arany Oroszlánt, bizonytalanságban hagyja a nézőt azt illetően, hogy a nő szadomazochista szexfantáziáiból mennyi a valóság.
Lizzie (2018)
Lizzie Borden 1892. augusztus 4-én egy fejszével kivégezte az apját és a mostohaanyját, és ezzel beleírta magát az amerikai kriminalisztika történelmébe, illetve a popkultúrába. Színpadi darabok, könyvek és filmek sokasága próbálta meg megfejteni a motivációt, a legújabb próbálkozás pedig behozott egy új motívumot is, a leszbikus szálat.
Craig William Macneill filmjében a Chloë Sevigny által alakított Borden a környezetével ellentétben emberszámba veszi a család új cselédjét, sőt a Kristen Stewart által alakított nővel össze is melegednek. A film nem állítja, hogy a gyilkosság hátterében a titkolt viszony áll, de nem is veti el a lehetőséget.
via: Esquire