Szerelmet, megbocsátást, újrakezdést és tébolyt is szülhet egy házfelújítás.
Házfelújításba kezdeni igazi optimista cselekedet: elsősorban nem csak abban bízunk, hogy minden rendben elkészül, hanem hogy egyáltalán elkészül egyszer. Valamikor. A közeljövőben. De inkább a jövőben. Persze megvannak a módszerek, ha már az ember belevágott a felújításba, hogy ne menjenek rá teljesen az idegei, de valójában csak egyféleképpen élhető túl józan ésszel, ha az ember a végeredményre fókuszál: egyszer majdcsak lesz egy kész háza. És próbáljuk meg elfelejteni, hogy mire odáig jutunk, szinte kezdhetjük elölről, mert valami úgyis elromlik addigra, amit még az egész folyamat elején javítottunk meg. A házfelújítás vissza-visszatérő témája a filmeknek, legyen az vígjáték, dráma vagy romantikus alkotás. Íme hét mozgókép, melyek nagyon másképp mutatják be a házfelújítást.
Karate kölyök (1984)
Bár a film nem arról szól, hogy Miyagi mester felújítja a házát (mert akkor mondjuk az lenne a címe, hogy Kivitelező karate), de az egyik leghíresebb jelentsor bizony a házfelújításhoz kapcsolódik. Miután Danielt agyba-főbe verik a tesztoszterontól túlfűtött dzsúdósok, Miyagi elvállalja, hogy felkészíti a srácot egy karateversenyre, ahol támadói is indulnak. Ám edzés helyett látszólag mindenféle ház körüli kulimunkát bíz rá, mint például a kocsifényesítés, a padlósúrolás vagy (és akkor témánál vagyunk) a kerítésfestés. Végül kiderül, hogy ezek a mozdulatsorok a küzdősport részei.
Pénznyelő (1986)
A házfelújítással járó hajcihő alapfilmje. Tom Hanks és Shelley Long épp pénzszűkében vannak, ráadásul ki kell költözniük eddigi lakásukból, így olyan otthont keresnek maguknak, amit meg tudnak fizetni. Hogy-hogy nem, épp ekkor jön szembe egy remeknek tűnő ajánlat: egy milliós értékű kúriára most pár százezer dollárért csaphatnak le New York külvárosában. Az intő jeleket figyelmen kívül hagyva (a tulajdonos gyertyákkal világít) megveszik az ingatlant, majd belekezdenek a felújításba. Ez a vígjáték egy végeláthatatlan lajstroma Murphy törvényeinek, kezdve az alaptézissel: “Ami el tud romlani, az el is romlik”. Leszakadt lépcső, kiszakadt ajtó, eldugult csövek, felgyulladt vezetékek nehezítik a felújítást, ami csak nem akar haladni, és végül a fürdőkád is leszakad az alsó szintre. Tom Hanks ekkor egy olyan kétségbeesett kacajt hallat, ami mindenkinek eszébe jut egy ponton, aki belefog a felújításba.
Az élet háza (2001)
Megható történet a megváltásról és a megbékélésről, Kevin Kline és Hayden Christensen főszereplésével. Mindig az építésznek van a leglepukkantabb háza. Nincs ez másként most sem, hiszen George közel húsz éve él ugyanabban a lerobbant viskóban, a kaliforniai tengerparton. Ám mikor rákkal diagnosztizálják, úgy dönt, ideje egy rendes otthont építeni. Ebben segít neki a fia, Sam, akivel elhidegültek egymástól, ám a nyári felújítás a kapcsolatukat is új alapokra helyezi. A film címe önmagáért beszél, talán kicsit túl direkten is.
Napsütötte Toszkána (2003)
A sikeres író válása után képtelen egyetlen sort is papírra vetni, így végül Toszkánában köt ki, ahol egy lepusztult villát vásárol. Frances (Diane Lane) a segítőkész helyiek és a sármos Marcello (Raoul Bova) közreműködésével megkezdi új életét, miközben a házat egy lengyel vendégmunkásokból álló csapat kezdi felújítani. A Napsütötte Toszkána mintha a Pénznyelő inverze lenne, színültig mediterrán életigenléssel. Bár itt sem minden klappol, de mindenki igyekszik kihozni a legjobbat a helyzetből, és alkalmazkodni hozzá. A Napsütötte Toszkána arról szól, hogy semmi sem tökéletes, és ez rendben is van így. A végére még egy esküvő is jut, ám kerülve a kliséket, nem Frances lesz a menyasszony.
Szerelmünk lapjai (2004)
Rachel McAdams és Ryan Gosling a garancia arra, hogy egy szerelmi történettel van dolgunk. A Szerelmünk lapjai Nicholas Sparks regénye alapján készült (akárcsak a Kedves John!), és olyan, mint egy klasszikus mese: a csóró fiú beleszeret a lányba, akinek tehetősek az ősei. Hogy elbűvölje, vásárol egy romos házat, és nekikezd a felújításnak. Telnek az évek, és a két fiatal eltávolodik egymástól, szóval olyan ez, mint amikor a szegénylegény elmegy világgá, szerencsét próbálni. A lány már rég másnak a vőlegénye, amikor az újságban olvas a fiú felújítási projektéről, hát nosza, felkerekedik, hogy megnézze magának. Ez persze újra lángra lobbantja a szerelmüket. A mese így kicsit másként alakul: előbb a fele királyságot kell megszerezni a hősnek, hogy elnyerje a lány kezét.
Egyszerűen bonyolult (2009)
Ezúttal nem a házfelújítás, hanem a szerelem és az emberi kapcsolatok bonyolultak. Hol is kezdjem? Szóval: Jane (Meryl Streep) már rég elvált Jake-től (Alec Baldwin), mivel az megcsalta egy másik nővel, akit azóta feleségül vett, ám most meg ezt a nőt csalja Jane-el. Eddig világos? Most jön a felújítás: bejön a képbe egy építész is, Adam (Steve Martin), akit Jane bérel fel, hogy átalakítsa az otthonát. Csakhogy, Adam beleszeret a megbízójába, ráadásul a gyerekek se nézik jó szemmel, mikor kiderül, hogy szüleik újra összejöttek, szóval lehet sejteni, mi lesz ennek a vége. Épp ezért, szerencsére csak egy leheletnyi csokis croissant-al érzékeltetik.
anyám! (2017)
Az egész világ egy ház, amely folyamatos restaurálásra szorul. Illetve ennél azért bonyolultabb Darren Aronofsky filmjének szimbolikája, melyet maga a rendező így old fel: “Jennifer Lawrence nem más, mint Gaia, vagyis a Földanya, míg a háza a világot jelképezi – egy élő, lélegző organizmust, amelyet a lakói elpusztítanak. A férje, akit a filmben Ő-ként ismerünk, Isten” (Javier Bardem). A Földanya pedig mi mást tenne, mint otthont biztosít: Lawrence karaktere folyton javítgatja a házat, ahol laknak, és amibe belesűrül az egész világ és a történelem. Aronofsky filmjében a házfelújítás is allegóriává növi ki magát: a világépítés, a gondoskodás, és a rend fenntartásának a szimbóluma (de nyilván mindenki úgy értelmezi, ahogy a szíve diktálja).
(via The Movie Buff, Bob Vila)