Ha már odaadtuk a virágot anyunak, megpusziltuk mindkét oldalról, fussuk át a legjobb és a legfurcsább filmes mamákat anyák napja alkalmával.
Titkos gyilkos mama (1994)
A fiatalon oly szép és izgalmas Kathleen Turner nem öregedett jól, de nem csinált ebből gondot – különben aligha vállalta volna el Chandler apjának szerepét a Jóbarátokban. És itt sem a leghálásabb feladatot vállalta magára: ő Beverly, az ideális háziasszony, aki mindent a szívén visel, legfőképp a gyerekei jólétét. Ha pedig valaki baszakodik velük vagy a családdal, akkor annak jaj. Beverly ugyanis egy szép napon bekattan: obszcén telefonhívásokkal lepi meg szomszédasszonyát, aki nme szelektíven gyűjti a hulladékot, kocsijával elgázolja Chip tanárát és Hasfelmetsző Jackként végez egy sráccal, aki rossz megjegyzést tett a lányára. Bár a bevezető felirat szerint John Waters filmje megtörtént esetet dolgoz fel, erről szó sincsen, a dologban pedig az a szép. hogy a történet végére a „túlzásba eső” anyuka megdicsőül.
Becéző szavak (1983)
Ha valaki egy igazán jót akar sírni, akkor Shirley MacLaine és a rég látott Debra Winger közös játékát nézze meg, amely anya és lánya kapcsolatának három évtizedét idézi fel. Aurora, az ódivatú nevelési elveket valló „nagyasszony" gyakorlatilag elnyomja lányát, akaratán kívül letöri annak minden ambícióját, nem csoda, hogy a modern felfogású Emma menekül előle, és a saját feje után megy. Az idő múlásával azonban az anya is képesnek látszik megváltozni, sőt, viszonyt kezd a szomszédba költözött faragatlan egykori űrhajóssal. Amikor az immár háromgyerekes Emma súlyosan megbetegszik, akkor sikerül - a férj és a gyerekek részvételével - először nyílt szívvel megbeszélni problémáikat. A film 11 Oscar-jelöléséből 5-öt váltott díjra, közülük az egyik MacLaine-nek járt az anya, egy pedig Jack Nicholsonnak az űrhajós megformálásáért.
A lányom nélkül soha (1991)
Annak idején az egész világon nagy port vert fel az eset: 1984-ben Betty Mahmoody perzsa férje elvitte feleségét és lányát Iránba, hogy együtt legyen a család. Előtte megesküdött feleségének, hogy, ha úgy döntenek, bármikor nyugodtan visszatérhetnek Amerikába. Hazudott. Az asszony eget-földet megmozgat, hogy kiszabadulhasson a szigorú iszlám törvények szerint élő család rabságából. Bár az irániak szerint nyilván nem így történt, az országból kiszökött asszony könyve bestseller lett, a bestsellereket pedig szokás megfilmesíteni, és ez szintén siker lett. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy a női főszerepet Sally Field osztották, de nála is jobb a férjet alakító, egyébként spanyol származású angol állampolgár Alfred Molina aki pillanatok alatt képes átvedleni remek férjből és jó apából elvakult fanatikussá.
A szoba (2015)
Az ötéves Jack számára a Szoba maga a világ. Itt született, és Anyával együtt itt eszik, játszik, alszik és tanul. Ám ötödik születésnapja után Anya közli vele, hogy a világ a szobán kívül folytatódik, és ideje megtapasztalni azt, ami a falakon túl van. Ehhez azonban tervre és szökésre van szükség, amit Jack-nek egyedül kell megtennie, merthogy a Szoba, ami valójában egy sufni egy kert végében, igazából egy börtön volt, ahol valaki fogva tartotta őket. Az ír Lenny Abrahamson megtörtént esetek alapján hozta létre A szoba világát, de a filmben az a zseniális, hogy a börtönön túl is folytatódik a dráma, noha már senki sincsen veszélyben. Az Anya ugyanis a szabad világban már nem tud jó anya lenni. Brie Larson teljesen megérdemelten nyert Oscart nyers, érett, mégis energiával teli alakításáért, és legyünk kicsit cinikusak: nyilván az is sokat segített, hogy smink nélkül játszott, amit mindig nagyra értékel az Akadémia.
Mindent anyámról (1999)
Egy görög mondás szerint csak azok a nők látnak tisztán, akiknek könny áztatta a szemét. Azon az estén, mikor egy autó halálra gázolja Estebant, a fiát, Manuela minden könnyét kisírja. S ahelyett, hogy tisztábban látna, a jelen és a jövő teljesen összekuszálódik benne. Fia egy hátrahagyott naplójában az alábbiakat olvassa: "Tegnap anyám egy fényképet mutatott nekem. A fele hiányzott. Úgy érzem, az életemből is hiányzik ez a rész." Az apjáról volt szó. Manuela sosem beszélt róla fiának, nehéz lett volna megmagyarázni, hogy a férfinek nagyobb mellei vannak mint neki és hogy Lolának hívják. Elhatározza, hogy megkeresi Lolát, hogy elmondja neki, volt egy fiuk, aki már halott. Pedro Almodóvar rengeteg díjjal jutalmazott filmjét mindenkinek ajánlotta, „aki anya szeretne lenni”, és persze saját édesanyjának, Francisca Caballerónak.
Beszélnünk kell Kevinről (2011)
Eva feladja karrierjét és szakmai ambícióit, hogy életet adjon Kevinnek. Csakhogy az anya és gyermeke közti viszony már a kezdetektől bonyolultan alakul: a gyerek is egyre furvcsább és a nőnek sem áll igazából kézre ez a szerep. Ne is boldog egyikük sem, és a fiú arca csak akkor derül fel igazán, amikor édesapjától a tizenötödik születésnapjára egy íjat kap – de bár ne kapta volna. Lynne Ramsay szándékoltan ellentmondásos munkája azzal a gondolattal játszik el, hogy az Amerikában oly „divatos” iskolai ámokfutások elkövetőinek milyen lehet a családi háttere és mennyi szeretetet kaptak – vagy nem kaptak – odahaza. A mindig zseniális Tilda Swinton érzelmi szétesése már a gyerek születése előtt elkezdődik, és ez a folyamatot bizonyos szempontból rémisztőbb, mint ami fia később elkövet.
Merida, a bátor (2012)
Hogy legyen egy könnyed, gyerekeknek való darab a sok nehéz, felnőttes dráma után, íme egy csodásan kinéző egészestés animációs film, ami másról sem szól, mint, hogy a lányok olyanok lesznek, mint az anyjuk és fordítva. Fergus király birodalma a skót Felföldön terül el. A lánya, Merida hercegnő nem tiszteli a hagyományokat, és bár édesanyja igazi hercegnőt faragna belőle, a saját életét akarja élni – és esze ágában sincs hozzámenni az udvarba érkező rémes kérőkhöz. A meggondolatlan akaratlanul is átkot hoz anyjára, aki innentől kezdve medve alakjában kíséri – amivel csak az a gond, hogy a király a medvék legfőbb ellensége. A történet vicces, izgalmas és kicsit megható, ráadásul a hősnő nyilván önbizalmat ad sok szégyenlős vöröshajú lánynak.
Titkok és hazugságok (1996)
Mike Leigh az angol munkásosztály hű krónikása, hősei mindig a szélén vagy alján tengődnek, noha egész életükben keményen dolgoztak. Ilyen Cynthia is, az ötvenes éveiben járó munkásasszony, akinek élete csalódások sorozata. Utcaseprő lányával, Roxanne-nal él London külvárosában. Egy napon felhívja telefonon egy Hortense nevű nő, és azt állítja, hogy az ő lánya, akit látatlanul nevelőszülőkhöz adott, és most találkozni szeretne vele, és amikor összejön a találkozó, mindketten döbbenten állnak egymással szemben. Cynthia fehér, a lánya viszont fekete bőrű, és már csak ennél fogva is van mit mondaniuk egymásnak. Lassan közelebb kerülnek, kialakul egyfajta barátság, de a címbéli titkok és hazugságok sokáig közéjük állnak. Érzékeny, rendkívül megható és nagyon jóval mese.
Nyugalom (2008)
Egy Alföldi Róbert filmtől az ember ugyebár nem vár könnyed komédiát – és jól is teszi. A rendező Bartis Attila azonos című könyvétr adaptálta – amiből Anyám, Kleopátra címmel színdarab is lett -, hőse pedig egy megkeseredett egykori díva, valaha ünnepelt színésznő, aki már 15 éve ki sem mozdul a lakásából. Egyetlen támasza, társalkodója, barátja, szolgája felnőtt fia, aki írógépe mögé menekül kettejük tehetetlen egymásrautaltságának őrült ketrecéből. Novelláit, amelyek anya és fia történetei, csupán az asztalfióknak írja. Egy szép napon a fiú megismerkedik egy különös lánnyal, és azonnal kitör a háború anya és fia között. Ez persze igazi jutalomjáték Udvaros Dorottya számára – és egy kicsit olyan, mintha évtizedekkel később venné fel Te rongyos élet történetének fonalát. Nem könnyű néznivaló, és hpsei még a yszexwet sem élvezik – de nagyon is elgondolkodtató történet.
Anyai szív (2013)
A film főhőse Cornelia, egy hatvanas, sikeres és vagyonos építész. Élete minden mozzanata annak jegyében zajlik, hogy ezt a pozíciót meg is tartsa. Erről szól gondosan válogatott ruhatára, bankkártyákkal teli táskája, hazug társasági összejövetelei. És ahogy saját pozícióját, úgy fia életét is szeretné irányítása alatt tartani. A 34 éves Barbu minden lépését, választását megkérdőjelezi, lebecsüli, minden erejével gyermeki pozícióban szeretné őt tartani. Amikor Barbu egy tragikus baleset okozója lesz, az anyai gépezet azonnal beindul. Cornelia biztos abban, hogy kapcsolatai, társadalmi rangja és persze nem utósorban a pénze révén megmentheti fiát a börtöntől. Calin Peter Netzer harmadik nagyjátékfilmje, minden elemében illeszkedik a tíz éve elindult román újhullámhoz, amely a mai román társadalomra, annak visszásságaira reagál.