A komikustól kezdve a bűbájoson át a vérforralóig – íme 10 olyan csók, ami valamilyen szempontból első helyet foglal el a filmtörténelemben!
A filmtörténelem első csókja: A csók (1896)
Az első, filmvásznon elcsattant csókot rögzítő mindössze 18 másodperces filmecskét 1896. július 21-én mutatták be Ottawában, ahol hatalmas felháborodást váltott ki – mégis hogy, hogy nem, az év legnépszerűbb filmjévé vált. A William Heise által rendezett alkotás a The Widow Jones című Broadway-musical utolsó jelenetéből származik, és May Irwin és John Rice csókja látható rajta. A producer Thomas Edison, a film úttörője volt, aki katalógusában a következő csintalan szavakkal ajánlotta a művet: „készen állnak a csókra, bele is csapnak,
és csak csókolnak, csókolnak és csókolnak, oly módon, hogy az minden egyes alkalommal megvadítja a közönséget.”
Az egy filmen belül elcsattant legtöbb csók: Don Juan (1926)
„Lucrezia: Miért van itt ily késői órán? / Don Juan: Ha túl későn zavarom, ezer bocsánat!”
– hallható és látható a párbeszéd ebben az ún. Vitaphone-filmben, amelyben elsőként mixelték hozzá a hangot és a zenét a képekhez. S ha ezer csók nem is csattan el ebben a romantikus kalandfilmben, a John Barrymore által megformált címszereplő nem kevesebb mint 119 alkalommal csókolja meg partnernőit a cselekmény során: ezzel pedig azóta is tartja az egyetlen filmen belül látható legtöbb csók rekordját.
Az első nyelves csók: Az asszony és az ördög (1926)
Az 1926-os évben nem egyedül a Don Juan vált csók szempontból filmtörténeti jelentőségűvé, hanem ez a moralizáló szerelmes film is, amelyben a csapodár Felicitas (akit egy bölcs öreg szerint azért teremtett az ördög, hogy ha nem éri el a férfit a szellemén keresztül, akkor a testén keresztül tegye) nemcsak megcsalja a férjét, de kijátssza egymás ellen a két gyerekkori barátot, Leót és Ulrichot is, hiszen mindketten beleszeretnek – Ulrich azonban sokáig nem is sejti az igazságot.
Még több csók
Van, amikor annyira jól működik a kémia a szereplők között, hogy egy-egy jelenetben annak ellenére is elcsattan egy csók, hogy az eredetileg nem szerepelt a forgatókönyvben – legyen szó testvéri, szerelmes vagy épp bosszúcsókról.
Tovább
Az első csók két nő között: Marokkó (1930)
Amy Jolly, a búgó hangú dizőz egy marokkói kisváros idegenlégiósok által látogatott mulatójának sztárja. Két férfi ostromolja őt szerelmével: egy idősebb, dúsgazdag festő és a daliás idegenlégiós katona, Tom. Ez azonban nem akadályozza meg a Marlene Dietrich által játszott művésznőt abban, hogy egy mulatóbeli fellépése során férfi szmokingba öltözve lesmároljon egy kacarászó hölgyvendéget. A szakmára pedig nemcsak a csók volt nagy hatással, hanem Dietrich színészi teljesítménye is,
hiszen annak ellenére is Oscar-díjra jelölték, hogy még alig beszélt angolul, és fonetikusan tanulta be a mondatait.
Az első filmes csók, amit két eltérő rasszba tartozó színész váltott: Island in the Sun (1957)
Az 1896-os A csókhoz hasonlóan bemutatásakor szintén alaposan felzaklatta a kedélyeket ez az Alec Waugh regényén alapuló, egy fiktív nyugat-indiai szigeten, Santa Martán játszódó film, amely cselekményével a rasszok közötti kapcsolatot kutatta, és ennek során egy fekete férfi (Harry Belafonte) és egy fehér nő (Joan Fontaine) között szövődő romantikus viszonyt is bemutatott. A pár természetesen csókolózott is a vásznon, ami egyeseket annyira feldühített, hogy
Fontaine gyűlölködő levelek tömegét kapta.
Az első csók két férfi között: Átkozott vasárnap (1971)
Ez a John Schlesinger által rendezett, London értelmiségi világában, a hetvenes években játszódó film arról szól, hogy egy elvált, sikeres nő és egy szakmájában szintén sikeres férfi beleszeret ugyanabba a férfiba, és szenvedélyüknek annak ellenére sem tudnak megálljt parancsolni, hogy mindannyian tisztában vannak vele, hogy egy szerelmi háromszög részesei, ahogy azzal is, hogy az ifjú művész, akiért epekednek, nem méltó a szerelmükre. A férfi-férfi közötti csókcsata idősebb résztvevője, Peter Finch állítólag azt nyilatkozta a csókjelenet felvétele után, hogy a nem kis színészi kihívást jelentő dolgot
Angliáért tette.
Ez is izgalmas
Van, hogy a szenvedély letarolja a szerepet. És van, hogy a vásznon meglátszik, ha már kihunyt.
Tovább
A legnagyobb korkülönbség egy csókjelenet két résztvevője között: Harold és Maude (1971)
A Harold és Maude sztorija szerint az unatkozó fiatal, Harold a címbeli Maude, egy életvidám nyolcvanéves nő hatására változtat az életén, és tanulja meg értékelni és élvezni azt. A fiú az idős asszony oldalán rájön, hogy az embernek minden lehetőséget meg kell ragadnia arra, hogy jól érezze magát. Ennek jegyében a felek csókot is váltanak, amely elcsattanásának pillanatában a Maude-ot játszó Ruth Gordon 74, míg a Haroldot megformáló Bud Cort 23 éves volt,
azaz nem kevesebb mint 51 év volt köztük a korkülönbség.
A legjobb montázs csókokból: Cinema Paradiso (1988)
Aki látta, biztosan egy életre a szívébe zárta Giuseppe Tornatore a mozi szeretetének szentelt filmjét és annak egyik központi karakterét, az Alfredo nevű öreg mozigépésszel (Philippe Noiret) barátságot kötő kis Salvatorét. A Cinema Paradiso egyik visszatérő poénja, hogy a kisváros papja arra kényszeríti Alfredót, hogy vágja ki a testi szenvedélyt megjelenítő „parázna” képkockákat az általa levetített filmekből, a mű végén pedig a férfi még egyszer utoljára úgy szerez örömöt az immár felnőtt Salvatorénak, hogy
A csodás montázsban olyan nagyságok váltanak csókot filmbeli partnerükkel, mint Donna Reed, Joan Crawford, Olivia de Havilland, Errol Flynn, Gerta Garbo vagy Spencer Tracy.
Csókmontázsból egy magyar film is versenyben volt
Fordulóponthoz ért a Final Cut: Hölgyeim és uraim karrierje. Pálfi György újrahasznosított montázsmozija a Színház és Filmművészeti Egyetem oktatási segédanyagaként, tankönyvmellékletként jelent meg DVD-n.
Tovább
Az első filmes csók, ami díjban részesült: My Girl – Az első szerelem (1991)
„Vada: Csukd be a szemed! / Thomas J.: De akkor nem látok semmit…”
– a My Girlnek ez a pár sora (hiszen a Macaulay Culkin által alakított Thomas J.-nek természetesen azért kell lehunynia a szemét, mert csókolózni így szokás) mindent elmond róla, milyen bűbájos is ez a film és azon belül a csókjelenet, ami 1992-ben az MTV Movie Award díjátadó gála azóta állandó kategóriává vált Az év legjobb csókja kategória első kitüntetettje lett.
Minden idők leghosszabb csókjelenete: A lelkész felesége (2010)
Valószínűleg nem sokan hallottunk erről a filmről (eredeti címén: Elena Undone), pedig bizonyos körökben nagy kultusza van, hiszen nemcsak ez a filmtörténelem leghosszabb egybefüggő csókcsatája (összesen 3 perc 24 másodpercig tart), de ráadásként két nő között történik. Az alkotás sztorija szerint a férjezett családanya, Elena sosem volt még igazán szerelmes, a nyíltan leszbikus írónővel, Peytonnal való barátsága azonban ismeretlen érzéseket kelt benne.
Vonzódásuk ellenére Peyton vonakodik attól, hogy viszonyt kezdjen egy férjes nővel, Elena pedig kihűlt házassága romjain próbál kiigazodni a váratlanul rátörő vágyakon.
(via Listverse)
Ez is érdekelhet
Kiábrándító vallomássorozatunk a nagy sikerre való tekintettel folytatódik, hiszen nemcsak Kirsten Dunst undorodott Brad Pitt-től vagy Tony Curtis Marilyn Monroe-tól – hosszú még a gusztustalan filmes csókok sora. Mutatjuk is, mennyire!
Tovább