Törés

Jól ismerheti a jogi csűrést-csavarást Gregory Hoblit rendező, hiszen már a Legbelső félelem című thrillerében fontos szerephez jutott a túlburjánzó jurizmus. Új bűnfilmje, a Törés nem valósulhatott volna meg az igazságszolgáltatás önmagán túlnövő (így a lényege, vagyis az igazság szolgáltatása) mechanizmusa nélkül. Azaz, amikor mindenki tudja, a bűnös a bűnös - csak éppen hiányoznak a bizonyítékok, hibádzanak a formai kritériumok.

A briliáns elméjű férj, Ted Crawford (ki más: Anthony Hopkins) például szenvtelenül fejbe lövi a hidegterror-levegőjű házasságukból szeretőhöz pártoló feleségét (Embeth Davidtz), a kiérkező rendőrök előtt nem is tagadja, hogy ő tette, a bíróság előtt sem. Mégis felmentik, kénytelenek felmenteni, mert nincs meg a bizonyíték, és azért, mert az asszony szeretője az ügyben nyomozó detektív volt. Az ál-naiv polgárt játszva a gyilkos férj szépen kisétál az előzetesből. A szépreményű és ambiciózus kerületi ügyész-helyettes fiú, Willy Beachum (Ryan Gosling) azonban nem szereti, ha körberöhögik, és mivel pontosan tudja, hogy a mérnök férj jéghideg elmével mindent előre kitervelt és kiszámított, buldog módra utána ered, hogy megtalálja a "számítások" mögötti hibát, és Crawfordot oda jutassa, ahová való: a rácsok mögé.

Hoblit (Letaszítva, Frequency, Hart háborúja) krimijének erőssége a két férfi figura párbaja, amelyben a rutinos öreg rókának, Hopkinsnak méltó partnere a viszonylag ismeretlen - de mindenképpen kevesebb szakmai múlttal rendelkező - Gosling (Kísérleti gyilkosság, Maradj!), akinek a nevét azért megjegyeznünk érdemes, gondoljunk csak az Oscar-jelölésére (a Magyarországon még be nem mutatott Half Nelson című drámában nyújtott alakításáért).

Kettejük "elmebajnoksága" mellett halovány (és talán fölösleges is) a női vonal (képviseli: Rosamund Pike, ex-Bond-lány), ám ez abszolút megbocsátható. Különösképpen, hogy mintegy két filmet kapunk egyetlen mozijegyért, mivel az első órai bírósági opus után következik egy "sakkjátszmás" krimi, ahol a szépen egymásra épülő lépések elvezetnek a matthoz.