Titkos gyilkos papa

  • TóCsa / PORT.hu

Luc Besson felfedezte, hogy komoly hiány mutatkozik mostanában a mozikban kaszkadőrökkel dolgozó, klasszikus lövöldözésekre és autós üldözésekre építő akciófilmekből, ahol az izgalomról nem a csúcstechnika és a speciális effektusok gondoskodnak, hanem egy vérbeli színész, akinek az ötvenhetedik életévét kellett betöltenie ahhoz, hogy életében először akcióhőst játszhasson.

Egyszemélyes hadsereg

Leginkább a nyolcvanas években voltak divatban az egyedül dolgozó akcióhősök, akik komoly fegyverarzenállal felszerelve kisebb hadseregeket irtottak ki mindenféle segítség nélkül. A műfaj egy idő után azáltal vált nevetségessé, hogy a főszerepekben konditermekből szabadult bicepszbajnokokat láthattunk rendkívül hiányos színészi repertoárral, akik képtelenek voltak érzelmi motivációt adni tetteiknek. A kilencvenes évek második felében divatba jöttek az emberibb akcióhősök, akik sokkal esendőbbek elődeiknél. Az Elrabolva főhősét Liam Neeson a két korszak jellegzetes figuráiból gyúrta össze. Bryan Mills gondoskodó apuka érzelmekkel, sőt maga is sebezhető, ugyanakkor egy percig sincs kétségünk afelől, hogy neki itt senki nem lehet ellenfele, és seperc alatt kinyír mindenkit, aki csak az útjába kerül.

Pörgés a javából

A B13 - Bűnös negyed című mozijáról ismert Pierre Morel a film első félórájában komótos tempóban mutatja be a történéseket, és ismerteti meg velünk a karaktereket, hogy aztán a kötelező körök után belecsaphasson a lecsóba. Amint Liam Neeson repülőgépe landol Párizsban, egy percre sem enged megállást. Bár a film krimi is egyben, az akciójelenetek mellett a nyomozást is rendkívül gyors tempóban mutatja be, de ez itt nem jelent gondot, hiszen nem egy Kínai negyed bonyolultságával rendelkező történettel van dolgunk. Mivel egy harmincmillió eurós költségvetésű moziról beszélünk, túlzás lenne korszakalkotó akciójelenetekről beszélnünk, de Morel egy ügyes operatőrrel és egy vágóval az oldalán mindent kihoz az akciójelenetekből, amit csak lehet.

Summa

Bár Bessonék forgatókönyve tartalmaz egy-két kérdéses momentumot (pl. azért az nem egy túl pontos nyom, hogy "egy hajó a kikötőben"), sőt az utolsó percekben már a néző megszokja annyira a sok öldöklést, hogy ne izguljon különösebben, az Elrabolva mégis rászolgált az év meglepetése címre. Francia háttérrel, az A-kategóriás szupersztárnak egyáltalán nem nevezhető Liam Neesonnal már jócskán túl van a százmillió dolláros bevételi határon csak az Egyesült Államokban. Nehéz megérteni, hogy mi működik olyan jól ebben a filmben, mert látszatra csupán sablonokból építkezik. De ha egy megfelelő színész beleteszi szívét-lelkét, ott történhetnek csodák.

Kinek ajánljuk?
- Akik szeretik, ha minél nagyobb az egy percre eső hullák száma egy filmben.
- Akiket érdekel a Kommandó modern változata.
- Akik unják, hogy a francia fővárosról csak a romantika szokott eszükbe jutni.

Kinek nem?
- Akik nem hisznek a legyőzhetetlen gyilkológépek létjogosultságában.
- Akik inkább történetpártiak az akciókkal szemben.
- Nyugodt percekre vágyóknak.

8/10