Krokodilok bölcsessége

  • - bari - / PORT.hu

Az állattá, szörnyeteggé változó ember a kezdetektől fogva témája a mozitörténetnek. Gondoljunk a Dr. Jelyll és Mr. Hyde számtalan feldolgozására, vagy a farkasember filmekre.

Po-Chih Leong alkotásának hőse azonban nem válik szőröstől bőröstől vadállattá, mint elődei, de valahogy nagyon úgy kezd viselkedni. Hihetetlenül, gyors, erős, minden ízében maga a tökéletes, vérengző ösztönlény. A film állítása szerint, a krokodil nem csupán az egyik legügyesebben rejtőzködő gátlástalan, emberevő fenevad, hanem a bennünk lakozó pusztító szörnyeteg is egyben.

Tudatunkban ott lakik az ember, egy emlős és egy csúszómászó. Hogy mikor melyik tör a felszínre, nem szabályozhatjuk. A jó és a rossz nem válik külön egymástól bennünk. Orvos és nőcsábász főhősünk (Jude Law - A tehetséges Mr. Replay, eXistenZ, Gattaca, Oscar Wilde szerelmei) a szerelem jegyében sorozatgyilkolja a belészerelmesedett nőket.

Gyilkosságait az őrület logikusnak látszó, de nem feltétlenül érthető rendszerében hajtja végre. Egy bizarr, mitikus magyarázat irányítja tetteit. Szerinte a krokodilok bölcsessége arra tanít, hogy az emberi érzelmek kikristályosodott formában szervezetünkben keringenek (gondoljunk például az epe- vagy vesekőre).

Ezek az apró kis rögök kísérik az életet, szervezetből való kijutásuk azonban borzasztó kínt jelent. A "szerelem rög" távozása pedig egyet jelent a halállal. Steven Grlscz ilyen szerelmi rögöket gyűjt. Magába bolondítja a lányokat, s azok szerelemtől izzó véréből táplálkozik. De minden gyilkosság után csalódást érez, valami mást várt.

Maga is kimondja, az a baj vele, hogy sosem teljesedhet be a boldogsága. Még akkor sem, mikor a hetedik alkalommal olyan lánnyal találkozik, aki valami többet jelent számára az eddigieknél. Szerelmes lesz a szépséges és öntörvényű Anne Levels-be (Elina Löwensohn - Schindler listája, Amatőr, Flört, Egyszerű emberek), aki Grlsz-nek nem csak jó oldalát, hanem szörnyeteg lényét is képes megérinteni.

A részben kínai származású lánynak is van számára egy bűvös története, mely a hamis és valódi szerelem példája is lehetne: "Mikor Konfucius leszállt a pokolba, látta, hogy az nem más, mint egy hatalmas ebédlő, telerakva pazar ételekkel, ám az asztal körül állók mégis csak sóvárogtak éhesen, mert másfél méteres evőpálcikával lehetett csak enni. Konfucius ezután a mennyben is körülnézett, ami szintén egy óriási lakoma színtere volt, szintén csak másfél méteres evőpálcikával lehetett falatozni, ám itt mindenki jóllakott volt... Mert a mennyben egymást etették az emberek."

Anne Levels életteli, boldog lénye felriasztja hősünk lelkét ájultságából, s rövid időre meg tudja akadályozni, hogy a krokodilok, kígyók - saját káprázatai - megint hatalmukba kerítsék. Ám betegsége, vérszomja újra és újra hatalmába keríti, végül el kell döntenie, hogy miután annyi nőt küldött a halálba, megtud-e ő maga is halni a szerelemért...

Po-Chih Leong hong kong -i rendező filmjében nem a megtestesült gonoszt látjuk, hanem az emberből belülről előtörőt. A Krokodilok bölcsessége egyszerű, látványosságot kerülő képekkel építkezik, s végig egy misztikus vámpírtörténet és egy őrült kényszeres világa közötti határvonalon egyensúlyozik.