A Csak szex és más semminél még hihettük, hogy csak a kezdők szerencséje miatt volt olyan szerethető az a film. A Szabadság, szerelemnél hitegethettük magunkat azzal, hogy annyian dolgoztak rajta, hogy az lett volna a csoda, ha nem élvezhető. Most itt a Kaméleon és már nincs ok a kételkedésre: Magyarországon Goda Krisztina az egyetlen megbízható hollywoodi iparos.
A magyar műfajfilmek
Előző mondatomat az iparos szó esetleges negatív felhangjai ellenére dicséretnek szántam, hiszen hazánkban egyáltalán sehol nem tanítják, hogyan kell egy zsáner adta kereteken belül dolgozni egy rendezőnek, ezért különösen nagy érték, ha erre valaki mégis képes. Persze a rendezőnő Londonban tanulta a szakmát, de ez semmit nem von le annak értékéből, hogy a legmegbízhatóbb álomgyári rendezők szintjén dolgozik. Ha pedig valaki biztos kézzel kezeli a műfajokat, előbb vagy utóbb játszani kezd velük. Goda a harmadik nagyjátékfilmjénél ért el odáig, hogy ne ragaszkodjon feltétlenül a zsáner adta keretekhez, hanem megpróbálja kitágítani/összekeverni őket. A Kaméleon története első ránézésre klasszikus szélhámos-thriller, annak összes elemét felvonultatva, de az alkotók nem féltek olykor vígjátéki, olykor pedig a romantikus drámára hajazó szálakat beépíteni, de ezek cseppet sem gyengítik, inkább csak színesebbé teszik az összhatást.
Sztori
A történet főhőse Gábor, az intézetben felnőtt, csóró srác, aki gyerekkori cimbije segítségével, a sármját kihasználva csábít el gazdag, egyedülálló nőket, hogy aztán a megfelelő időpontban kiforgassa őket vagyonukból. Minden megy a maga útján, és csak akkor következnek be bonyodalmak, amikor egy túl nagy halat pécéznek ki maguknak egy fiatal és csinos balerina képében. A Divinyi Rékával közösen írt forgatókönyv elég teret ad a karakterek kibontakoztatásához, és egytől-egyig jól megírt és kidolgozott figurák jelennek meg a vásznon. Természetesen a konfliktusok a főhős hazugságaiból adódnak, hiszen szép lassan olyan hálót sző belőlük maga köré, melyet már ő sem képes átlátni. A hasonló zsánerű filmekben kötelező végső fordulattal sem maradnak adósok az alkotók, viszont a film talán legnagyobb hibája, hogy ez a csattanó a rossz időzítés miatt nem csattan elég nagyot.
Színészek
Illő volt, hogy Nagy Ervint végre megtalálják egy igazi főszereppel, és ő élni is tud a lehetőséggel, viszont a karaktere állandó színváltoztatásai miatt nála mégis sokkal szerethetőbbek az olyan mellékszereplők, mint a gyerekkori barátját hatalmas energiával alakító Trill Zsolt, a meleg dokiként a karakterben rejlő összes lehetőséget kihasználó Kulka János vagy a bájgúnár sorozatsztárt kellően poénosan hozó Csányi Sándor. Furcsa, hogy egy nők által megalkotott filmben pont a női karakterek a leghaloványabbak, de ennek ellenére Hámori Gabriella mindent megtesz azért, hogy kihozzon valamit a szerepből.
Kinek ajánljuk?
- Akik szerették a Svindlereket és a Trükkös fiúkat.
- Akik még hisznek a tökéletes pasi létezésében.
Kinek nem?
- Azoknak, akiknek rendkívül fontos, hogy egy film happy end-del érjen véget.
- Akik csak a végső, nagy fordulat miatt váltottak volna jegyet.
8/10