Robert Redford vadnyugati munkásságát immár jó negyedszázada követhetjük nyomon, s bár az eltelt évtizedek bizony hősünk ábrázatán is nyomot hagytak, vadnyugati kérdésekben még mindig ajánlatosabb az idén hetvenéves cowboy-ra hallgatni, mint a sok, nyeregben pózoló, megélhetési revolverhősre.
Az idők múlásával persze elkerülhetetlenné vált némi fazonigazítás a jól ismert cowboy-image-et illetően, melynek eredményeképpen a csibészes mosolyú törvényen kívüli (lásd Butch Cassidy és a Sundance kölyök) először a Sidney Pollack-rendezte Las Vegas-i lovas rodeo-bajnokává változott át, majd ezt követte a saját rendezésben készült Suttogó cinikus lódoktora, végül pedig Einar, a Befejezetlen élet tragédia sújtotta, mogorva rancs-tulajdonosa. Redford nyugdíjas cowboya némileg megfogyva, de törve semmiképpen, fia halálát gyászolja rendületlenül, s mindenért rég nem látott menyét, a Jennifer Lopez által alakított özvegy anyukát okolja. Mindezek fényében teljességgel érthető, hogy amikor Jean (Lopez) erősen kamaszodó kislányával egyszer csak felbukkan a rancson, nem a viszontlátás öröme, hanem a kimondatlan ellentétek feszültsége tölti meg az amúgy friss, vidéki levegőt. A múlt heti Casanova kapcsán egyszer már méltatott Lasse Hallström szépen fényképezett, ódivatúra hangszerelt filmjében mindenki menekül a múltja elől, s a mozi igazi tétje, hogy sikerül-e vajon hőseinknek békét kötni egymással és önmagukkal. Az ilyen kiélezett családi helyzetekben mindig jól jön egy olyan bölcs mindentudó, akit hol a sokszoros Oscar-díjas Michael Caine, hol pedig az egyszeres Oscar-díjas Morgan Freeman szokott megszemélyesíteni. Ezúttal Morgan Freeman-hez lehet szerencsénk, aki a szomszédos vadon rezidens grizzli-medvéjétől szenvedett súlyos testi sértéseket, és ezért a film teljes hossza alatt ágyhoz kötve egyengeti szerettei sorsát. Van elég dolga szegény Morgan-nek, hiszen Lopez felbukkanásával egymást érik a rancs-közeli atrocitások. Hol a fájdalmát mindenáron titkolni akaró Einar-t kell jobb belátásra téríteni, hol Jean erőszakoskodó ex-élettársát kell némi segítséggel eltávolítani a városból. És akkor még a medve ügyéről nem is beszéltünk, pedig a négylábú behemót kulcsfigurája a történetnek, már-már szimbolikus jelentőségéről azonban többet nem árulhatunk el. Legyen elég annyi, hogy a végére a medvével együtt a káposzta is megmarad, sőt Morgan is kibotorkál lakájos kis kunyhója tornácára, hogy együtt élvezhesse a többiekkel a szorgos mindennapok apró örömeit.