Először arra gondoltam, hogy a cikk címe a „A világ legjobb filmzenéi” lesz, de a zene igen szubjektív dolog, így képtelenség olyan listát összeállítani, amivel mindenki maradéktalanul egyetértene. Így azokra esett a választásom, amelyek óriási népszerűségre tettek szert, és a film nélkül, önállóan is megállják a helyüket. Ráadásul pont a szubjektív volta miatt rangsort sem érdemes felállítani, inkább az olvasóra bízom a döntést.
Egy olyan zeneszerző műveivel kezdjük, aki számtalan világhírű film zenéjét szerezte. John Williams nem fukarkodott a hangjegyekkel, eddig 88 filmhez írt zenét, köztük több tucat világsiker lett. George Lucas és Steven Spielberg gyakorlatilag nem is dolgozik mással. De nézzük impozáns életműve legjobbjait: A leghíresebb kétségtelenül a Csillagok háborúja lett, ami az évtizedek alatt kultikus helyet kapott a filmzenék közt, de ő szerezte többek közt a Cápa, az Indiana Jones, Jurassic Park és a Superman zenéjét is.
Egy másik csodálatos zeneszerző Ennio Morricone műveivel folytatjuk, amiket a nagyközönség leginkább a spagettiwesternekből ismer, hiszen olyan filmekhez komponált, mint a Jó, a rossz és a csúf, Egy maréknyi dollárért, Volt egyszer egy Vadnyugat, vagy a Nevem Senki. Morricone hosszú pályafutása alatt számtalan díjat besöpört, köztük két Oscart, két Golden Globe-ot, öt BAFTA és számtalan más filmes és zenei díjat.
Egy sportfilmnél már fél siker, ha a főszereplő egy jó zenére tréningezik, nem volt ez másképpen a Rocky-nál sem. Bill Conti - Gonna Fly Now szerzeménye jelentős szerepet játszott a film sikerében, önmagában is számtalanszor idézett és játszott művé vált. Ugyanígy lett világhíres Nino Rota szerzeménye, a Keresztapa film klasszikusa, amit az elmúlt négy évtizedben számtalanszor és számtalan módon feldolgoztak. De kevesen tudják, hogy Rota szerezte az 1968-as Franco Zeffirelli által rendezett Rómeó és Júlia klasszikussá vált zenéjét is, ami szintén önálló életre kelt.
Egy történelmi film, az 1492 – A Paradicsom meghódítása a példa arra, hogy míg a film fogadtatása átlagos volt, addig a Vangelis által komponált zenéje hatalmas sikereket könyvelhetett el. A szerző nem bízott semmit a véletlenre, rengeteg zenésszel, köztük flameco gitárosokkal, hegedűművészekkel, ismert énekesekkel és egy angol kórussal dolgozott.
Monumentális filmeknek monumentális zene is jár. Így gondolkodhatott James Cameron is, aki - az azóta egy tragikus repülőgép-balesetben elhunyt - James Hornerre bízta a Titanic film zenéjét. Horner mind a film zenéjéért, mind az abból készült betétdalért Oscar-díjat kapott, így lehetett a dal Celine Dion és 1998 legnagyobb sikere.
Számos klasszikussá vált zene ugyan nem fért bele válogatásunkba, de megígérjük, hogy cikkünk folytatásában ezekre is kitérünk. Addig is elevenítsék fel és élvezzék ezeket a gyönyörű melódiákat.