A csillagok maradnak

Stephen Hawking életéről filmet készíteni, az elégséges energiák mozgósításával: biztonsági játék. James Marsh, aki egyébként egy másik, máshogyan extravagáns úrról mesélő, lélegzetelállító doksijáért (Ember a magasban) Oscart nyert 6 éve, nem is akart kockáztatni. Vagy nem mert. Vagy nem lehetett neki. Így aztán azt kaptuk, amit akkor kapunk, ha felcsapjuk a „Hogyan készítsünk életrajzi filmet” című képzeletbeli kézikönyv „Földöntúli zsenik, akik igazából halandók”-fejezetét, s szigorúan tartjuk magunkat az ott leírtakhoz.

Igazán csodálatos elme

Hawking: gigasztár. Nagyjából az egyetlen élő elméleti fizikus, aki tényleg van olyan népszerű, mint bármelyik könnyűipari szórakoztatóművész. Na jó, nem bármelyik – de kockakörökben bizonyosan ott van közvetlenül Yoda mellett. Egy igazán csodálatos elme, aki hosszú évtizedek óta kénytelen tehetetlen testbe zárva alkotni, s egy speciális gép segítségével közölni a világgal, mit is gondol az univerzumról. Kevesen értik igazán, ám sokan odavannak érte. Nem feltétlenül azért, amit kitalált a fekete lyukakról, az időről, meg szó szerint tényleg a mindenségről, hanem azért, amit Hawking személye jelent: a legyőzhetetlenséget. Hogy a ragyogást nem mindig lehet aljas betegséggel kioltani. Ha szerencséje van az embernek, a gondolkodás szabadsága: átüt és győzedelmeskedik. Hawking pedig átütő figura, ráadásul különös módon igazi showman: sokszor szellemesebb a legtöbb felkapott stand-uposnál, s őt nézni, ahogy magatehetlenül ül speciális tolószékében, közben pedig hallgatni a géphangot, ami nem az övé, ám közben mégis hozzátartozik: egészen kivételes élmény. Nem úgy, mint ez az 5 aranyszoborra jelölt, romantikus drámázás.

Csak a love meg a story

Az a probléma a mozifilm-dologgal, hogy mutatni kell benne valamit. Az életrajzi daraboknál pláne. Ilyenkor ugyanis tényleg az a helyzet, hogy az embernek már van képe a főhősről – ezzel lehet élni és visszaélni. A mindenség elmélete nem csinál semmit, csupán eminens módjára adaptálja Hawkins exének többször is kiadott (némileg átdolgozott) könyvét, s (vélhetően hosszas egyeztetések után) gyönyörű angol képekben elmeséli a kitartás történetét – Jane-ét, aki kiválasztotta magának az ígéretes, fura ifjút, kitartott mellette, gondozta, gyermekeket szült neki, s bizonyos értelemben világhírhez segítette (vagy legalábbis támogatta) őt, ám kapcsolatuk legszorosabb dimenziója sajnos nem élt túl mindent. S persze valamennyire (bár nem annyira, mint elvártuk), ott a tudós küzdelme is, aki nem adta fel – mert talán nem is tudta, hogyan kellene azt csinálni, hiszen neki még az univerzum nagy titkait meg kellene fejteni. Csakis erről szól A mindenség elmélete. Nem a megfejtésről, hanem arról, hogy ők ketten, milyen szépen, kitartóan, sokáig. Eddie Redmayne persze kemény, alázattal és finom humorral telített színészi munkát végez Hawking szerepében, Felicity Jones is a rászabott feladatnak megfelelően fürkészi hitvese szemében a kitartó világosságot és éli át a szerelmet, ám a forgatókönyv nem enged mást nekik. Csak a love meg a story látszik. Na de hol van innen a mindenség?

Valami, bármi, akármi

Az ott maradt. Hawking könyveiben. Meg a fejében. Talán tényleg ilyesmi volt az elvárás, hogy legyen a vége egy jóravaló, szégyenlősen bulváros melodráma, de ha ez volt, kishitű elvárás volt, ám leginkább fantáziátlan. Persze, az ilyesféle produkcióktól nem azt várja az ember (mondjuk, várhatná, de minek), hogy táblára írt bonyolult egyenleteket fordítson le a szélesvászon szórakoztatóbb nyelvezetére, esetleg a házaspár legintimebb titkairól fecsegjen – viszont valami, bármi, akármi, azért csak kellett volna. Mert ami másnak elég lenne, az Hawkinghoz mérve kevés. Egyszerűen nem hiszem el, hogy ne lehetett volna erről a hihetetlen emberről izgalmasabb filmet forgatni. A mindenségre mondom: egyszerűen nem hiszem el!

Kinek ajánljuk?
- Akik szeretik a kockázatmentes, profi életrajzi filmeket.
- Természetesen Hawking-rajongóinak.
- Akik minden Oscar-jelölt alkotást meg akarnak nézni.

Kinek nem?
- Akik valami provokatívra vágynak.
- Akik azt hitték, e film segítségével jobban megértik majd Hawking-elméleteit.
 - Akik nem néznek életrajzi filmeket (őket mondjuk nem annyira értem, de ha nem néznek, hát nem néznek, ez van). 

7/10