Ha már unod a bejglit, a rokonokat, esetleg már a fölösleges ajándékoknak is találtál új helyet, netán elkezdtél unatkozni, véget vetnél a henyélésnek, kicsit nyakadba vennéd a várost, kultúrára szomjazol, egy "rövid" sétával végigjárhatod a legfontosabb kiállításokat.
A városi kirándulás a Hősök terén kezdődik, ahol mindjárt két legyet üthetsz egy csapásra. Illetve talán kicsit többet is.
A Műcsarnok az úttörő módon szerkesztett, nagy sikerű Képpraxisok 2014-es kiállításegyüttes kibővített folytatását kínálja téli szezonjában. A Képpraxisok 2. átfogó cím alatt egyéni utakat járó, kísérletező életművek futnak össze a Műcsarnok terében a festészet, grafika, plasztika, videó és fotó műfajaiban. Lukáts Andor videoinstallációja mellett megtekinthető Francois Fiedler, Jankovics Marcell, Várady Róbert, Alexander Gyenes kiállítása. Ha még maradt idő és kedv, kukkants be Keleti Éva kiállítására is.
Igyál egy kávét a büfében és sétálj át a tér túloldalára. A Szépművészetiben lehet, hogy sorban is kell állnod, de a flamand festészetért sok mindent megtesz az ember.
A nagyszabású kiállítás a Szépművészeti Múzeum jelentős művészettörténeti korszakokat és kiemelkedő nemzeti festőiskolákat bemutató sorozatának ötödik állomása. Elsőként, 2005-ben, a spanyol festészet több évszázadon átívelő tárlatával találkozhattak a látogatók, a múzeum felújítási munkálatai előtti utolsó, közel negyedmillió látogatót vonzó kiállítás pedig a holland „arany évszázad” páratlan festészeti alkotásait vonultatta fel, köztük Rembrandt, Vermeer és Frans Hals műveit. Rembrant és tanítványainak munkáit sem érdemes kihagyni. Az állandó kiállításokra majd később visszatérhetsz, azokat nem viszik sehová, ráérsz egy másik alkalommal.
A következő állomás a Király utca 76, az acb Kortárs Művészeti Galéria terei, ahol az idén nyolcvanéves Bak Imrét egy hármas kiállítás köszönti.
Az acb Galéria terében a művész legújabb, 2019-ben készült művei mutatkoznak be, míg az acb NA-ban és az acb Attachmentben válogatást láthatunk az 1960-as és 1990-es évek közötti időszak több festői perióduson átívelő anyagából, olyan művekre fókuszálva, amelyeket soha, vagy évtizedek óta nem láthatott kiállítva a közönség.
Nem kell a Tate Galériáig menni, ahol augusztus 5-től egy éven át látható Maurer Dóra kiállítása. Irány a Vintage Galéria a Magyar utcában, ahol Maurer Dóra utóbbi években alkotott műveiből látható válogatás. A tárlat címe az életmű egyik legfontosabb műcsoportjára, a Quod libet-képek sorozatára utal. Történeti perspektívából nézve a kifejezés vonatkozhat az egymást keresztező, egymást ellenpontozó dallamokra épülő játékos zenei kompozíciókra, illetve a barokk trompe l’oeil csendéletfestészet egyik ismert típusára, amelyen egymás mellett hagyott-felejtett hétköznapi tárgyak illuzórikus képei bukkannak fel.
Jóllehet Maurer művei (és képsorozatai) gyakran egymást ellenpontozó és kiegészítő szólamokra épülnek, és ekként polifonikus zenei szerkezetet mutatnak, illetve gyakran visszatérnek a művész alkotásain az illuzórikus rövidülések, projekciók és anamorfózisok, a Quod libet kifejezés használata mégsem tekinthető konkrét művészettörténeti utalásnak. A cím sokkal inkább vonatkozik egy alkotói módszerre és alapállásra, amelyet játékossággal párosuló kísérletezőkedv jellemez.
Ha ünnep, akkor elegancia, ha elegancia, akkor divat. E témában két kiállítást ajánlunk. Az első a Nemzeti Múzeumban látható. Rotschild Klára egyszerre volt a Horthy-kor arisztokratáinak és a Kádár-korszak nagyasszonyainak a divattervezője. Szalonjában rendszeres vendég volt Kádárné, Tito marsall felesége, a szovjet külügyminiszter és a perzsa sah neje, a magyar művészvilág csillagai. Vajon miként volt lehetséges, hogy a második világháború előtt és után is ilyen kimagasló sikereket ért el?
A CLARA - Rotschild Klára – divatkirálynő a vasfüggöny mögött című kiállítás egyszerre mutatja be egy sikeres nő életútját, egy korszak elitjének öltözködési kultúráját, valamint a szocialista Magyarország kétarcú, ellentmondásokkal terhelt időszakát.
A Kiscelli Múzeum Ragyogj! – Divat és csillogás című kiállításának gerincét a Kiscelli Múzeum textilgyűjteménye adja, ami a klasszikus darabok mellett sok kivételes kortárs darabbal is büszkélkedhet. Ennek köszönhetően minden témánál felbukkannak a mai magyar tervezők alkotásai: Abodi, Artista, Camou, Je suis belle, Konsánszky Dóra, Tóth Bori, Szegedi Kata, USE Unused ruhák is láthatók.
A társadalom változásával a felhasználás célja is változott és változik: míg a 19. század előtt a fémszálas selymek, hímzések, csipkék és drágakövek társadalmi különbséget deklaráltak, addig a 20. században inkább az egyén feltűnése, a személyiség kiemelése lett a cél. A csillogó öltözékeken keresztül nyomon követhetők a társadalmi és életmódbeli változások, illetve azok az alkalmak, társasági események is, melyeken más és más okból az emberek ilyen feltűnő öltözékben jelentek meg.
És akinek még ez sem elég, az ismerkedjen kicsit a koreai építészettel a Koreai Kulturális Központban, ami vigyázat, nemrég új helyre költözött. (egész közel a Kiscellihez). Magyarország és Dél-Korea harmincéves diplomáciai kapcsolatának évfordulóján a A kortárs koreai építészet kozmopolita arca kiállítás harminc építészeti projektet mutat be Korea elmúlt három évtizedéből.Minden egyes kiválogatott alkotás különböző, de egyetemes történetet mesél el arról, hogyan teljesít az építészet a változó koreai társadalomban. Hogyan válaszol az építészet a társadalom növekvő lakhatási igényeire? Miként pozicionálják magukat az építészek a tömegek részvételén alapuló nyitott közegben? Hogyan alkalmazkodik a tervezés a változó munkakörülményekhez és a „fluid” alaprajzi igényekhez? Milyen módon alakul át az építészet az online tér szerepének növekedésével? A kiállítás a kiválasztott projektekkel együtt mutatja be a projektek téri és kortárs kontextusát, úgy, hogy az alkotások kifejezik a koreai társadalmon belül és azon kívül betöltött pozíciójukat.
A városi túrát a budai várban zárjuk. Ezúttal nem a "Nyittasuk ki Táncsics börötnét" a program. Helyette az Országos Széchényi Könyvtárban újra átélheted a régi idők karácsonyai. A XX. századi karácsonyaink – adventi körkép című tárlaton óriási nyitogatható adventi naptár, diafilm-kuckó és apró ajándékok várják azokat, akik az adventi időszakban ellátogatnak az Országos Széchényi Könyvtárba. A XX. századi karácsonyaink – adventi körkép – című kiállításunk kultúr- és társadalomtörténeti szempontból mutatja be, hogyan formálódtak az ünnepi szokások a világháborúk, válságok és politikai változások idején.
A tárlaton karácsonyi tematikájú diafilmes válogatást láthatunk míves ábrázolásmóddal és a fantáziavilágot inspiráló grafikai munkával, ennek megfelelően Weöres Sándor: Suttog a fenyves és a Száncsengő című művei is megelevenednek. A tárlat múlt századi képeslapokkal, plakátokkal, valamint a könyvtár munkatársainak személyes családi karácsonyi fotógyűjteményeivel egészül ki.
Hozzávalók: sapka, sál, kesztyű, esetleg forró tea termoszban, és irány Budapest! Út közben még nézegethetsz kirakatokat, díszkivilágítást, bekukkanthatsz a karácsonyi vásárokra, illetve lehet, hogy már minden üzletben SALE van, szóval ha valami lemaradt a karácsonyi listáról, két kiállítás között ez is bepótolhatod. Kiállításokban gazdag boldog ünnepeket kívánunk!