Blanche Dubois középiskolai tanár, egyedülálló. Egy este beállít a húgához, Stellához, aki évekkel ezelőtt elhagyta a családi birtokot, hogy a saját lábára álljon, és most New Orleans egyik nem túl előkelő negyedében él a férjével, a lengyel bevándorló családból származó Stanley Kowalskival. Blanche tépett idegállapotban érkezik. Hogy meddig marad, arról nem esik szó. Belle Réve, a Szép Álom nevű birtok elveszett. A nővérek távol kerültek már a "szép álomtól" és egymástól. Stelláék szűkös lakásában ez a távolság csak nő. Stella már Stanley-hez tartozik. Blanche és Stanley első látásra összecsattannak. Miért? Félelem, lenézés? Taszítják, vonzzák egymást? Mi lesz ebből?
Egyetértek! Pár nap különbséggel láttam az Eszenyi-féle változatot a Pestiben és ezt. Nekem a Radnótis verzió nem tetszett, számomra túl sok volt az elidegenítõ effektus (Blanche megérkezik bõrönd nélkül, egy szál melltartóban)és az erõltetett modernizálás (kártyaparti helyett wii-tekézés). Ez a darab nekem pont nem ezekrõl a külsõségekrõl szól, hanem a mélyen megélt érzelmekrõl, a drámai fordulatokról. Kováts Adél amúgy jól játszott, "megérdemelte" volna, hogy klasszikus felfogású rendezésben alkosson maradandót.
Az elõadás felénél, kb. amikorra kiderül, hogy a húgához költözött démon elõélete kissé cifra, s így sógorának adunk igazat, aki el akarja kergetni, a nõ kiszól a nézõkhöz, és becsmérlõen polgároknak nevez bennünket, akik azt hiszik, kulturálódni jöttek a színházba. Na, ott kezdtem nem érteni, a rendezõ kivel van. Jó, tudom, manapság nem divat direkt állást foglalni, meg ugyebár az élet is igen bonyolult, de hát egy korábban minden “vidámságban” részes, mára kiöregedett és nincstelenné vált “mûvésznõ” kapuzárása csak úgy ítélhetõ meg tisztán, ha azt is tudjuk, élete során milyen galádságokat követett el. Nehéz felnézni rá, hiába tagadja meg udvarlójától a szopást (ami egy hajtós esetében egyáltalán nem hiteles), illetve sógorától hab testét. Végül aztán persze nem születik ítélet, a húgnak és férjének nem kell a hazudozót elkergetni a háztól, mert megbolondul az magától is, és elviszik az ápolók.
A rendezõ minden bizonnyal arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy mindenki megérthetõ, a rossz útra tért Blanche például fiatal korában traumán esett át, amikor szerelmérõl kiderült, hogy homoszexuális, és még ráadásul fõbe is lõtte magát. Ez nem az A vágy villamosa, amely a 45 fokos New Orleanban izzadó testeken játszódik, ahol nem csak levegõ, de a vágy is állandóan izzik. Ahol megértjük, hogy egyesek nem tudják tûrtõztetni magukat. Ennél a Blanch-nál ez fel sem merül ...
A Kamaraszínházas A vágy villamosa címû darabbal összehasonlítva: Eszenyi fergeteges játékával, a drámaibb elõadásmóddal és szorongást okozó rendezéssel nem hasonlítható össze a Vágyvillamos. Itt a színek expresszívek,ez tetszett jobban, egyébként a másik darab mélyebb és jobb.
Miért kell a fõhõsnek magyart tanítania a Vágyvillamosban? Illúzióromboló. Blanche angol irodalmat tanít.
A sok le-és felugrálás a csöveken és dobozokon ront az összhatáson. Blanche ékszerei és lenge ruhái nem valók a mû nagyságához.
Tanulságos volt összehasonlítani, eszenyinél azonban jobbak a fürdõszobás jelenetek is, ami a megtisztulni vágyás jelképe.
Tennessee Williams darabja éppoly örök érvényû, mint Csehov. Igazi színház, igazi dráma, igazi katarzis. Blanche, a szebb napokat megélt, de mára lecsúszott, azonban lelkében mindvégig nemes értékeket hordozó tanítónõ, miután mind a családi birtok, mind kétes kapcsolatai kicsúsztak alóla, kénytelen húgához menekülni, aki a lengyel bevándorló családból származó egyszerû Stan felesége egy szegényes nagyvárosi bérlakásban. A különbözõ kulturális szintek konfliktusa kódolva van. Blanche nem akar a valósággal szembenézni, inkább a kegyes hazudozásba menekül, maga elõl is. Az ellenséges környezet azonban felõrli, és amikor Stan barátja, Mitch is - akit még idõsen is képes volt magába habarítani - ellene fordul, a játék az õrületbe vezet. Az újrafordítás (a cím is) és a rendezés is kiemeli Blanche lelki fényességét a lehúzó való világgal szemben. Kovács Adél alakítása Blanche szerepében feledhetetlen! Külön ki kell emelni, hogy nemcsak a lelke gyönyörû, hanem a helyenként némi meztelenséget is kívánó rendezésben az ötven éves színésznõ fizikailag is gyönyörû!
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások