"A dolog úgy áll, cimborák, hogy belekeveredtem egy pár bunyóba a sitten, és a bíróság úgy döntött, hogy pszichopata vagyok. Na, én se ellenkeztem..." mondja McMurphy, aki csak rövid időt kíván eltölteni az elmegyógyintézet "szállodai" körülményei között. Addig is úgy dönt, feldobja kicsit a hangulatot odabent. Vajon milyen szemmel nézi ezt a Főnéni?
SZÁLL A KAKUKK FÉSZKÉRE---Horbáth Csaba---Vörösmarty Színház
Legtöbbször kamaradarabként játsszák, Horváth Csaba rendezése nagyszínpadi összmûvészeti formát ad a Forman-film óta emblematikus mûnek. Antal Csaba a hatalmas teret behálózó rácsrendszerrel Sing-Sing-i léptékû börtön-szituációt teremt, egyetemes nagyságrendûvé transzformálva a történéseket. Elképesztõ szuggesztivitású díszletében az ápoltak rácsos konténer-szobákban sínylõdnek, melyeket az ápolók gurítanak fel-s alá, folyamatosan változó, dinamikus játékteret képezve.
Martini, Kozáry Ferenc a hallucinációiban élõ Giorgit vizionalizálja, Kricsár Kamill nikotinfüggõségben vegetál, Pallag Márton Scanlonként az egész világot készül felrobbantani. A bénultságba fegyelmezett társaságba vagány könnyedséggel sétál be McMurphy, aki pillanatok alatt felrázza a tespedt közeget. Ratched nõvér, píszis modorral álcázott agresszivitásával azonnal felismeri benne a veszélyesen bomlasztó ellenfelet, Sághy Tamás és
Varga Gabriella párosa az összes eddig látott színpadi változat kiemelkedõen legerõsebb, ideális kettõse.
Horváth Csaba a fizikai színházból indulva, fokozatos rohamléptekkel jutott el a nagyformátumú, a megjelenítés összes eszközét, így a színészi játékot is egyenértékûen használó, "igazi" színházi koncepcióig. A látvány, a zene és a pontosan artikulált szöveg mellett csak megerõsítõ jelleggel bukkannak fel a mozgásszínházi elemek. A Forte társulat tagjai teljes testi és színészi fegyverzetben oszlopai a produkciónak.
A lassan érlelõdõ konfliktus a meccs-nézés ügyében kialakuló szavazásban csúcsosodik. Az egyre aktívabb betegek, imponáló gúlát alkotva, izgatott kommentárokkal figyelik a TV-t a Fõnéni ezt is letiltja, de a csapat tátott szájjal, tovább "nézi" a fekete képernyõt, gyõztesen zárva az elsõ felvonást.
Fantasztikus pantomimmel indul a következõ. A magasban nõi-és férfi-ápoltak két csoportja kataton tánca fogka körül a hektikus szófoszlányokkal õrjõngõ Ratched nõvért. Alant a mieink kosármeccset játszanak egy luftbalonnal, hiába gyõzködi õket a minden tekintetben nagyszerû alakítást nyújtó Sághy Tamás: "passzolj már!!!", a virtuóz labdamûvészek, hosszú percekig, briliáns trükkökkkel parádéznak. Nyítszíni tapsos bravúr!!!
Magába mélyedve sepreget az indián Bromden törzsfõnök, ám egyzsercsak megszólal, elmondja történetét. László Zsolt egyénisége roppant súlyt ad a különös figurának, újraéledõ férfias erejét a lelkiállapotát jelzõ táncosnõk tükrözik. Ketrecbe zárva vergõdnek, egyre jobban életre kelnek, végül diadalmasan szárnyalnak a szabadság felé.
A Candy Starr - Billy Bibitt párt a titkos éjszakai bulin, Szent Freud nevében, a feje fölött Krisztusként feszülõ Nagy Norbert-tel, az egyre öntudatosabb entellektüel, Kádas József adja össze, a Prosac és a Xanax dicsõítésével fûszerezett esküvõi szózatában. Závodszky Noémi jószívûen avatja be az anyja nyomorított fiúcskát a szex örömeibe , akit a közbelépõ Fõnéni gyilkos mondatokkal hajszol a kétségbeesésbe. Krisztik Csaba félelmetes intenzitással áll ellen, végül azonban végzetes energiával jeleníti meg az öngyilkosságot.
A lobotómia után élõhalott McMurphyt a Törzsfõnök segíti kegyes halálba, gyõz az elnyomó hatalom, de a rács egy pillanatra mégis kinyílik. Gyönyörû elõadás, Antal Csaba, a teljes társulat és Horváth Csaba felejthetetlen remeklése.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások