Ebben az ismeretlen-ismerős plazmavilágban, ahol a történések, helyzetek, karakterek úgy folynak át az egyik jelenetből a másikba, mint különböző színű folyadékok különböző formájú edényekbe, ráismerhetünk magunkra, mai városi életünkre. A szereplők a játék során különböző karakterű figurák alakjait öltik magukra. A mozaikos történetek a darab végére mégis összeérnek, a tragikomikus sorsok egy-egy teljes emberi élet összegzését adják. Garaczi László a humor, a nevettetés eszközével világít rá elrontott életünkre, nem keresve, csak felmutatva a kiúttalanságból kivezető utat.
SPOILERVESZÉLY!
Most olvastam ennek a darabnak az eredeti forgatókönyvét, és kiderült, hogy nem is a darab pocsék, csak én láttam hülye rendezésben: például összekeverték a jeleneteket, és emiatt teljesen érthetetlenné vált, meg a fortyogó-bugyogó plazmalétet sem valami jól ábrázolták…
Mondjuk a kávéházi jósnõs jelenetet meg a kisbaba monológját az eljövendõ életérõl még mindig nagy hülyeségnek tartom, de ezt leszámítva tényleg nem olyan pocsék, mint ahogy az után a béna rendezés után gondoltam…
Például amit én láttam, abban össze-vissza istenítették azt az Ocsukit, aki egyértelmûen egy áltudós (a forgatókönyvben meg is mondják, hogy tulajdonképpen „illuzionista”), majdnem minden második jelenetben megjelent, és mindenki áradozott, hogy „rám nézett, és hirtelen megszállt a béke és a boldogság!”. Holott az eredeti változatban csak egyszer jelenik meg az egész darabban, akkor is csak egy hibbant, de a lelke mélyén egész kedves fiút hoz össze egy okos lánnyal. Meg ott az Ocsuki volt az is, aki azt mondta a Fábiánnak, hogy hagyja elvinni a tévéjét, holott valójában csak az történt, hogy akkor „esett le neki”, hogy miket mondott neki a Mohai és ettõl hullott le róla az az álarc, amit tulajdonképpen egész végig viselt…
Meg amit én láttam, ott a kávéházi jelenetben a Pasas azt mondta, hogy a nagypapáját megölte a gömbvillám, pedig valójában csak rettenetesen megijedtek tõle, õ pedig, ahogy szembenézett vele, úgy érezte, mintha beszélni akarna hozzá, és egész életében arra várt, hogy újra találkozhasson vele.
Meg a Matyi azt mondta, hogy a Rékával voltak együtt a zuhanyozóban, és úgy fogant a kis Franciska, pedig valójában csak az artistatársával, a Ritterrel voltak egy nehéz nap után a cirkuszi zuhanyozóban, és éppen akkor békültek ki.
És tényleg megcsalta Réka a férjét, a Rittert a Matyival, de amíg abban a darabban, amit én láttam, a Ritter egyszerûen kidobta a feleségét a gyerekkel együtt, addig az eredetiben mindhárman összeültek megbeszélni a dolgot, aztán úgy döntöttek, közösen nevelik fel a babát.
Meg ott a baba a monológjában azt mondta, hogy be fog lépni az Üdvhadseregbe, de otthagyja, mert gyûlöli az erõszakot (ennél a résznél lestem is nagyot, hogy mi van, de remélem, hogy ez csupán egy színészi elszólás volt…), pedig az eredetiben azt mondta, azért hagyja ott, mert elment velük a sok beteg, nyomorult ember közé, és kiderült, hogy nem bírja elviselni a szenvedést.
Meg amit láttam, abban a Fábiánhoz, amikor felmegy a Gellérthegyre naplementét nézni, odament egy Rosszfiú, aztán odament az Ocsuki is, hogy õt is „megtérítse”, erre a Rosszfiú kinyírta õt is, meg a Fábiánt is. Holott az igaziban csak egy olyan hallgató ment oda hozzá, akivel még a tévés eset elõtt elég rondán összeszólalkoztak, és csupán azért mert azt akarta, hogy ne haragudjon rá (pedig szerintem voltaképpen neki volt igaza…), és ki akart békülni vele…
SPOILER VÉGE
Meg azt nem értem, hogy abban, amit én láttam, miért pont a Csonka Andrást tették be a dj Fábiánnak, amikor enyhén szólva nem az a korosztály, a homloka is kopaszodik, meg a halántéka is. (Jól van, tudom, hogy nem tehet róla, de akkor legalább ne egy huszonéves srác szerepét osszák rá!!!)
Szóval aki bírja az ilyesmit, az nézze meg nyugodtan, mert végeredményben egy egészen tanulságos darab (csak nehogy egy olyan béna rendezést fogjon ki, mint amilyet én!) de azt javaslom, hogy elõtte olvassa el az eredetit. Meg lehet találni Google-ön, csak annyit kell beírni a keresõbe, hogy „Garaczi László Plazma”.
Hát, nekem viszont nem igazán jött be...
Lehet, hogy én értettem félre valamit, de nekem úgy tûnt, hogy Garaci úr azt akarja bemesélni nekünk, hogy ha egy nõt ver és folyamatosan megcsal a férje, az azért van, mert ennek így kell lennie, ez így lett "odafenn" megírva, és hogy ez is az igaz szerelem egy fajtája. Meg az is egy elég érdekes ötlet, hogy az a bizonyos férfi azért fogja verni a feleségét, mert kiskorában a szeme láttára ölte meg a nagyapját a gömbvillám... Meg a kisbaba monológja, hogy az újszülöttek egy kis ideig elõre látják az egész életüket, egészen öregkorukig, amikor majd visszanéznek, azon tûnõdve, hogy "mi a fenére volt jó ez az egész?"... Nekem éppen akkoriban született unokahúgom, szerintem nem volna a babákban akkora élniakarás, ha ilyen csúnya és értelmetlen jövõt látnának... Az a kínai professzor meg nekem eléggé szürreális volt...
A kereskedelmi rádió-paródia viszont tényleg nem volt rossz, meg a kiscsaj se, a "világító" körömlakkal, aki aztán jól ráfázott... Szóval a "görbe tükör" az tényleg hiteles volt...
A "csúnya" beszéd meg az ilyesmibe még belefér...
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások