Őfelsége pincére voltam

színmű, 1 felvonás, 120 perc, magyar, 2014.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

"Előadásunk végén a Professzor Robert Desnos egyik verséből idéz, amelyben a Lány találkozik a Bikával. Aki beszél franciául, és vannak bizonyos ismeretei a görög mitológiából, érti az utalást Európa Zeusz általi elrablására. Csakhogy a francia és a klasszikus görög nyelv már teljesen eltűnt az európai műveltség palettájáról. Erről ír Bohumil Hrabal is. Európa elrablásáról, a múlt századi "régi világ" eltűnéséről. Az életről ír az elmúlás korában. MI VAGYUNK AZ UTOLSÓ RÓMAIAK. Arról a korról ír, amelynek a jelszava az lett: Pusztuljon a régi, romlott világ! Foghíjak című fiktív önéletrajzi regényében van egy rész, amelyben a szerző a Rokytka nevű libeni folyócska partján (az irodalmi életből való száműzetése idején élt ott, Prága peremén) feldarabolt bútorokból rak tüzet. Ezeket a bútorokat a forradalmárok dobálták ki az utcára az "egykori emberek" lakásaiból (találó kifejezés ez az orosz bolsevikokra). Tisztító ereje is van ennek a tűznek, bár a szerző tudja, hogy saját világa romjai, maradványai mellett melegszik, hiszen ő maga is mesteri kezek által létrehozott polgári ágyban született. Sokak sorsa ez: döbbenten nézni az alexandriai könyvtár megsemmisülését, közben melegedni a tüze mellett. Ebből az élményből született Bulgakov híres mondása: A kéziratok nem égnek el!
Hrabal Európa elmúlásáról, egy letűnt korról ír, de nem ez vár mindenre és mindenkire, az elmúlás és a halál? Nem a vég árnyékában élt élet lehetőségeiről olvasunk nála? Jan Díte története az én megítélésem szerint nemcsak Európa huszadik századának sajátos metaforája, hanem korunk európai emberének vallomása is egzisztenciális helyzetéről." Michal Dočekal

A(z) Kolozsvári Állami Magyar Színház előadása

Stáblista

Hozzászólások

elszabó 2014 jún. 17. - 23:14:21
A Kolozsvári Állami Magyar Színház vendégjátéka tisztességes próbálkozás Hrabal színpadra állítására, csak épp Hrabal vész el a tisztességben. A letûnt kispolgári világ ábrázolásából sajnos hiányzik a humor és túl sok a filozófikus monológ, amit a színpad nehezen visel. A helyenként találó részleteket (pl. amikor a kitelepített Professzor elfenekeli tanítványát, a kacér prostit) elnyomja a vontatottság (pl. amikor a végén Ditê arról filozófál, hogy a végén mindenki egyedül marad). A jellegzetes közép-európai kor amúgy ismerõs: van benne német megszállás, kommunista népfelemelés, átjárás a kettõ között - csak a sör kevés...