NIBELUNGBESZÉD Rába Roland Bagossy III-os osztály Ódry Térey János isteni ihletésû tetralógiájának legelsõ színpadi változatát anno a Krétakör játszotta, korszakos lépésnek bizonyult a kisrealista stílbõl a direktebb korszerûség felé, ám a Sziklakórház, majd a Lipótmezõ extrém környezete, szereposztási kényszerek és a pszichologizálás kísértése tompította a grandiózus szövegtest lenyûgözõ hatását. De a színmûvészetis elõadás mostani rendezõje, Rába Roland, akkori legjobbként éltette a textus erejét, az õ Hagen Terrortörpéje feledhetetlen emblémája lett a produkciónak.
Rendezésében maradéktalanul érvényesíti szerepfelfogásának, játékának tanulságait, egyenes szövegmondás, hajszálpontos értelmezése még az utolsó igekötõnek is, kifelé sugárzó deklamáció. A látszólagos statikusság ellenére árnyalt szituációk, az ágbogas családi és szerelmi viszonylatok pontos felrajzolása, a karakterek értõ kiválasztása. Mindez, párosulva a
tanítványok energikus hozzáállásával, olyan elõadást eredményez, amely egyértelmûen felülírja az õsbemutatót.
Elõttünk ülnek, fejük fölött, kicsit túl halvány, szálkás betûkkel a bonyolult családfa nevei, fel-felállnak, néha meglepõ mozgásokat látunk, de elsõdleges a csodálatos mondatok határozott artikulálása. Prohászka Fanni Frei kertészként hallgatózik a Gibichungok angolkertjének bukszusai között, késõbb fürge manökenként csap le az elgurult varázsgyûrûre. Portásként Böröndi Bence õrzi a Föld gerincét jelentõ kõrisfát, a köznéphez tartozik a Café Midgard törzsvendége, a tuci-hangzatok gerjesztõjeként jeleskedõ, boxolóként is kiváló Somhegyi György. A társadalmi spektrum két végpontja Dóra Béla elnök-vezérigazgatója és a bicegõ hajléktalan Feczesin Kristóf, akire Truchsként is lúzersors vár.
Csúcsjelenet a wormsi székesegyház elõtt: a menyasszony inkább Gutrunét /Kókai Tünde/ választja, az istennõi alkatú Brünnhilde mindenki számára a vágy titokzatos tárgya. Néma jelenléteiben Pálya Pompónia dominai sugárzását a poétikus merengés varázsos pillanataival kontrasztálja. Hatásosak a zenei betétek, zeng a walhallai kórus, briliáns epizód a kacskavállú Wulf rendszergazda, Novkov Máté vírusirtó billentyû-szólója.
Szabó Sebestyén sokszínû mimikával hozza a puhány Gunther csúszómászó figuráját, a legérdekesebb csoportozat a Hágen-klán. A titkárnõ Gerda, Varga Lili szuggesztív színpadi létezésével tûnik ki, háromfejû sárkányfajzat a triumvirátus alkotta gonosz cselszövõ. Idõsebb formája Dékány Barnabás, veszélyességét Patkós Márton mennydörgõ nagysága jelzi, primér arculatát pedig a póklábakon cikázó Jéger Zsombor. Ez az ifjú színész képviseli legjobban a lézer-pontos, elevenünkbe vágó megszólalás eszményét, rezzenéstelen arccal szórja gyilkos szavainak pergõtüzét, hangja leterít, szemvillanása kõfalon hatol át.
Dermesztõen szép produkció, töretlen lendülettel éljük át, miközben szeretnénk minden sorát emlékezetünkbe vésni. Egybõl elõ a Nibelung lakópark-ot, a lassan végigrágott frázisok most már a Bagossy László vezette III-os osztály elõadásának képeit hívják elõ.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások