István, a király

rockopera, 2 felvonás, 2018.

Értékelés:

21 szavazatból
Szerinted?

Az István, a király egy családi viszály története. Géza halála után fia örökölné a hatalmat, de a hagyományokra hivatkozva nagybátyja, Koppány is tömegeket gyűjt maga köré. István külföldi támogatással megszilárdíthatja a pozícióját, de a véres összecsapás elkerülhetetlen. Milyen eszközöket lehet bevetni a győzelem érdekében? Milyen elveket áldozunk fel politikai célokért? A hatalom mindenek előtt? Szörényi Levente zenéjét és Bródy János dalszövegeit minden nemzedék kívülről ismeri, a készülő előadás a történelmi háttér helyett a mindenkori emberi tényezőkre helyezi a hangsúlyt, a jól ismert történet új értelmezését keresve. 

Valamint német lovagok, regősök.

Közreműködik: a Budapesti Operettszínház Musical Együttese, Zenekara, a MÁV Pesti Broadway Stúdió növendékei valamint német lovagok, regősök.

A(z) Budapesti Operettszínház előadása

Bemutató időpontja:

2018. augusztus 24., Budapesti Operettszínház

Stáblista

Hozzászólások

mariposahercegno 2022 jún. 13. - 13:30:34
Jövőhéten másodjára is megnézzük, nem bírunk betelni vele. Nekem sokkal jobban tetszik ez a rendezés, mint az eredeti. Koppány sokkal emberibb itt mint az összes többi verzióban :)
5/10
Orsi7 2019 febr. 19. - 22:54:11 5/10
Dolhai Attila hangja pazar - de sajnos nem Koppány szerepére való. Kocsis Dénes, a címszerep ellenére messze alatta marad. Kiválóak voltak még a hölgyek, Réka és Gizella , valamint Asztrik és Torda is. Az élőzene viszont sajnos egysíkú, a darab jellegzetes zenei megoldásai egy szürke folyammá olvadtak.
Sok dolog sajnos nem világos az előadásban. Miért visel teljesen egyszínű szürke ruhát a "nép"? Miért vették "dzsentrisre" Koppány figuráját a kigombolt prémgallérral? A mindent eldöntő csatajelenetben miért nincs csata és nézi végig Koppány az egészet mozdulatlanul? Miért marad életben a csatában, amikor a dramaturg szerint Koppány közben meghal?
Nem önmagával az újszerűséggel volt gondom, hanem hogy számomra nem közvetített igazán semmit.
perry 2018 aug. 27. - 19:13:46
A nemzet hatalmas monolitja leomlani látszik....
10/10
ravasz0 2018 aug. 27. - 13:06:47 10/10
Nem értem a gyenge pontozást, aki nem képes az újdonságok befogadására, az inkább nézze a 83-as verziót. Szerintem csodálatos színdarabot láthattunk a hétvégén, a Rendezőnő egyedi és lenyűgöző elképzeléseivel. A díszlet, a jelmezek, a színészek, a táncosok, a motorosok, a tűzzsonglőrök és a gólyalábasok is mind brutálisan jók voltak. Én ha tehettem volna, mindhárom előadásra elmentem volna. Imádtam.
1/10
nagy.j.a 2018 aug. 25. - 23:27:45 1/10
A rendezés fő mondanivalója szerintem az volt, hogy István egy akaratgyenge, buta, anyjától befolyásolt, a nemzetét idegen hatalmak kezébe játszó hazaáruló senki volt. Koppány jóval pozitívabb személyiségként van beállítva, de az ő személyes csapdája, hogy a régi "ostoba" magyar hitvilághoz, eszmerendszerhez való bigott ragaszkodásából nem tudott kibontakozni.
A rendezőnő tehát két szembenálló idióta hímet láttat vergődni nyilvánvaló végzetük felé. István a korlátolt Kopánnyal szemben még megalkuvásra kész becstelen ember is. Mindezt tetézi, hogy miközben István suttyomban összejön a Koppány lányával, Gizella is romlott kéjsóvár nőként van beállítva. Vegyük tudomásul, hogy itt Szent Istvánról és Boldog Gizelláról van szó. Egyszóval ennél förtelmesebb, kártékonyabb produkciót én még nem láttam. Nagyon jó hogy jelen voltam a bemutatón, mert ha mondják, nem hiszem el, hogy ilyen megtörténhet Magyarországon. Ideje lenne már valamit tenni az elvakult nemzetgyalázás, blaszfémia és történelemhamisítás ellen.
A díszlet is megér pár szót. Az első felvonásban a színpad két oldalán egy-egy hatalmas szobor áll. Nyilvánvaló hogy a két főszereplőnek a rendezőnő által elképzelt gondolatvilágának tárgyiasult leképzéséről van szó. Az egyik a nyilván transznemű Gábriel arkangyalt ábrázolja, vele szemben egy fura Minotaurus áll, de nem az izmos, hanem az elhízott, puhány, pohoshasú löttyedt verziót látjuk. Viszont a fején nem a megszokott bikaszarvak, hanem a magyar mitológiából átvett csodaszarvas szarvait látjuk. Tehát már kezdetben kapott egy nagy pofont a magyar mondavilág. Ráadásul Gábriel angyalhoz imádkoztak a szereplők, amely nyilvánvalóan képtelenség. Kapott tehát egy trockost mindjárt a felvonás legelején a kereszténység is. A Minotaurus paródia pedig az ősmagyarság kigúnyolásara szolgál. (Annyit kiegészítésül, hogy István álmában maga Gábriel jelent meg, hogy felajánlja neki a Szent Koronát. Gábriel egyes források szerint Szodoma és Gomora elpusztításában is jeleskedett, de őt a bibliából elsősorban Isten a hírvivőjeként ismerünk. Nem véletlen tehát, hogy a Hősök tere közepén Gábriel szobra áll, jobb kezében a koronánkkal, bal kezében a kettős kereszttel. Tehát Szent István álma a Zala szobor programja. István , amikor felajánlotta halála előtt Szúz Máriának az országot, a koronát jobb kézzel nyújtotta Mária felé. A Szent Jobb megmaradt, ma is velünk van. Minden augusztus 20.-án nem véletlenül hordozzák azt körül a körmeneten az egyház képviselői...
1/10
Kató0315 2018 aug. 25. - 11:57:39 1/10
Blaszfémia. A rendezőnőtől megtudhattuk, hogy Szent István és Gizella házasságtörők, Koppány feleségei leszbikusok, István német katonái nácik, a papok sz@r emberek voltak. Szomorú, hogy ősztől az Operettszínházban azt fogják tanulni a fiatalok - a végén Horty-egyenruhában feszítő - István királyról, hogy nincs miért tisztelnie őt a magyar embereknek. Kocsis Dénes, Dolhai Attila, Szomor György, Homonnay Zsolt hangja-előadása pazar volt, Kerényi Miklós Máténak átírták Laborc dalát, hogy ki tudja énekelni, de azt is csak üvöltözve tudta megtenni. Az összes többi szereplő felejtős. Az új hangszerelés jobb, mint a régi. A nézők a zenének tapsoltak állva, nem az új koncepciónak. Összességében: a bemutató helyszíne, Baja egy szép kisváros, s remélem, mielőbb elfelejtem ezt az előadást.