Richard Rodgers - Oscar Hammerstein II.
Molnár Ferenc Lilioma, a vagány, de az élet dolgaiban nehezen eligazodó hintáslegény és a feltétel nélküli szerelemmel szerető kis cselédlány története a magyar drámairodalom egyik legmeghatóbb és legmegrendítőbb darabja.
Nem véletlen, hogy a művet korábban Puccini és Gershwin is szerette volna megzenésíteni, ám a jogokat az író csak később, amerikai emigrációja idején adta oda a New York-i Broadway egyik legendás szerzőpárosának. A zeneszerző Richard Rogers és és a librettista Oscar Hammerstein 1945-ben írt musicalt a jólelkű de meggondolatlan városligeti csibész életéről, haláláról és túlvilági kalandjairól.
Bár a zenés változat alkotói a mesét egy észak-amerikai tengerparti kikötővárosba helyezték át, a címszereplőt Závoczki Endréről Billy Bigelowra keresztelték, és néhány szereplő karaktere is átalakult, cselekményében és szellemiségében hiánytalanul hűek maradtak az eredeti prózai műhöz, a 2019-es operettszínházi változat alkotói - Béres Attila rendező, Lőrinczy Attila és Závada Péter fordítók - pedig finoman megpróbáltak visszacsalni valamennyit Molnár Ferenc briliáns nyelvezetéből.
A Carousel több mint hetven éves története során újra meg újra sikerrel hódította meg a világ nagy zenés színpadait; a Time magazin 1999-ben a huszadik század legjobb musicaljének választotta, s kivételes népszerűségének különös példája, hogy a mű legnagyobb slágere, a You‘ll Never Walk Alone“ nem csak a végzős amerikai egyetemistákat köszönti minden diplomakiosztón, de a Liverpool futballcsapatának fanatikus szurkolótábora is himnuszául választotta, és a csapat valamennyi mérkőzése előtt több tízezer ember énekli teli torokból.
Molnár Ferenc 'Liliom' című színműve alapján a zenés színházi változatot készítette: Benjamin F. Glazer
A(z) Budapesti Operettszínház előadása
Hozzászólások