Auschwitz működik

színmű, magyar, 2012.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

Egészen sajátos, egymáshoz képest meglehetősen távoli világok és dokumentumok kapcsolódnak és ütköznek össze az "Auschwitz működik" című előadásban. A színészhallgatók feladata az volt, hogy a teátrális dikció (a színházi létezés-megszólalás) nálunk ismeretlen technikáit megismerjék és használják is. Magától értetődik, hogy ehhez szcenikai-dramaturgiai háttér és feltételrendszer szükséges - ennek megteremtése volt az én dolgom. Az úgynevezett SIMS-játék (egy virtuális világ-játék, amelyet a komputerhasználók többnyire jól ismernek) színházilag rekonstruált terében a színészek mint virtuális lények léteznek, jönnek-mennek, sírnak-nevetnek, táplálkoznak és szeretnek; és redukált gesztusaikkal, alkalmatlan beszélőszerveikkel - a kifejezéssel próbálkoznak. Nagy kérdés, persze, hogy ezúttal miféle problémával-küldetéssel (programmal) oltotta be őket a játéktervezője. Nos, ez a "program" itt nem más, mint a holokauszt, amelynek megidézését részben a SOAH című Lantzmann-film dialógusainak, részben egy mostanában előkerült korabeli napló bejegyzéseinek, valamint más dokumentumok dramatizálásával igyekeztünk megoldani. Jeles András

A Kaposvári Egyetem harmadéves hallgatóival színpadra állított két és fél órás előadás 3 réteget futtat egybe. Egy gettóba hurcolt tizenéves párizsi kislány naplóját, Lanzmann korszakos filmjét, a Shoah-t, valamint a SIMS stratégiai játék egy negatívba fordított változatát. Jeles András színházának tétje a könnyű stratégiai játékba oltott holokauszt program visszaadása, melyet részben a film dialógusainak, részben egy mostanában előkerült korabeli napló bejegyzéseinek dramatizálásával visz nézői elé. Szörnyű kimondani, de muszáj, s ha nincs más, a színház teszi meg: program kérdése, és "Auschwitz működik".

A(z) R16 Pódium előadása

Stáblista

Hozzászólások

8/10
sonka 2013 febr. 18. - 17:04:40 8/10
Jeles régi rendezéseit idézi az elõadás. A szavazásból látom, hogy sokaknak nem jött be, nekem igen. Auschwitzról, az emberi értelmetlenség legmagasabb fokáról csak groteszk, abszurd módon lehet beszélni. A kaposvári diákok nem rosszabb, bár a darab színészi értelemben nem nehéz. Melis zenéje mint mindig, most is jól "dolgozik".