Domján Edit

színész, szereplő
Született: 1932. december 25. (Magyarország, Budapest)
Meghalt: 1972. december 26. (Magyarország, Budapest)
Film: 30 db
Színház: 1 db


1932-ben született Budapesten, gyermekkorának egy részét Maglódon töltötte. A Színház- és Filmművészeti Főiskolát 1954-ben végezte el, ezután 1960-ig volt a Szegedi Nemzeti Színház tagja. Később a fővárosba visszatérve játszott a Nemzeti Színházban, a Petőfi Színházban, majd 1964-től a Madách Színházban, legismertebb szerepe Marcel Achard Bolond lányának Josefája volt. 1965-ben Jászai Mari-díjban részesült. Színházi és rádiós munkái mellett számos tévé- és mozifilmben is szerepelt, feltűnt többek között a Két emelet boldogság, az Oldás és kötés, valamint az Othello Gyulaházán című alkotásokban. 15 évig volt Kaló Flórián színművész felesége, 1972-ben ismerkedett meg Szécsi Pállal, rövid, viharos kapcsolatuk legendássá vált. Ugyanazon év karácsonyán öngyilkosságot követett el. Volt férje 1991-ben hozta létre a Domján Edit Alapítványt.

Hozzászólások

serka 2022 dec. 26. - 08:16:12 Előzmény szabzero
Nem tudom. Azt róla lehetett tudni, hogy megkérte újra a kezét Editnek. Akkor már szerintem ezt is leírták volna, hogy írt hozzá egy csomó levelet, de így utaltak rá, hogy “egy híres színész levelei”.
szabzero 2022 dec. 25. - 18:48:42 Előzmény serka
Nem lehet hogy az első férje, Kaló Flórián ? Vele a válás után is nagyon jóban volt.
serka 2022 dec. 25. - 09:05:30
Sziasztok! Nem tudja valaki, ki volt az a “híres színész”, akinek a leveleit megtalálták Domjàn Edit lakásában és visszaküldték ennek a színésznek? Nagyon kiváncsi vagyok ki lehetett a titkos hódolója!? :O tippek!?!
Ma lenne a születésnapja egyébként, nyugodjék békében.
vino-et-veritas 2016 júl. 30. - 19:04:59 Előzmény kõmacska
OFF

Bocsánat, nem a kötözködés miatt, de, ha valaki valamelyik MTA intézmény munkatársa, az még nem jelenti, hogy az "MTA tagja". Ugye ahhoz megfelelõ és hosszú tudományos "elõélet" szükséges, amit vélhetõen Detre nemigen futhatott be.

Ez természetesen semmit sem von le színészi vagy/és pszichológusi kvalitásaiból.

Egyelõre nem találtam pontos forrást a fentiekre, bár lehet, hogy rossz helyen kerestem...
Találtam mást: http://www.royalmagazin.hu/kozelet/interju/1006-nem-lettem-volna-orvos-ha-van-ketszaz-forintom Érdekes, hogy idõsebb férfiakkal kötötte össze életét, Kaló 16, orvos-férje 19 évvel idõsebb nála...
offtopic
kõmacska 2012 júl. 19. - 23:57:00
Miatta megnéztem a Halász doktor c. rövid kis tévéjátékot. És tényleg lenyûgözõ a játéka. Elképesztõ. Annyira finom és puha, és olyan sokszínû, annyira tökéletesen reagál minden rezdülésre, hogy hirtelen nem jut eszembe másik magyar színésznõ, aki ezt utánacsinálná.
offtopic
kõmacska 2012 júl. 14. - 18:22:43
Domján Edit kapcsán a tanulság röviden.

Adva volt egy szép és rendkívül tehetséges lány, akire Kaló Flórián felfigyelt. Persze, eleinte nyilván õ is nagyon tehetségesnek érezhette magát attól, hogy a legtehetségesebb színészlány férje lett. De sajnos nem tudott örülni a felesége sikereinek, nem tudta elégé értékelni azt, hogy Edit karrierje szárnyal. Domján Edit azt mondta a végén: "az utolsó TÍZ ÉVBEN nagyon sokat szenvedtem."... vagyis nagyjából akkortól, amikor Pestre kerültek és õt felkapták és körülrajongták. A férje már akkor sem tudott megnyugtató módon mellette állni.
A férfiak versengõbbek, sajnos, és Kaló Flórián sem tudta elviselni, hogy háttérbe szorul Edit mellett.

Editet egy még okosabb, szintén rendkívül tehetséges lányra cserélte - viszont Detre Annamária karrierje elsikkadt, egyik legnagyobb dobása az volt, hogy õ szinkronizálta Isaurát. Leginkább gyerekekkel, gyerekszínházzal foglalkozott.

Bennem felmerült a kérdés - vajon azért alakult ez így, mert Detre Annamáriának tényleg ez volt az "útja" és "ennyi telt tõle" - vagy azért, mert õ (okulva Domján Edit életébõl) úgy gondolta, hogy nem "tolakszik" Kaló Flórián elé, és "engedi" hogy annak sikeresebb legyen a színészi pályája - neki a színészkedés mellett még úgyis ott van a pszichológia.

Mindenesetre ez a kérdés sok pár életében felmerülhet, fõleg, ha hasonló karriert futnak be. Pl., hogy a színészeknél maradjak: Theron és Townsend kapcsolata ráment, Cruise maga alá gyûrte a partnereit... ha a feleség népszerûbb és sikeresebb, akkor ember legyen a talpán, aki azt elviseli. Kaló Flóriánnak mindenesetre nem sikerült.

A tanulság tehát - nem elég megszerezni, nem elég birtokolni egy tehetséges lányt (nõt). A vele való kapcsolat könnyen válhat nyomasztóvá és keserûvé annak, aki úgy érzi, lemarad tõle.

Ráadásul az nem kiút, ha valaki az egyik tehetséges nõt egy másikra cseréli. Mert ugyan az elsõt halálra sebezheti vele, de õ maga akkor is csak annyit fog érni, amennyit a saját erejébõl elér.

Ez persze vica versa mindkét nemre, minden emberre érvényes. MINDENKI ANNYIT ÉR, AMENNYIT MAGÁBÓL KI TUD HOZNI, senkinek az értékét nem a párja, családja, elõdei, rokonai stb határozza meg.

A másik tanulság, hogy ugyan nehéz levetkõzni az IRIGYSÉGET, de azt mondja a Biblia: A búsulásban kegyetlenség van, és a haragban áradás; de ki állhatna meg az irígység elõtt? Valamint: És látám én, hogy minden dolgát és minden ügyes cselekedetét az ember az õ felebarátja iránt való irígységbõl rendeli; annakokáért ez is hiábavalóság és lélek-fájdalom!
Az irigység agresszív, azzal szemben a Biblia a szelídséget állítja: A szelíd szív a testnek élete; az irígység pedig a csontoknak rothadása.

Meg kell tanulni ÖRÜLNI a másik ember sikereinek és TÁMOGATNI azt, aki okosabb és sikeresebb - aki erre nem hajlandó, az nagy kárt és sok szenvedést okozhat.

Domján Edit halála erre erõs figyelmeztetés.
offtopic
Anditos 2012 júl. 14. - 17:35:48
csak hogy erre senki nem kíváncsi már, és a moderátorok úgyis kitörölnek megint :-DDD
offtopic
kõmacska 2012 júl. 14. - 16:43:58 Előzmény Anditos
Nem látomás meg érzelmek alapján írtam, öregem, hanem UTÁNAJÁRTAM A TÉNYEKNEK ÉS ÉRVELTEM.
offtopic
Anditos 2012 júl. 14. - 13:44:24 Előzmény kata3
Én is így gondolom.
Szerintem az rég rossz, ha valaki meg tudja indokolni hogy miért szerelmes a másikba, mondjuk mert gyönyörû, mert kedves, stb. Úgy gondolom, ha szerelmesek leszünk, akkor az illetõ egészébe szeretünk bele, és nem tudjuk pontosan mi vonz hozzá, mert az megfoghatatlan. És talán ezt a megfoghatatlant nevezzük kémiának. :-)
offtopic
kõmacska 2012 júl. 13. - 11:34:58
Még az jutott eszembe Domján Edit kapcsán, hogy az az egy nagy kár, hogy nála tehetségtelenebb, rá irigy és vele rosszindulatú emberek ítéletét tartotta meghatározónak önmagára nézve.
Azt mondják (pontosabban Bagdy Emõke írta, nála olvastam), hogy az öngyilkos ember valaki mást szeretne megölni, aki nagy fájdalmat okozott neki; de annyira azonosul önmagában azzal, akire haragszik, hogy saját magán hajtja végre az ítéletet.
Tehát Domján Edit azonosult azzal a megvetõ ítélettel, amivel más megvetette (nyilvánvalóan a férje) - és annyira azonosult ezzel a személlyel (nyilvánvalóan a férjével) - hogy csak úgy tudott elszakadni tõle, hogy meghalt.

Csakhogy másképp is lehetett volna. Amikor nálunk járt Tony Curtis, azt mondta, az életben azt tanulta meg, hogy NEM FONTOS, HOGY A KÜLVILÁG MIKÉPP ÍTÉLKEZIK RÓLAD - te éld a magad életét. Elhiszem, hogy Tony Curtis számára ez a felismerés felért egy forradalommal; mindenki számára óriási felismerés, de a színészek számára különösen nehéz ezt megérteni és belátni, hiszen az egész életük, karrierjük a külvilág visszajelzéseire épül.
De valóban ez az igazság - nem az a fontos, hogy a külvilág mit gondol rólad, hanem az a fontos, hogy te mit gondolsz a külvilágról. Nem az táplál valakit, hogy a külvilágtól milyen visszajelzések és reakciók érkeznek róla, hanem az, ahogyan õ reagál a külvilágra.

Konkrétan Domján Edittel kapcsolatban még az a momentum érdekes, hogy a férje a halála elõtt nem sokkal megígérte, hogy újra megkéri a kezét.
Hogy ennek Domján Edit nem örült meg, az szerintem teljesen érthetõ; a férje számára már nem volt visszaút. Hiszen éppen elég sok ideje és lehetõsége volt arra, hogy megbecsülje Domján Editet. Ha otthagyta és új nõvel kezdett, akkor miért is akarja most azt otthagyni? Talán csak nem rájött arra, hogy az új nõt sem bírja megbecsülni? De most már tanulja meg a másik ember megbecsülését azzal, akit magának választott.... ha visszament volna a megszokott, kényelmes kis kuckójába, semmit sem változtatott volna a viselkedésén.
Viszont Kaló Flórián életben maradt, és még rengeteg ideje maradt arra, hogy tanuljon és fejlõdjön. Domján Edit viszont azzal, hogy öngyilkos lett, elzárta maga elõl a személyes fejlõdés lehetõségét. Pedig neki is szüksége lett volna rá. Az abszolút érthetõ, hogy a rengeteg munka annyira kilúgozta, hogy képtelen volt önmagára figyelni. Éppen ezért lett volna szüksége még sokkal hosszabb életre, hogy belássa - önmagát kell megtanulnia értékelni, nem függhet a külvilág véleményétõl. Ráadásul az a külvilág, ami megvetette és amitõl függõvé tette magát, tehetségtelenebb, értéktelenebb, rosszindulatúbb és irigyebb volt nála. Õrültség volt ennek ítéletét önmagán végrehajtani....
Összes hozzászólás