Az aktuális rész ismertetője: A második világháború előtt a kaszói erdőkben megfelelő utak még nem voltak, ezért a szállítás csak idényjelleggel történhetett. A kisvasút itt működő, szakszerű talajalap nélküli őse viszont télen-nyáron, esőben-hóban használhatónak bizonyult. Az erdőségek, tanyák, majorok lakói ugyancsak előszeretettel használták a kisvasutat. A nosztalgiavonat keresztülhalad a Bojsza és Kaszó között található Baláta-tó természetvédelmi területen. A mocsaras, zsombékos ősláp felülete hol látható, hol hónapokra eltűnik a víztükör: örök változásban van. A környék nevezetessége a rovarevő Aldrovanda-növény. Megfilmesítésre váró izgalmas történetek fűződnek a Mesztegnyői Állami Erdei Vasút történetéhez. Az 1947-es politikai fordulat után - miközben a többi magyarországi vonalon már megindultak a dízelmozdonyok - a központi vezetés úgy döntött, hogy itt mégis lóvontatta szerelvények üzemeljenek. A mozdonyt a Komárom megyei süttő-alsóvadácsi vonalra szállították, a tiltakozó helyi fűtőt pedig B-listázták...
A műsor ismertetése: A filmsorozat hét részben mutatja be Magyarország kisvasútjait. A film képben is megjelenő narrátora a nézőkkel együtt sétál, utazik végig a többnyire kiránduló-vonatok útjain, megállóhelyein, említést téve az útvonaluk közelében található történelmi és kulturális emlékhelyekről. A mesélő hol zötykölődve adomázik, hol az orráról törli a gőzösök kormát. Az epizódokban megelevenedik a magyarországi kisvasutak dicső, majd küzdelmes története a XIX. század uradalmi-gazdasági vasútjaiktól a fakitermelő gazdaságok erdei vasútjain keresztül a mai családi-kiránduló nosztalgiavonatokig. A mozdonyok és kocsik bemutatása, a történelmi tények mellett a film összekötő tartalmi és képi ereje a kvaterkázó "egyszer volt, igaz sem volt", hangulatú mesélés.
Hozzászólások