Az aktuális rész ismertetője: A kisvasutak vadregényes tájakon, hegyek völgyek között kanyarogva Magyarország legszebb tájaira viszik el az odalátogatókat, akik vonatozás közben a természet változatosságát és kulturális örökségünk számos emlékét tekinthetik meg. Egy patak völgyében épült a Lillafüredi Erdei Vasút. Nevét többnyire összekapcsolják a Palota szállóval, de már ezt megelőzően is kedvelt kirándulóhely volt. Elsősorban a csodálatos Hámori-tó következtében, melyet a Fazola család hozott létre, a Szinva felduzzasztásával, még 1813-ban a vaskohók vízigényének kielégítésére. 1928-ban a felnémeti hordógyárba a falun keresztül szállították a fát. A gyakori állatelütések miatt a falu népe egy éjszaka felszedte a kisvasút sínjeit. Másnap reggel 500 embert vezényeltek ki a sínfektetésre. Azért lett a lázadásnak eredménye, mert ezután megépült a falut elkerülő Kisnádas és Mészégető közti szakasz. Persze ma már ez sincs meg.
A műsor ismertetése: A filmsorozat hét részben mutatja be Magyarország kisvasútjait. A film képben is megjelenő narrátora a nézőkkel együtt sétál, utazik végig a többnyire kiránduló-vonatok útjain, megállóhelyein, említést téve az útvonaluk közelében található történelmi és kulturális emlékhelyekről. A mesélő hol zötykölődve adomázik, hol az orráról törli a gőzösök kormát. Az epizódokban megelevenedik a magyarországi kisvasutak dicső, majd küzdelmes története a XIX. század uradalmi-gazdasági vasútjaiktól a fakitermelő gazdaságok erdei vasútjain keresztül a mai családi-kiránduló nosztalgiavonatokig. A mozdonyok és kocsik bemutatása, a történelmi tények mellett a film összekötő tartalmi és képi ereje a kvaterkázó "egyszer volt, igaz sem volt", hangulatú mesélés.
Hozzászólások