Sacco és Vanzetti

Sacco e Vanzetti
olasz-francia filmdráma, 120 perc, 1971

Értékelés:

11 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

11 szavazatból
Szerinted?
A húszas évek Amerikájában az idegengyűlölet és a bolsevizmustól való rettegés légkörében két olasz emigráns munkást állítanak bíróság elé azzal a váddal, hogy egy rablásuk alkalmával Massachussets mellett megöltek egy biztonsági őrt. Sacco az utolsó szó jogán a bírák képébe vágja: azért kell itt állnunk, mert anarchisták vagyunk. Az eljárás - a nemzetközi nyomásnak is köszönhetően - két évig tartott, de a két férfi nem tudta megvédeni magát. Sacco és Vanzetti perét néhány évvel ezelőtt nevezte Massachusetts kormányzója az amerikai igazságszolgáltatás szégyenfoltjának.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
thomas11 2019 okt. 05. - 22:06:10 Előzmény filoszemitabélus
nem a rendőrség képviseli a vádat......a túlbuzgó és államot képviselő ügyészek...
SandCreek 2014 aug. 11. - 17:38:38
A legjobb politikai tartalmú filmek egyike. Pergõ, átgondolt, kellõ súllyal megrajzolt társadalmi (olasz-amerikai!) háttérrel. A két letartóztatott majd halálra ítélt személyen kívül rengeteg fontos kérdést érint, amelyeket így vagy úgy kimondanak ill. filmes eszközökkel nagyon jól tálalnak; úgymint bevándorlás (olasz) ellenesség, koncepciós per, tanúk megfélemlítése ill. megvezetése, állami erõszak, és mindenekelõtt a színtiszta rasszizmus.
Elsõrangú színészi megformálások (beleértve a mellékszereplõket is) teszik nagyon hitelessé ezt a megrázó, tudathoz és szívhez egyaránt szóló állami igazságszolgáltatás kontra anarchisták történelmi drámát. Aktualitása nem veszett el, sõt újranézni is érdemes. Segíthet újraértékelni sok tévedhetetlennek vélt eszménket, pl. hazaszeretet, manipulatív oktatás, tudatbefolyásolás, tömeghisztéria, félelemkeltés, intolerancia és idegengyûlölet stb.
Edmond Dantes 2014 júl. 11. - 09:52:50
OFF
Így van. A 20. sõt immár 21. szd-ban az eredeti jelentése sztem már csak történelemkönyv-kategória, a halálbüntetés elleni fellépés/mozgalom viszont a jelenkornak is egyik égetõ kérdése: ahol még van, ott azért és ott is, ahol eltörölték, ám bizonyos csoportok, pol. mozgalmak/pártok újból és újból elõveszik, sokszor jobb ötlet=társ.-gazd. program h e l y e t t mint örökzöld, népszerû, sokakat megszólítani képes témát...mit sem törõdve a konkrét eseményekkel (ld. pl. lejjebb) és/vagy a tudományos vizsgálatokkal pl. az életfogyt. hatékonyságáról, elrettentõ erejérõl.
dralizs78 2014 júl. 11. - 08:07:51
Az abolicionizmus kifejezést elsõsorban a rabszolgaság eltörlésével kapcsolatosan szokták használni,de a mozgalom vezéralakjának(John Brown)kivégzése után(1860-as évek)a halálbüntetés eltörlésének hívei is magukénak vallják ezt a fogalmat.
filoszemitabélus 2014 júl. 10. - 22:17:37
Ezt a szót csak a Huckleberry Finn-bõl ismerem és idáig úgy tudtam a rabszolga felszabadításról szól.
Persze könnyû lett volna megnézni a Google-ban, de kíváncsi vagyok, mivel magyarázod, hogy nekem találták ki?
Edmond Dantes 2014 júl. 10. - 22:12:44 Előzmény filoszemitabélus
OFF
A filmet és az ügyet csak hírbõl ismerem. Még nagyon fiatal voltam.
Viszont az általad említett magyarországi ügyek és számos további itthoni és nem-itthoni ügy is szép példa az abolicionizmus mellett, ezt a szót neked találták ki ;) ill a halálbüntetés ellen.
filoszemitabélus 2014 júl. 10. - 08:43:37
nem voltak maffia tagok, de olaszok voltak és a közvélemény szemében már ez is elég volt. A rendõrség pedig mindig eredményt akar bármilyen áron. Lásd szerencsétlen Tánczos Gábor ügyét, vagy a móri bankrablást és Kaiser Edét.
dralizs78 2014 júl. 10. - 07:52:46
A Cosa Nostrával kapcsolatos megjegyzés történelmileg teljesen megfelel a valóságnak,de Sacco és Vanzetti nem voltak maffia tagok.Õk bolsevista eszméket hirdettek(és hittek is benne)Õket elsõsorban az anarchista viselkedésük miatt ítélték el.Az amerikaiak mindig féltek valakiktõl(indiánok,négerek,bolsevikok,arabok)vagy valamitõl és úgy gondolták az a legjobb megoldás,ha kiírtjuk azt a dolgot.Ennek az ügynek is ez volt a lényege,a bíróságot valójában soha nem érdekelte,hogy kik követték el a gyilkosságot 1920 április 15-én,csak ez a két ember villamosszékben végezze.
filoszemitabélus 2014 júl. 09. - 16:21:43
ha elgondolkodunk az amerikai olasz bûnszervezet tevékenységén, akkor valahol megértjük a negatív elfogultságot a két olasszal szemben. Egész Amerika életét keserítette meg a Cosa Nostra és emberek ezrei haltak meg nekik köszönhetõen.
dralizs78 2014 júl. 09. - 14:32:00
Kedves SandCreek!Teljesen igazad van.A férfit aki magára vállalta a gyilkosságot úgy hívták,hogy Celestino Madeiros.Az ügyvédi kar utána is járt,de nem fogadták el a fellebbezésüket.Két ártatlan ember élete múlott ezen.
Összes hozzászólás