Ibsen: Nóra

magyar színházi felvétel, 144 perc, 2005

Értékelés:

14 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

14 szavazatból
Szerinted?
A Nóra (A babaházban) című darab Ibsen leggyakrabban játszott drámája. Az 1879-es ősbemutató óta állandóan jelen van a világ színpadain. Nem fog ki rajta sem az idő, sem a változó világ, - ez csak az igazi remekművek kiváltsága. Olyan konfliktust tár elénk, melyet minden generáció közel érez a saját sorsához. Olyan döntéshelyzetet mutat meg, amivel mindnyájan szembesülünk valamikor életünk során. Ibsen mély emberismerete kíméletlen őszinteséggel párosul: a darab minden szereplője kénytelen megmutatni igazi önmagát - ha csak pillanatokra is. Ezek a tiszta drámai pillanatok teszik lehetővé az igazi drámai helyzeteket a színpadon: s ezekből születik az igazi színház.

A színházi előadást Marton László rendezte.

Stáblista

Szereplők

Helmer, ügyvéd
Nóra, a felesége
Lindéné
Krogstad, jogtanácsos

Hozzászólások

Szerinted?
sanjust 2011 márc. 30. - 01:39:02 Előzmény géGyula
Ebben zseniális volt pl Páger õt semmiképp nem hagynám ki a sorból.
géGyula 2011 márc. 29. - 22:32:50 Előzmény spinabifida79
Mostmeg mit pufogsz?
spinabifida79 2011 márc. 29. - 14:49:01
Az a Bach ugye az az emeszpés zeneszerzõ, aki az Internacionálét szerezte?
Hát õt nem szeressük mi náczi fasiszták. Mi csak a Wagnert szeressük.
A Nóra pedig csak Leni Riefenstahl alakításában felel meg a mi ízlésünknek.
Remélem most elégedett vagy, hogy minden az elképzelésed szerint vagyon.
géGyula 2011 márc. 29. - 01:08:47 Előzmény spinabifida79
"Minden szerepében Eszenyit hallom és nem pl. Nórát.”
Te ismerted Nórát? Nem mondod!

Kitartok abbéli meggyõzõdésemben, hogy az igazán nagy szinész mindig magát adja, nem változik Nórává, hanem maga lesz egy Nóra, ezt csak úgy tudja, ha kibontja magából a „Nóra-ságot”. Így volt ez DarvasIvánnal, BástyLajossal, MensárosLászlóval, BajorGizivel, TolnayKlárival stb. Mindenkivel, aki tehetség volt.

Nem nekem kell kezeltetnem magam, hanem azoknak, akik képtelenek szabadulni atavisztikus gyûlölködésüktõl minden iránt, ami különb náluk, vagy kisszerû ideáljaiknál, legyenek a körülmények és okok akár tudottak és ismertek számukra, akár csak nyilvánvalóak.
Akinek nincs inye, nem fog ráérezni, hogy a csokoládé finom, aki süket, nem fogja élvezni, mondjuk, Bachot, aki képtelen fölismerni az értéket, mert nincs ahhoz önfegyelme, az nem fogja értékelmi Eszenyit, errõl kár vitát nyitni, ezek szubjektív vélekedések jobbára.
Mivel ellentmondást véltem fölfedezni az általam is beidézett lelkesen méltató kritika és a topikban sorakozó szinte hivalkodó elutasítások között, megpróbáltam rájönni, mi lehet ennek az oka, és leírtam egy hipotézisemet. Hipotézisem nyilván nem tartalmazza a teljes és hiánytalan megoldást, de sokban helytálló.
valamit 2011 márc. 28. - 10:29:51
Mondjuk én épp a hetekben olvastam. A darab is hasonló?
valamit 2011 márc. 28. - 10:22:33
WOW, de felkapott lett a napokban ez a Nóra :))))))
spinabifida79 2011 márc. 28. - 09:59:46 Előzmény géGyula
"a böbebabás hanghordozás, elõször megütötte a fülem, de ez az õ egyénisége, hallatlanul erõs,minden szerepben õ önmaga is, mint minden igazán nagy színész. Ezen a kissé gyerekes affektált hangon amit mondott még hatásosabban kathartikusabban szólt"

A fentiekrõl van szó pontosan. Minden szerepében Eszenyit hallom és nem pl. Nórát.
És ez szerintem nem jó, mert itt nem Ibsen "Enikõ", hanem Ibsen "Nóra" címû darabjának a fõszerepét kellett volna eljátszani.

Azért vizsgáltasd meg magadat egy idegorvossal, mert már egy színházi kritikából sem bírod kihagyni a mucsaizást és a fasisztázást. Ez már egy kissé kóros tünet.

Nem bírod elképzelni, hogy politikai nézetektõl függetlenül feltûnik valakinek az általad találóan "böbebabásnak" nevezett, affektált hanghordozás?

Nekem egyébként fogalmam sem volt Eszenyi politikai szimpátiájáról és pl. Alföldivel ellentétben, kifejezetten rokonszenves volt emberként, mert a Megasztárban mindig szeretettel és jóindulattal szólt a versenyzõkhöz.
offtopic
lilahagyma 2011 márc. 28. - 00:17:51 Előzmény spinabifida79
Gondolom, ez Karinthy; ennél jobb paródiája is van Ibsenrõl, pont a Nóráról. Nem nagyon csípte a feminista törekvéseket, úgy emlékszem, ezt a darabot kifejezetten buta hisztériának tartotta.
géGyula 2011 márc. 27. - 00:13:33
Itt valakik azt írják, Nóra nem ilyen exaltált, s Eszenyi csak exaltált alakokat tud formálni.
Elõször is, ha van olyan drámai szerep, amely a maga természetességében exaltált kell legyen, az a Nóráé.

Sztem Ibsent is fenyegeti a klasszikusok végzete(mint Shakespearet, Katonát, Madáchot, a görögöket), az ui. hogy iskolai tananyaggá merevedve nagy becsben tartják õket, de nem szeretik, nem élik meg, nem igen olvassák.
Ha ez ellen egy-egy szinház tenni akar, esetleg tesz is, akkor jöbbek a dolktriner begyöpösödöttek skárojgnak.
Pedig az igazán nagyok minden aktualizálást kibírnak, sõt „hálás” dolog az aktualizálásuk.
Eszenyiék által adott házasság teljes mértékben életszerû és izgalmasan valóságos, mint ha áthallanánk a szomszédból. Üvöltöznek? Miért a szomszédék tán nem? Horrinbile dictu, mi még nem üvöltöztünk artikulátlanul?

Na, nehogy má, fórumtársak, ne legyünk álszentek!
A tetõpont után Eszenyi láthatóan teljesen megváltozott, s ekkor amikor komolyan beszélt visszacsendült a böbebabás hanghordozás, elõször megütötte a fülem, de ez az õ egyénisége, hallatlanul erõs,minden szerepben õ önmaga is, mint minden igazán nagy színész. Ezen a kissé gyerekes affektált hangon amit mondott még hatásosabban kathartikusabban szólt
géGyula 2011 márc. 26. - 23:56:10
Én nem vagyok egy Nóra-szakértõ, de nekem tetszett.
Elolvasva az eddigi hsz-k sok fanyalgását, megpróbáltam utánanézni, és ezt találtam:
http://premier.szinhaz.org//dec/norak.shtml
Abban pedig bizonyos SasGyörgy imigyen:
„Most ez a dance macabre átköltözik a Vígszínházba, és a tarantelladob egy Bajorhoz, Tolnayhoz hasonlóan izgalmas Nóra, Eszenyi Enikõ kezébe kerül. Nyilván feltárja elõttünk az aszszonyi méltóság mai vetületét. Modellt teremt az új évezred Nórájának gyengéd és erõs, alávetett és felemelkedõ portréjához. Mert Nórák ma is vannak, s problémaviláguk benne van életünkben.”

Bizony: itten BajorGizihez s TolnayKlárihoz hasonlítja, ami azért nem kutyafüle.
Én nagyjából ezzel a mgítéléssel értek egyet.

Van itt akkor egy kérdés (probléma?) a topik hozzászólói mind ennyire zoknik lennének? Esetleg van itten valami szociálpszichológiai magyarázat?

Én némi rossz érzéssel a másodikra gyanakszom. A magyar tahók világában sikk és kortünet mindennek a lefikázása, sztem nem afféle politikai divattól függetlenül.


Eszenyit minõsíthetetlen módon akkor kezdték szídni antiliberális és kényszeresen „konzervatív” net-vitézek, amikor a Víg-szinházban megrendezte a Vízkeresztet, s keresztényietlenül konzervatív ítészeink nem értettek egyet néhány ötletével(Alföldyt is ez a bunkó réteg üldözi vissza-visszatérõ vehemenciával).
Természetesen nem állítom, hogy aki eddig kifogásolólag nyilatkozott meg, az mind fasisztoid, jobbikos újnáci, ez nonszensz lenne.
Der arról ne feledkezzünk meg, hogy a közbeszéd és közélet lezüllésével és elsilányodásával ugyanúgy mérgezõdik a kultúra befogadásáért felelõs közizlés, mint a politikai mérgezett, gyûlölködõ közgondolkodás.
Amikor a magyar újnácik vezérletével bunkók elõször vájták kaffogó fogukat Eszenyibe, akkortájt vált köztudottá a színésznõ bal-liberális elkötelezettsége, hogy konkrétan milyen formában, arra én most már nem emlékszem, de arra igen, hogy akkor kegyetlenül kiakasztott az áradó aljas bunkóság, a beszûkült mucsai értetlenség
Összes hozzászólás