A szabad asszociációk logikáján alapuló új hullámos film a tizenévesekről. Három fiú egy balatoni villába húzódik a vihar elől. Amikor váratlanul megérkeznek a tulajdonosok, csak ketten tudnak meglépni, Kiki a kamrában marad. Kiszabadítására várakozva emlékei és képzeletének játékai keverednek egymással. Az első félszeg udvarlás, a heves lázadás az érettségi után a felnőtt-világ kötelmei ellen, polgárpukkasztó kalandok és heccek, stoppolás a Balatonra, megszeppent szembesülés a zord vihar képében közelítő nagybetűs Élettel és az elkerülhetetlen felnőtté válással... A film díjai: Chicago: a legjobb ifjúsági film díja, Karlovy Vary: forgatókönyv különdíj, a Magyar Játékfilmszemle és a Magyar Filmkritikusok Díja a legjobb operatőr kategóriában.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
A korban élt embereknek biztosan ad egy életérzést ez a film, de számomra egy nagy össze-vissza katyvasz az egész. Nem egy nagy film, mivel a hatvanas években nem élvén nem értelmezhető semennyire se.
Teljesen igazad van! Az utolsó harmad valóban kissé kaotikus, de egyébként tényleg zseniális film! A zenéje is telitalálat. A Balaton egyébként is a szívem csücske, életem azon idõsíkjában,mely megfeleltethetõ a filmben szereplõ srácok idõintervallumával,magam is minden nyáron a Balatonon voltam. A vad és nem vad kempingezések, parti kóborlások, kamaszos udvarlások idõszaka, a part mellett futó vasúti sínek édeskés olajszaga a bevezetõ képsorok és a zene hatására egycsapásra fölelevenednek bennem.
Nem mintha ez nagyon számítana, de a Petõfi Irodalmi Múzeum anyaga szerint hárman írák a Régi idõk focija forgatókönyvét (Sándor, Mándy, Tóth) - tehát Mándy tevõlegesen részt vehetett benne.
Mindig Tóth Zsuzsa írta a forgatókönyveit (és Bíró Zsuzsa). Mándy novellájából készült a Régi idõk focija, amelyet mint az elsõ jó Mándy-megfilmesítést értékeltek - mintha a Csutak és a szürke ló vagy a Sziget a szárazföldön el sem készült volna.
Persze, nem egy Fábri formátumú filmes. Az is igaz, hogy a 80-as évek óta nemigen alkotott "nagyot", de elõtte voltak jó filmei. Sõt rendezõként inkább eltûnt, mint amennyire a felszínen maradt (inkább producerként mozgolódik).
Nem emlékszem pontosan, de a Régi idõk focijához nem éppen maga Mándy írta a forgatókönyvét? Így ezt az erõszakos kiragadást akkor õ maga követte el...
Másrészt meg rendezett akkoriban "unortodoxnak" minõsített LGT-mûsort. Õk is a kedvenceim...
Sándor Pálnak minden lehetõsége meglett volna arra, hogy jelentõs életmûvet alkosson. Fiatalon bizalmat szavaztak számára, mestere, Herskó János távozása után is felszínen tudott maradni, s a rendszerváltás után sem tûnt el a filmes szakmából, sõt…
A transzparensekre csak jelmondatok kerültek. Például:„Kell egy csapat!”, amely akkor is üres május elsejei jelszó, ha kedvenc íróm, Mándy életmûvébõl lett erõszakkal kiragadva.
Sándor Pál életmûve viszont jelentéktelen. Üres a tábla.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások