A zongoratanárnő

La pianiste
16 éven aluliak számára nem ajánlott francia-osztrák-német-lengyel zenés dráma, 131 perc, 2001

Értékelés:

120 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

120 szavazatból
Szerinted?
A negyvenéves Erika Kohut (Isabelle Huppert) a bécsi Zeneakadémia zongoratanára. Édesanyjával él, aki szeretetével zsarnokoskodik fölötte. Egy nap egyik tanítványa elhatározza, hogy meghódítja.
Bemutató dátuma: 2002. május 23. Forgalmazó: Budapest Film

Stáblista

Szereplők

Erika Kohut
Walter Klemmer
Schober kisasszony
Dr. Blonskij
Anna Schober
Madame Blonskij

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
5/10
prosecutor szept. 03. 00:40:22 5/10
Tulhajpolt beteges és mellette dögunalmas film amit csak a rendező Szerelem c filmje miatt néztem meg. Nyilván jól bemutatja egy nárcisztikus nyomás alatt lévő beteg, perverz, szűz venlany küzdelmet a boldogsága erdekeben, de semmi ütőset nem kap a néző ezen kívül. A csaj egyébként olyan környezetben mozgott ahol amúgy is csak lúzer pasast tudott volna osszekaparni (mondták is, hogy egyre kevesebben vannak). Amúgy a tinder is tele van ilyen 40+ nőkkel, rövidebb haj, az arc (lefelé konyulo keskeny száj), minimál smink, és ódivatú öltözködés alapján simán látszik, ebben a szereplő választás viszont nagyon eltalált volt.
5/10
trudy jan. 23. 20:41:53 5/10
Két részletben néztem meg, a film első és második fele némileg más élményt hagyott bennem. Az első felében megismerünk egy meglehetősen ellenszenves stílusú zongoratanárnőt, egészen nagy hangsúly van a zenén és a zenetanításon, sokszor emlegetve van Schubert és a tanárnő hozzá kapcsolódó rögeszméi, azonban igazából nincs sok jelentősége a zenének a sztori szempontjából, a főszereplő taníthatna matematikát vagy lehetett volna orvos is. Szép lassan ugyanis inkább az antihősnő titkos élete és perverz vágyai kerülnek mindinkább előtérbe, amivel természetesen könnyedén fenntart a film első fele egy stabil kíváncsiságot a nézőben, de összességében csak ezt a hangulatot tudtam értékelni, a tanárnő karaktere ugyanis elég egysíkú, onnantól pedig, amikor bejön a képbe a fiatal csábító, nyilvánvalóvá válik, hogy a komolyzene világa és az intellektuális közeg teljesen lényegtelen. Ezen a ponton úgy fogtam fel, hogy a tanárnő egy szimbólum, hisz mindannyiunknak vannak titkos vágyak, ami teljesen rendben van, ez nagyon is emberi vonás. A film felénél némileg megtöri az erotikus irányt a tanárnő aljas gonoszsága a tanítványával szemben, ezzel a jelenettel egy picikét komplexebbé válik a karakter.
Sajnos azonban a film második felében az emelkedett alaphangulatot biztosító zenei szál szinte teljesen eltűnik, ehelyett egyre szürreálisabb jelenetek váltogatják egymást a tanárnő és tanítványa között, amik helyenként már átmennek komikusba. Ugyanis nem igazán hagy időt a film ennek a furcsa szerelmi kapcsolatnak a kibontakoztatására, így hát meglehetősen érthetetlen, hogy miért következik be rögtön valami tragédia, a fickó jelleme pedig kb. egyik pillanatról a másikra vesz 180 fokos fordulatot. Nem egészen erre számítottam, a történet itt már józan ésszel nem igazán követhető, az olyan filmeket pedig nem szeretem, ahol néhány információmorzsából kell kihámozni a nagy tanulságokat.
Volt egy hangulata, főleg az elején, de sajnos a második fele gyengére sikerült.
10/10
Damill 2022 jan. 27. - 17:18:46 10/10
Van egy hasonló ismerősöm, mint a zongoratanárnő. Az ő anyja nárcisztikus, egész életében piszkálta, elmondta minden csúnyaságnak, sosem szerette vagy puszilta, szándékosan rombolta az önértékelését. Felnőve ő nagyon durván a BDSM-ben éli ki a szexualitását, ha valaki szeretettel (öleléssel, ajándékkal) közelít hozzá, konkrétan fizikai rosszullét fogja el. Az apja gyógyszereken él, vegetál, beletőrödve a sorsába várja, hogy meghaljon. Az anyja őt is tönkretette.
Ez az ismerősöm is alapvetően normálisnak született, a szélsőséges szexuális hajlamok legtöbbször ilyen érzelmi bántalmazásokra vezethető vissza. A zongoratárnő valójában arra a szeretetre vágyik, amit nem kapott meg, de mivel képtelenné tették arra, hogy ezt "normális" úton élje ki vagy szerezze meg, így marad neki a torz szexualitás, amivel másokat is megfertőz, tönkretesz. Gyermeki szinten megragadt érzelmileg, miközben eltanulta és nap mint nap eljátssza a komoly tanárnő szerepét. Nem csoda, hogy ez teljesen felemészti, és megváltásként tekint a fiúra, viszont képtelen normális kapcsolatra, mivel nem tanulta azt meg.
8/10
vargama 2021 nov. 27. - 20:30:50 8/10
A film hibátlansága és számos erénye ellenére változtatok a pontszámon. Mert rossz érzéssel néztem, és nem gondolom, hogy valaha újra nézem.
8/10
vargama 2021 nov. 24. - 20:26:34 8/10
Erős film. Nem kiszámítható, végig lekötött, a hatása alá kerültem.
Hitelesen, megdöbbentő őszinteséggel ábrázolja az anya-lánya, illetve a tanár-növendéke kapcsolatát, főleg a főszereplő torzult személyiségét, belefészkeli magát a néző agyába. Próbálom megfejteni, de csak találgatni tudok.
Érdemes elolvasni a fenti Kapcsolódó cikkek közül az elsőt, jó kis mankó a megértéshez.
A film vége a nő további sorsát nyitva hagyja, de semmi jóra nem lehet számítani.
Ez egy hibátlan film, mégis maradok a 9 pontnál, mert nincs (én nem találtam) szerethető szereplőt, és nincs pozitív üzenete sem.
8/10
eve001 2020 okt. 25. - 20:14:46 8/10
Csak Annie Girardot es Isabelle Huppert emelik ki a filmben, pedig a fiú nagyot játszott. Nélküle nem ment volna az egész. Jó film, kicsit beteg, hangulat kell hozzá.
Lionceau 2019 okt. 12. - 17:46:22 Előzmény tamast2
Én szívesen elfogadnék egy ilyet.
Gerisson 2018 febr. 26. - 14:45:21
Spoiler Alert!!!

Szerintem itt van egy rejtett elõzmény. Gyanús, hogy kétszer is utalás történik a tébolyult apára. Én azt gondolom, hogy a tanárnõ korai életében az apja szexuálisan zaklatta, ezen zaklatások része volt az ütlegelés és a megkötözés. Azt is gyanítom, hogy az anya tudhatott errõl, de nem vett róla tudomást. A ki nem beszélt fájdalmak miatt rengeteg elfojtás alakult ki a nõben, amit csak tetézett anyának fojtó gondoskodása, zsarnokoskodása, aki talán így akarta elejét venni annak, hogy lánya beszéljen bárkinek is a történtekrõl.
Szerintem a nõt az elején nem vezérli feltétlen bosszúvágy, csak apa-szerepre kellene neki valaki, és mivel ez nála a szexualitással párosul (nyilván nem volt partnere az apján kívül), be kell hoznia az akkortájt használt eszközöket.
Az erõszakolós jelenet szürreális, szerintem képzeleti síkon történik csak meg. Teljesen más a srác jelleme is. A sebek szerintem inkább önsebzésbõl származnak. Elveszti a realitásérzékét a nõ, és az elfojtott bosszúvágy a felszínre tör. A kést azzal a szándékkal teszi el, hogy a koncerten végez a sráccal, elégtételt véve így "apján" is, a tönkretett életéért, utána pedig végez magával. Valósággal való szétesett kapcsolata miatt ezt a tervet nem tudja megtenni, majd miután magába próbálja vágni a kést kevés sikerrel, elindul. Hogy hova, azt nem tudjuk - vajon zongorázik-e még valaha? Nekem az a tippem, hogy nem.
8/10
NADALFAN 2015 jún. 18. - 19:01:17 8/10 Előzmény betty405
Ez egy teljesen jó film , nem tudom mit kell ezen csodálkozni hogy vannak embereknek úgymond elferdülései.
De kinek nincs ? A strucc dugja be a fejét a homokba , persze akkor minden gáz ami nem tök normális.
A fõszereplõ nagyon jól alakította a szédült tanárnõt , nem nagyon ismertem eddig , de majd megnézem több filmben.
De a rendezõ többi filmje is célkeresztemben van Fehér szalag , Szerelem-amit becéloztam.
8/10
wheeler146 2015 márc. 21. - 07:09:31 Előzmény betty405
Spoiler!

Pedig pofon egyszerû a válasz! Mazohista a csaj! Szereti a fájdalmat! Ugyan ezért kéri a sráctól is amiket kér...
Összes hozzászólás