Nézz ma egy alulértékelt magyar filmet!

  • PORT

A Parkolóban két makacs férfi feszül egymásnak.

Vajon hogy nézne ki egy olyan western, amely napjainkban játszódna, ráadásul egy nagyvárosban? Valahogy úgy, ahogy Miklauzic Bence harmadik nagyjátékfilmje, amelyben két férfi csap össze egy foghíjtelken kialakított parkolóban.

Az egyik főszereplő a titokzatos Légiós, ő vezeti a pesti bérházak rengetegében, a tűzfalak tövében megbújó parkolót. Lakókocsiban él télen-nyáron. Jól érzi itt magát, számára csak az általa kialakított nyugalom számít, ez az a hely, ahol otthon van. Amikor egy új kuncsaft érkezik, aki nemcsak 1968-as Ford Mustangjával kelt feltűnést, de öltözködése és viselkedése is elüt az itt élőktől, a Légiós nyugodt világa kizökken a tengelyéből. Imre gazdag üzletember, aki csak egyetlen hatalmat ismer: a pénzét. A legjobb helyet szeretné féltett autójának, az egyetlen árnyékos részt ezen az udvaron. Az egyetlen helyet, amit a Légiós nem ad ki. Imre először csak határozottan, de finoman próbálkozik, de mivel ez nem vezet eredményre, egyre jobban bedurvul. A két magányos embernek nemcsak egymással, hanem múltjuk fájdalmas sebeivel és saját élethazugságaikkal is szembe kell nézniük.

Miklauzic, aki játékfilmek helyett inkább sorozatokat rendezett az elmúlt évtizedben (Csak színház és más semmi, A besúgó, Ki vagy te), biztos kézzel vezeti a két kiváló színészt, Lengyel Ferencet és Szervét Tibort, de fontos szerep jut Pokorny Liának és Somody Kálmánnak is. A film vizuális koncepciója szintén erős: a parkoló sivár, mégis otthonos világát vetíti rá Imre személytelen és hideg irodájára, a két főszereplő karaktere mégis árnyalódik a fináléra.


Így látták a kritikusok a filmet a bemutató idején:

„A Parkoló felsorakoztatja a Miklauzic-filmek erényeit: humora kesernyésen drámai, míg drámája fanyarul humoros, a történetvezetés letisztult, a színészi játék kimagasló, a poros parkolóból otthonos teret teremtő fényképezés (elkövette: Miklauzic Márton) pedig pályájának talán legjobbja.” - Soós Tamás, Kortárs Online
„Sokkal jobban működne tévéfilmként vagy egy tévésorozat első részeként a Parkoló. Ilyesmit a magyar HBO biztosan bekajálna, igényesen kivitelezett, pár helyszínen játszódik, és a végtelenségig folytatható, a szereplőgárdát igény szerint lehetne cserélni, bejöhetne egy gonosz parkolóőr, egy újabb nő, egy újabb szemét vendég, egy újabb old timer autó. A karakterei szimpatikusak, az ember nézné tovább még őket más helyzetekben is.” - Klág Dávid, Index
„A Parkoló, a kihagyott ziccerekkel együtt is Miklauzic eddig legjobb és legkompaktabb filmje, amely, ha nem is teljesíti be minden ígéretét – az előzetes többek közt thrillerbe illő izgalmakkal kecsegtet –, a kelet-európai kisember tapasztalatait tűpontosan modellezi le. A Hatalom, a negatív történelmi precedensekkel mit sem törődve, újra és újra megkísérel belemászni a kiszolgáltatott állampolgár magánszférájába. Az átmeneti kudarc nem rettenti el, ravaszabbnál ravaszabb trükkökkel próbálja megtörni az egyén autonómiáját, mert képtelen elviselni, hogy létezhet a szabadságnak egy olyan zárt köre, amelyre nincs befolyása. Végkicsengésével a Parkoló azt üzeni, hogy érdemes küzdeni, mert aki ragaszkodik az értékeihez, és öntudatosan kihúzza magát, annak nem lehet elroppantani a gerincét.” - Baski Sándor, Filmvilág