„Régi szép idők" - Amikor a kereskedelmi tévé közszolgálatisággal próbálkozott.
1997. október 3. egy átlagos péntek délutánnak indult, mint az összes addigi. Az előrejelzések szerint a Dunántúlon kevés napsütés volt várható, ami nem meglepő, hisz ősszel kevesebbet süt a nap. A világban sem zajlottak különösebben izgalmas események, egyedül annyi történt, hogy „Magyarország vonatkozásában hatályba lépett a védjegyek nemzetközi lajstromozásáról szóló Madridi Egyezményhez kapcsolódó 1989. évi Jegyzőkönyv", ami lássuk be, nem éppen Breaking News.
A Dunántúli Napló aktuális számát lapozgatva, a pécsiek viszont felfigyelhettek valamire. A következő heti műsort részletező tévés melléklet bővült. Megjelent az MTV1, az MTV2 meg a Duna TV mellett olyan csatorna is, mint a TV2, ismertebb nevén „Csiga kettő”, meg a TV3 (Télen, nyáron). Október 4-től beütött a bőség zavara, elindult a TV2, Magyarország első országosan sugárzott kereskedelmi televízióadója. Három nappal ezt követően pedig az RTL, akkori nevén RTL Klub. Jó, az csak egy tesztadás volt, mert az igazi kezdés október 27-re datálható hivatalosan. És az RTL-nek nem is volt túl acélos a kínálata a TV2-vel szemben, de erről majd később.
Az Országgyűlés 1995. december 21-én megszavazta azt a médiatörvényt, amely az 1996-os hatályba lépésekor lehetőséget adott két földfelszíni, kereskedelmi, országos televízió létrejöttének. Közben megalakult a híres-hírhedt ORTT, hogy felügyelje a pályázatokat. Tehát a két darab engedélyért ment a harc. Az egyiket az M-RTL Rt. nyerte el úgy, hogy pályázatukban nagyobb összeg szerepelt, mint a harmadik pályázó cégében, a CME Írisz TV-ében. Utóbbi ezért pert indított, hisz elvileg az ORTT be sem fogadhatta volna a szabálytalan pályázatot az RTL-től.
A TV2-nek óriási előnye volt az RTL-lel szemben. Nem arról a három napról (vagy három hétről) beszélünk, amellyel korábban indult, hanem már az előkészületi szakaszról. A TV2 akkori tulajdonosa, az SBS Broadcasting Group úgy tervezte, hogy ez lesz a család televíziója, és valahol ötvözte a közszolgálati és kereskedelmi tévé kínálatát.
Mint utólag kiderült, a szezon és a fazon keverése óriási nyomást helyezett a csatornára.
Volt itt minden, az Acapulco öböltől kezdve a már akkor is bulvárosnak mondható Tényeken át az egészen újszerű, Kósa L. Adolf vezette Szerelem első látásra című párkereső műsorig. Meg a Szerencsekerék szintén akkor robbant be. Ezek mentek este, de nappal a közszolgálatiságé volt a főszerep, amikor kulturális és ifjúsági műsorokkal bombázták a nézőket. Ilyen volt például a Csipsz, a Kölyökszínpad és a Megdumáljuk?
25 éve élünk a kereskedelmi televíziózás bűvöletében, és a hatalmas csatorna kínálatból szinte még mindig ugyanazt a kettőt nézzük. Az RTL Klub és a TV2 leghasonlóbb műsorai következnek.
Tovább
Az RTL ezzel a műsordömpinggel nem tudta felvenni a versenyt, ami meg is látszott az akkori nézettségi adatokon. Cserébe a TV2 sem bírta a közszolgálati feladatok által önhatalmúlag magára vállalt terhet. Az ilyen tematikájú műsorok arcai rendre visszatértek az igazi közszolgálati médiához. Egyik kudarc követte a másikat, aminek az lett a vége, hogy az eredetileg hátránnyal és viszonylag szerényebb koncepcióval indult RTL 1999-re jelentős mennyiségű nézőt szipkázott el a konkurenstől. Ezzel elkezdődhetett az igazi háború a nézettségért, és ez a mai napig tart.
A hét vesztese egyértelműen a TV2 lett: a Megasztár és az Ázsia Expressz is veszített nézettségéből, előbbi ráadásul tetemes mennyiséget.
Tovább