1997. augusztus 29-én alapították, azaz a héten lett 25 éves napjaink egyelőre legnépszerűbb streaming szolgáltatója. Hogy máshogy ünnepelhetnénk e jeles eseményt, mint hogy összeszedtük a cég eddigi legzaftosabb botrányait.
A Cukorfalatok gyerekpornó?
Ahogy arról annak idején mi is írtunk, 2020-ban több mint 420 ezren írták alá azt az online petíciót, amelyben azért kampányoltak, hogy tiltsák be a Netflixen közzétett, Cukorfalatok című Sundance-díjazott francia filmet (vagyis távolítsák el a streaming szolgáltató kínálatából). Ezenkívül a Twitteren is futótűzként terjedt a #CancelNetflix hashtag. A nézők azért voltak felháborodva, mert elterjedt, hogy az alkotásban szexuális tárgyként ábrázolják a 11 éves lányokat, így az pedofil tartalomnak minősül. A szenegáli származású francia rendezőnő, Maïmouna Doucouré munkájáról azért terjesztették, hogy gyerekpornó, mert a Netflix egy igen elhibázott marketingstratégiával először egy olyan plakáttal hirdette, amelyen a főhős kislányok sztriptíztáncosként, kihívó testtartásban pózolnak.
Amikor az ügy kezdett lecsengeni, egy vakbuzgó amerikai kerületi ügyész melegítette fel azzal, hogy egy Texas állambeli (egyébként 21 ezer lakosú) megyében, Tylerben vádat emelt a Netflix ellen a Texasi Büntető törvénykönyv közszeméremsértésre vonatkozó paragrafusa alapján. A botrány harmadik hulláma pedig egy teljes évvel később érkezett: ahogy arról szintén beszámoltunk, kiderült, hogy
Mint az kritikánkból is kiderül, Doucouré alkotása valójában érzékeny felnövekvéstörténet, és pont azzal kapcsolatban fogalmaz meg kritikát, hogy az átszexualizált világban egy 11 éves lány egyedül abban látja a boldogulás útját, hogy csücsörítve pózol és meztelen fotókat oszt meg magáról az Instagramon.
Dave Chappelle transzellenes kijelentései
Tavaly ősszel a Netflixnek sikerült összehoznia azt a bravúrt, hogy nem a nézők vagy felháborodott szervezetek, hanem saját dolgozói tüntettek ellene. Ehhez a standupkirály, Dave Chappelle nyújtott hathatós segítséget, akivel a streaming óriás 2016-ban írt alá egy hat különkiadásra vonatkozó többmilliós szerződést, és ennek utolsó darabja, Az utolsó fejezet (The Closer) 2021. október 5-én került fel a cég kínálatába. Ahogy arról ebben a korábbi cikkünkben már beszámoltunk, október 20-án a műsor miatt a Los Angeles-i utcákon demonstráltak a Netflix ellen, amely tiltakozáson a cég Los Angeles-i irodájának több alkalmazottja is részt vett.
Haragjukat az váltotta ki, hogy a humorista Az utolsó fejezetben
jó pár poént elsütött a transz közösséggel kapcsolatban,
ezenkívül szolidaritást vállalt a hírhedten transzfób J.K. Rowlinggal. Egy Netflixnél dolgozó transznemű szoftverfejlesztő mérnök, Terra Field az elsők közt jelezte a felháborodását, amiért szerinte Chappelle a transznemű emberek puszta létezését tartja viccesnek. Nem sokkal később a tüntetés egyik szervezőjét kirúgta a Netflix, ami csak olaj volt a tűzre.
A vállalat szóvivője ugyanakkor tagadta, hogy az intézkedésnek köze lett volna a demonstrációhoz, a munkatársnak azért kellett távoznia, mert bizalmas anyagokat szivárogtatott ki. A tiltakozókhoz később csatlakozott a GLAAD, az LMBTQ-közösséget képviselő érdekvédelmi szervezet, de felszólalt a cég ellen Elliot Page színész, Lilly Wachowski rendező és Billy Eichner komikus is.
A Netflix viszont megvédte művészét, aki szerintük nem lépte át a gyűlöletkeltés határát, így a tartalom azóta is elérhető a streaming óriás oldalán.
Az Oscar-botrány
Miközben régen még könnyű volt különbséget tenni a mozifilmek és a tévéfilmek között, a streaming térnyerésével nem olyan egyértelmű a határ, hiszen ma már számos neves alkotó (Noah Baumbach, Martin Scorsese, Bong Joon-ho és sokan mások) munkája rögtön valamely streamelős cégnél debütál. És miután a Netflixre készült Roma 2018-ban három díjat is nyert az Oscaron, Steven Spielbergnek kicsit savanyú lett a szőlő, és azt nyilatkozta, hogy a netflixes alkotások, hiába egész estés filmek, közvetítő formájuk miatt csupán tévéfilmek, és mint ilyenek,
nem érdemlik meg, hogy az Oscarra vigyék őket.
Egy évvel később a nagy rendező még durvábban ment neki a streaming óriásnak, és mint az Oscar-díjakról döntő Filmakadémia egyik tisztségviselője olyan változtatásokat akart javasolni a vezetőségnek, amelyek kizárnák a lehetőségét a streamelős cégek gyártásában készült alkotások nevezésének. A jelek szerint azonban minden és mindenki beárazható, hiszen 2021 nyarán már arról adott hírt a sajtó, hogy Spielberg produkciós cége, az Amblin Partners a Netflixnek fog tartalmat gyártani, és a direktor képes volt azt nyilatkozni, hogy alig várja, hogy a céggel együtt mesélhessen el új történeteket, és így új módokon érjék el a közönséget.
A cannes-i fennforgás
A Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon támadt felháborodás egészen hasonló volt a Spielberg kontra Netflix viszályhoz. A neves francia filmes eseményen már 2017-ben rengetegen kiakadtak azon, hogy a streaming szolgáltató több filmje is a versenyszekcióban indult, például a The Meyerovitz Stories Noah Baumbach-tól vagy Bong Joon-ho Okjája. A cinefileknek ugyanazzal volt gondjuk, mint Steven Spielbergnek, hogy az alkotások nem a hagyományos módon, azaz mozis forgalmazásban kerültek a közönség elé, hanem streamelős platformon. 2018-ban ezért a fesztivál igazgatója, Thierry Fréamaux bejelentette, hogy netflixes filmet nem nevezhetnek a cannes-i versenybe, csupán versenyen kívül szerepelhetnek. A streamelős óriás berkeiben készült műveknek tehát azóta csak akkor van esélyük Arany Pálmát vagy egyéb rangos díjat nyerni Cannes-ban, amennyiben hivatalosan is forgalmazták őket a mozik Franciaországban.
„A filmművészet története és az internet története két különböző dolog”
– szögezte le Frémaux.
A Kártyavár összeomlása
2017 októberében, kevesebb mint félévvel azután, hogy bemutatták a Netflix egyik legjobb és legnépszerűbb saját gyártású sorozata, a Kártyavár ötödik évadát, kiderült, hogy a széria sztárját, Kevin Spacey-t több férfi is azzal vádolja (köztük Anthony Rapp színész), hogy még nagyon fiatal, sőt Rapp esetében gyerekkorukban szexuálisan zaklatta őket. Nem egy áldozat hivatalos jogi útra terelte az ügyet (ezek az eljárások még jelenleg is zajlanak), de az emberek felháborodása természetesen nem várta meg a perek lezárultát, így
a Netflix nézői nyomásra azonnal menesztette a Kártyavárból a színészt.
Bejelentették, hogy a már leforgatott hatodik lesz a sorozat utolsó évada, sőt: újraírták és újra is forgatták az anyagot, hogy abban az addigi főszereplő minél kevesebb ideig legyen látható. A cég ezzel párhuzamosan minden kapcsolatot megszakított Spacey-vel, így elkaszálták azt a projektet is, egy Gore című filmet, amelynek szintén ő lett volna a sztárja.
A 13 okom volt-bojkott
A Jay Asher 2007-es, magyarul is olvasható bestsellere alapján készült sorozat egy 17 éves lányról szól, aki, mielőtt megöli magát, elküld egy-egy kazettát tizenhárom társának, akikről úgy gondolja, hozzájárultak ahhoz, hogy eldobja magától az életét. Amerikai mentálhigiéniai szervezetek véleménye szerint mindennek az ábrázolásával a széria inkább árt, mint használ. Az iskolák pedig olyan súlyosnak találták a hatását, hogy még figyelmeztető levelet is szétküldtek róla a szülőknek.
A legtöbben elsősorban az évadzáró epizód három perc hosszú öngyilkossági jelenetét kifogásolták.
Ezt két évvel a premiert követően végül eltávolították az első évad végéről, a 13 okom voltból azonban azóta további három évad is készült. A konkrét öngyilkossági képsor mellett a széria kritizálói azt is kifogásolják, hogy az alkotás romantizálja a mentális betegségeket (köztük a depressziót vagy a poszttraumás stressz szindrómát) és magát az öngyilkosságot is valamiféle cool dolognak állítja be, amivel kifejezetten kedvet csinálnak hozzá. A Netflix úgy védekezett a vádak ellen, hogy időközben figyelmeztető feliratokat helyeztek el a sorozat bizonyos részeinél.
Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot! Kérjük, olvassa el ezt az oldalt! Amennyiben másért aggódik, ezt az oldalt ajánljuk figyelmébe.
A feliratkozók tömeges elpártolása és pénzügyi zavarok
Idén áprilisban derült ki (amikor a cég közzétette 2022 első negyedévére vonatkozó üzleti gyorsjelentését), hogy januártól márciusig példátlan módon 200 ezer előfizetőt veszítettek el, majd ennek hatására a Netflix-részvények árfolyama egyetlen nap alatt 35,1 százalékot zuhant, azaz
egyik napról a másikra nem kevesebb mint 54,4 milliárd dolláros veszteséget
könyvelhettek el. Az okokat sokat találgatták: a masszív visszaeséshez köze lehet a konkurencia előretörésének, az inflációnak, az áremelésnek, a belépési jelszavakkal való visszaéléseknek (a cégnek nagyjából 100 millió olyan potyautas felhasználója van, aki nem fizet a tartalomért, hanem más jelszavával lép be a felületre), a saját gyártású filmek és sorozatok színvonalcsökkenésének stb. Mivel azonban a második pénzügyi negyedévre a cég további 2 millió leiratkozóra számított, és ehhez képest csak 970 ezerrel csökkent az előfizetőik száma, később kifejezett sikerként könyvelhették el az április 1. és június 30. között mért adatokat.
(via WatchMojo, ScreenRant, The List)