Tényleg úgy választanak pápát, mint a Konklávéban?

  • PORT

Megnéztük, mennyire hiteles a tavalyi év sikerfilmje, ami most Ferenc pápa halála miatt ismét a figyelem középpontjába került.

Húsvéthétfő reggelén elhunyt Ferenc pápa, a temetést és a gyászszertartást követően pedig a bíborosok megválasztják az új katolikus egyházfőt. Erről a folyamatról, vagyis a Konklávéról szól a Konklávé, Edward Berger 8 Oscarra jelölt filmje Ralph Fiennes főszereplésével.

Most, hogy a szomorú apropóból egyre többen nézik meg (vagy újra) a filmet, érdemes utánajárni, mennyire áll közel a valósághoz Peter Straughan Oscar-díjjal jutalmazott forgatókönyve.

Meghalt Ferenc pápa

A katolikus egyházfő 88 éves volt, húsvét hétfő reggelén halt meg.

A hír

 


A 235 bíborost valóban elkülönítik, mint az esküdtszéket, amíg meg nem választják az új pápát?

Igen. Ahogy a filmben is látható, amint egy vatikáni tisztviselő az összegyűlt bíborosok elé áll, és kimondja az "extra omnes" (azaz "mindenki kifelé") szavakat, a bíborosok csak egymással érintkezhetnek, hogy a külvilágból semmilyen, a választást befolyásolható információ ne jusson be.

Vannak azonban olyan tisztségviselők, akik szükség esetén követként járhatnak el, még ha maguk a bíborosok nem is távozhatnak addig, amíg a sikeres szavazás meg nem történik, vagyis egy bíboros nem kapja meg a szavazatok kétharmadát, és nem választják meg pápának.

Bár néhány ember ki-be járhat, nem vagyok benne biztos, hogy nyomozóként használják őket, mint a mi történetünkben"

- mondja Straughan, aki a szkript megírása előtt kutatómunkát végzett a Vatikánban.

 

A pápaválasztás egyszerre politikai thriller, egyszerre gimis vígjáték – Filmajánló a Konklávéról

Oscar-mágnes? A Konklávé túl emberközeli és empatikus film ahhoz, hogy ne érezzük fájdalmasan pontosnak minden egyes megfigyelését a katolikus egyházról.

Kritikánk

 

A konklávéra összegyűlt bíborosok a helyszínen alszanak?

A bíborosok a Casa Santa Martában, egy meglehetősen egyszerű kollégiumban laknak a Vatikán területén. A közeli épületekben és udvarokban elvegyülhetnek, és együtt étkezhetnek egy apácák által fenntartott kávézóban.

A pápai konklávéban a szavazás folyamata olyan formális, mint a filmben?

Amikor a bíborosok összegyűlnek, hogy pápát válasszanak, naponta akár négyszer is szavaznak, különösen az első egy-két napban, hogy meghatározzák, melyik jelölt kapja meg a legnagyobb valószínűséggel a többségi szavazatot. Amint a Konklávéból kiderül, a szavazási folyamat nem egy zajos esemény, hanem ünnepélyes és rituálékkal teli. A bíborosok egyenként egy kerek tálra helyezik összehajtogatott szavazólapjaikat, és egy ovális urnába csúsztatják, miközben elmondják az esküt latinul. Ahogy a filmben is látni, ezeket a szavazólapokat tűvel és cérnával összevarrják, majd vegyszerrel elégetik, hogy fekete füstöt eresszenek, ami patthelyzetet jelent, vagy fehéret, ami a "habemus papam"-ot jelzi – vagyis hogy "megvan a pápa."

Forrás: Fórum Hungary

 

Mennyi része zajlott a forgatásnak a Vatikánban?

Semennyi. A Vatikánban nem engedélyezik a forgatást, ezért alternatívákat kellett találnia a stábnak. Róma szerencsére tele van márványberakásos épületekkel, amelyek a Konklávéban szereplő számos lakószoba, lépcsőház és folyosó szerepét is el tudták játszani. (Egy lényeges kivétel: a Sixtus-kápolna azonnal felismerhető belső tereit egy stúdióban hozták létre, Michelangelo híres mennyezetét pedig CGI segítségével kreálták újra.)

Vannak olyan apróságok is a filmben, amelyek nem stimmelnek, például az asztalok elrendezésének részletei a Sixtus-kápolnában és az, ahogy a bíborosok megszólítják egymást. És van olyan „érintett”, akinek ideológiai kifogásai voltak. Robert Barron püspök, a Word on Fire katolikus médiaszolgálat alapítója és az egyik legnagyobb online követőbázissal bíró katolikus véleményvezér azt írta az X-en a filmről, hogy "gyakorlatilag minden woke hívószót kipipál, és azt az üzenetet hirdeti, hogy az egyetlen út az egyház számára az, ha elfogadja a sokszínűség, a befogadás, a tanítással szembeni közömbösség progresszív divatszavait.

Szerinte a film úgy ábrázolja – igazságtalanul - az egyházi hierarchiát, mint "a becsvágy, a korrupció és a kétségbeesett önzés melegágyát, ahol a konzervatívok idegengyűlölő szélsőségesek, a liberálisok pedig önelégült cselszövők".

via: USA Today / CNN