Nagy filmekre ne számítson senki, de valahogy majdcsak átvészeljük az ősz nyomorúságos közepét, gyerekfilmekkel, művészettörténeti doksikkal, zenés portrékkal és sok művészfilmmel.
Az van, hogy a hónap – eredetileg – legfontosabb filmje, a Wonder Woman 1984 bemutatóját áttették az év végére, egészen pontosan karácsonyra, így ennél fogva csak mély hiányérzettel tudunk az októberről beszélni. Persze lesznek jó filmek és lesz mindenféle műfaj, de „nagy film” nem lesz, sajnos. Lesz viszont egy rakás mese gyerekeknek, mint az első héten az Óriásláb - Családi bevetés, majd a Yakari - a mozifilm, a népszerű indiános rajzfilmsorozat alapján, majd egy ausztrál animációs film, a Farkasbőrben egy farkasról, aki egy kis uszkár bőrében találja magát, és a hónap végén egy nagyobb durranásként a Trollok a világ körül – mármint annak, aki szereti a kis trollokat.
Lássuk, mi van a felnőtteknek! A török, de Olaszországban élő és dolgozó Ferzan Özpetek soron következő könnyed családi drámája a Fortuna istennő, azt pedig nem nehéz kitalálni, hogy kiről szól a Van Gogh az örökkévalóság kapujában, amelyben Willem Dafoe alakítja a címszereplőt. A Becsületes tolvajban Liam Neeson igyekszik tisztára mosni a nevét, ami bankrablóként nyilván nem túl egyszerű feladat, és ezzel az ír színész kb. századik akciófilmjét tudja le. A Martin Eden Jack London regénye alapján készült, viszont meglepő módon olasz produkció, és azt mondják, több fesztiválon is szerepelt nagy sikerrel, szóval tegyünk a cím mellé egy felkiáltójelet.
Nem lesz hiány a művészekről szóló filmekből sem, bár Peggy Guggenheim, a művészet megszállottja című dokumentumfilm történetesen a történelem egyik legismertebb mecénásáról szó. Ugyanebben a szériában érkezik A művészet templomai: Modigliani centenárium, de lesznek zenészekről szóló doksik is. Ilyen lesz a Stevie Nicks 24 Karat Gold – a koncert és az Isten tenyerén - Ronnie Wood, de zömében művészfilmeket kapunk, olyanokat, mint az iráni Nincs gonosz, amely az Iránban máig érvényben lévő halálbüntetés kapcsán négy epizódon keresztül boncolgatja az egyéni felelősség kérdését. A cseh Sarlatán hőse egy, a korát megelőző orvosfenomén, míg a svéd Roy Andersson az emberi lét szépségeiről és kegyetlenségeiről értekezik a Történetek a végtelenségrőlben.
A német Nyílt titkok annak az olasz Teljesen idegeneknek az újabb feldolgozása, amelyből a magyar BÚÉK született két éve, kérdés, mit tudtak hozzáadni a németek a témához. A Fatale amerikai thriller, amelyben Hilary Swank rendőrnyomozó, de nem a jó oldalon áll: egy nős férfit kever bele egy gyilkossági ügybe. Az angol A tulajok is feszült thriller, amiben néhány fiatal egy kedves idős házaspárt készül kifosztani, de kellemetlen meglepetések várják őket – az egyik fiatalt a Trónok harca talán legfontosabb szereplője, Maisie Williams alakítja, és ezzel meg is volnánk az októberre, ami érzésünk szerint nem sok jót tartogat számunkra.