Kevés pénzből is lehet remek filmet csinálni, ráadásul olyat, amit még sokan meg is néznek.
American Graffiti
George Lucas második nagyjátékfilmje (a THX 1138) után a hamar kultikussá vált coming of age történet, az American Graffiti volt. Fiatal, ismeretlen rendezőként nehéz volt összeszednie a 750 ezer dolláros (ma mintegy 4,7 millió) költségvetést, és a Universal sem bízott benne: azt akarták, hogy egy új vágóval vágja újra a filmet. Bemutatása után azonban óriási siker lett: öt Oscarra jelölték, közöttük a legjobb film és legjobb rendező kategóriában, és 115 milliós (ma félmilliárd dollár körüli) bevételével a tizenötödik helyet foglalja el minden idők legjövedelmezőbb PG (gyerekek számára szülői felügyelettel ajánlott) kategóriájú filmjeinek listáján.
Annabelle
A Démonok között franchise első spin-offja a második epizódban felbukkanó (valós eseményeken alapuló) gyilkos babáról szólt, és azóta két folytatás is követte. A 6,5 millió dolláros költségvetésű film ugyan nem lett kiemelkedő, mégis tisztességesen teljesített a vele együtt startoló Holtodiglannal: 37 milliót szedett össze bemutatásának nyitó hétvégéjén, noha mintegy 20 millióra becsülték az első hét bevételét. Végül a 84 milliós amerikai teljes bevétellel együtt, világszerte összesen 257 millió dollárt jövedelmezett. A jóval izgalmasabb, 15 millió dollárból készült Annabelle 2. – A teremtés 306 milliót söpört be, a mintegy 30 millióba került harmadik rész, a Hazatérés pedig ennél kevesebbet, 230 milliót, de ez is szép teljesítmény.
Ideglelés
Nem csupán a found footage horrorok divatját hozta meg, hanem valóságos jelenség volt 1999-ben a Blair Witch Project: az internet egyik legelső vírusmarketing kampánya ha nem is hitette el teljesen a nézőkkel, hogy a film tényleg egy boszorkány áldozatainak utolsó napjait mutatja be, de sokukat minimum elbizonytalanított. Tódultak is a moziba: a 60 ezres büdzsé világszerte 247 millió dollárt fialt. Szép munka.
Alul semmi
1997-ben nagyot mentek a sztriptízelő volt acélgyári munkások: négy kategóriában is jelölték Oscarra – legjobb film, rendező, eredeti forgatókönyv és filmzene –, amelyek közül az utóbbiért meg is kapta, a Hot Chocolate You Sexy Thing című nótájára pedig még a nagymamák is táncra perdültek. Három és fél millióba került a film, 258 milliót hozott, és mindenki szerette, szereti most is.
Tűnj el!
Az addig komédiásként ismert Jordan Peele szempillantás alatt a feje tetejére állította a karrierjét, és a Tűnj el! hatalmas kritikai- és közönségsikere óta a kortárs (és intelligens) horror egyik legmeghatározóbb alakjává vált. A négy és fél milliós produkció világszerte 255 millió dollárt söpört be, 2017 legjövedelmezőbb filmje lett, és négy Oscar-jelölésből Peele megnyerte a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó Oscart (a többi három a legjobb film, rendező és férfi főszereplő volt).
Juno
Szintén négy Oscarra jelölték Jason Reitman 2007-es vígjátékát legjobb film, rendező, színésznő és forgatókönyv kategóriákban, és az utóbbiért Diablo Cody haza is vihette a kis arany szobrocskát. Hét és fél millió dollárba került a film – Jennifer Garner kevesebbet kért a szokásos gázsijánál, hogy ezzel is beszálljon a költségvetésbe –, és világszerte 231 millió dollárt fialt.
Széttörve
A szédítő tehetségnek indult M. Night Shyamalan szép lassan lejáratta magát, ám Az utolsó léghajlító és A Föld után elzárták a pénzcsapot, és ismét elkezdett jó filmeket készíteni. A látogatás fekete humorú found footage horrora után ismét sikerült megdöbbentenie a nézőket, miután a Széttörve utolsó perceiben kiderült, hogy a Sebezhetetlen folytatása. Kilenc millióból csinált 278-at – majd az Üveg 20 milliója termelt csaknem 250 millió dollárt, ami szintén derék teljesítmény, de a film elég rossz lett. Úgy tűnik, a siker rossz hatással van Shyamalan teljesítményére.