Kreatív különbségek, minőségi kifogások, szexbotrányok, jogi problémák vagy tűzeset. Sok oka lehet, ha dobozban marad egy film.
Százezres nagyságrendben készülnek évente a forgatókönyvek, ezeknek csak a töredékéből lesz film, és nem is mindegyik jut el a nézőkhöz. Van, ahol összevesznek az alkotók (ezt szokás „kreatív különbségeknek” hívni), máshol jogi problémák adódnak, vagy a filmesek közül valaki időközben szalonképtelenné válik, és inkább elsüllyesztik a produkciót. Íme, a filmtörténelem 10 híres „raktárban maradt” alkotása.
9. A nap, amikor a bohóc sírt (1972)
1972-ben a „komédia királyaként” is ismert Jerry Lewis megpróbált komolyabb vizekre evezni, megrendezte és eljátszotta a The Day the Clown Cried (A nap, amikor a bohóc sírt) című holokausztfilmet, amelyben egy nácik által bebörtönzött cirkuszi bohócot alakított. A történet szerint az ő karaktere vállalta magára azt a feladatot, hogy elszórakoztassa a zsidó kisgyerekeket, mielőtt a gázkamrához kísérte őket. A fináléban aztán úgy dönt, ő maga is csatlakozik a halálra ítéltekhez.
A problémák a forgatás alatt kezdődtek, a büdzsé nem volt biztosított, ezért Lewisnak a saját pénzét is bele kellett tennie a filmbe. A színész-rendező átírta volna a sztorit is, de az író nem járult hozzá, így végül dobozban maradt a film. Lewis meg tudta szerezni az első vágatot, és a Kongresszusi Könyvtárnak ajándékozta, azzal a feltétellel, hogy 2025-ig nem mutatják be.
8. Tom bácsi meséi: A homoszexuálisok filmje (1968)
Richard Pryor minden idők egyik legjobb stand-up humoristája volt, aki később olyan filmek sztárja lett, mint a Dutyi dili, a Szórd a pénzt és fuss! vagy a Vaklárma. Nem kerülték el a botrányok sem, önpusztító életet élt, kokainista és alkoholista volt. Nem is meglepő, hogy éppen az ő egyik filmje esett áldozatul az életmódjának.
A különös című történetet (Uncle Tom’s Fairy Tales: The Movie for Homosexuals) a Wayne világa és a Beverly Hill-dili későbbi rendezője, Penelope Spheeris még filmhallgatóként készítette, és egy elég rázós témát járt körül: egy fekete nőt megerőszakoló fehér férfi bírósági tárgyalása körül forgott. De nem ezért tűnt el a süllyesztőben, hanem mert Pryor felesége megelégelte, hogy férje több időt tölt a forgatáson, mint vele, ezért dühében elégette a negatívokat.
7. Empires of the Deep
2007-ben az ingatlanbefektetésből meggazdagodott kínai milliárdos, Jon Jiang gondolt egy nagyot, és megpróbált összehozni egy Avatar-kaliberű filmeposzt. Megálmodta a sztori alapjait (8 sellőkirályság uralja az óceánokat, de hatalmukat egy új ellenség veszélyezteti, és már csak a görög hős, Atlas segíthet), és a forgatókönyvet rábízta James Cameron régi kollégájára, Randall Frakesre. Végül négy éven át dolgoztak a szkripten, és több írót vontak be, mire elkezdődhetett a forgatás. Jiang mindenkivel összerúgta a port, így egymásnak adták a kilincset a rendezők és a kreatív szakemberek.
A főszereplő Monica Bellucci lett volna, de az olasz színésznő végül kiszállt, a helyét Olga Kurylenko vette át 1 millió dolláros gázsiért. A büdzsé állítólag 130 millió dollár volt, de ez az elkészült trailer gagyi trükkjein nem látszik meg. Végül annyira kifogyott a produkció a pénzből, hogy 2016-ban (eredetileg 2011-ben lett volna a bemutató…) közösségi finanszírozással is megpróbálkoztak, mindhiába. A film azóta se került a nézők elé, pedig az előzetesből ítélve instant trash-klasszikus lehetne belőle.
6. Hippie Hippie Shake (2010)
Richard Neville az 1963-ban indult ausztrál ellenkulturális magazin, az OZ alapítója és szerkesztője volt, az ő önéletírásán alapul Beeban Kidron filmje, amely a magazin brit mutációjának beindulását követi, beleértve azt az incidenst is, amikor obszcenitás vádjával bíróság elé citálták az újságírókat.
A Hippie Hippie Shake előkészítése még 1998-ban elkezdődött, de a rendező- és forgatókönyvíró-váltások miatt csak 2007-ben indulhatott el a forgatás Cillian Murphyvel és Sienna Millerrel a főszerepben. Az utómunkálatok még nehézkesebbek voltak, a rendező és az író összebalhéztak, és mindketten otthagyták a produkciót. A gyártó Working Titles 2011-ben jelentette be, hogy nem fog mozikba kerülni a film.
5. A fantasztikus négyes (1994)
A Marvel egyik első filmjének mozikba kellett volna kerülnie 1994-ben, de nagyvásznon soha senki nem láthatta. Ha viszont hihetünk Stan Leenek, akkor nem is tervezték bemutatni az alkotók, a jogokat ugyanis Bernd Eichinger német producer vásárolta meg, és ha nem készített volna egy adaptációt a szerződésben rögzített határidőig, elvesztette volna a jogokat. Így aztán összedobtak minimális költéségvetéssel, sufnituning eszközökkel egy ZS-filmet. A trükk azonban bevált, Eichingernél maradtak a jogok, így elkészíthette 2005-ben az „igazi” Fantasztikus négyest, immár vállalható minőségben.
4. My Best Friend’s Birthday (1987)
Kívülről tudja mindenki, hogy Tarantino első filmje a Kutyaszorítóban… helyett az 1987-es My Best Friend’s Birthday volt, amelyet az ifjú Quentin 5 ezer dollárból dobott össze. A főszerepet saját maga alakította a tékás kollégái és a színésziskolában megismert haverjai oldalán.
A sztori középpontjában a Mickey nevű fickó áll, akit éppen a születésnapja előtt hagyott el a barátnője, a Tarantino által alakított barátja pedig úgy dönt, élete legjobb szülinapi ajándékával fogja megvigasztalni őt.
Az eredetileg 70 perces film fele megsemmisült a filmlaborban kitört tűzben, a maradék 36 percet összevágta Tarantino, ez látható felül, magyar felirattal.
3. 100 years (2115)
Ez a lista kakukktojása, a 100 years ugyanis nézők elé kerülhet majd, csak nem most, hanem 2115-ben. A kísérleti rövidfilm írója és főszereplője John Malkovich, a rendezője Robert Rodriguez, a történetről pedig semmit nem árultak el.
És hogy miért pont 100 évet kell várni a bemutatóra? Mert ideális esetben ennyi ideig érlelődik egy üveg Louis XIII konyak. És ebből már ki is található, hogy a projekt egy nagyon rafinált és szellemes marketingakció. Az első 1000 üveg megvásárlója a film bemutatójára szóló, fémből készített jegyet kapott, amelyet örökül hagyhat az utódainak.
2. I Love You, Daddy (2017)
A világ egyik leghíresebb stand-up komikusának, a Louie című sorozat alkotójának filmjét 2017 őszén bemutatták a Torontói Filmfesztiválon, de mozikba már nem kerülhetett, és nem szakmai okok miatt. November 9-én cikk jelent meg a humoristáról a New York Times-ban, amelyben öt nő állította azt, hogy Louis C.K. előttük maszturbált. A magyar származású komikus nem tagadta a vádakat, elnézést kért, de már nem volt megállás. A menedzsmentje kirúgta, a Netflix és az HBO az összes műsorát törölte, filmje forgalmazója, a The Orchard pedig közölte, hogy nem fogják bemutatni az I Love You, Daddyt.
CK megvásárolta a film jogait, de bemutatóról azóta sincs, és valószínűleg már nem is lesz, pláne, hogy egy kalózpéldány felkerült valahogy a netre. A főszerepet egyébként maga CK játssza, egy írót alakít, aki amiatt aggódik, hogy tinilánya (Chloe Grace Moretz) egy jóval idősebb rendezővel (John Malkovich) kezd viszont.
1. Semmi sem tart örökké (1984)
Tom Schiller sci-fi komédiájának 1984 szeptemberében kellett volna mozikba kerülnie, de nem sokkal a premier előtt az MGM eltolta a bemutatót, és végül soha nem mutatták be, és egyéb formátumban sem adták ki. A jogokat az MGM-től megöröklő Warner Bros. illetékesei 2003-ban úgy nyilatkoztak, hogy „jogi nehézségek” miatt nem adható ki DVD-n a film, pedig Bill Murray és Dan Aykroyd jelezték, hogy szívesen részt vennének a lemezre szánt extra tartalmak készítésében. 2015-ben végül legalább TCM csatorna leadta a filmet.
A sztori főszereplője egy zongorista, aki kénytelen egy unalmas 8-tól 4-ig munkát végezni, mígnem sikerül feljutnia egy Holdra tartó buszra, ahol találkozhat az igaz szerelmével. A főszerepet az epizodistaként feltűnő Bill Murray és Dan Aykroyd mellett Zach Galligan és Lauren Tom alakítja.
via: Listverse