10 kedvenc bosszúfilmünk

Nem biztos, hogy mindig a bosszú a járható út, és az sem, hogy aki bosszúra szomjazik, annak van igaza, de a vásznon mindez remekül mutat, és a filmtörténet hemzseg a remek bosszúmeséktől. Ezek a mi kedvenceink.

10. Bosszúvágy (1974)

Nem ez volt a legelső bosszúfilm, talán nem is tartozik a legjobbak közé, de ez lett a műfaj alapvetése, köszönhetően Charles Bronson szikár, eszköztelen, de nagyon is hatékony alakításának – és a film üzenetének. Ő Paul Kersey építész soha nem szerette az erőszakot, átlagos, nyugodt életet él feleségével és lányával. Csakhogy szeretett feleségét rablók gyilkolják meg, lánya pedig katatóniába zuhan az események hatására, majd egy éjszaka őt is ki akarják rabolni.

Egy lövés, és a rabló máris holtan terül el,

Paul pedig attól kezdve az utcákat járja, veszélyes környékeken bóklászik, és alig várja, hogy „megvédhesse magát”. Útját hullák szegélyezik, nem kíméli sem a piti zsebtolvajt, sem a kőkemény bűnbandák tagjait, miközben a rendőrség az önjelölt tisztogatót keresi. A film négy folytatást szült és egy pocsék remake is született Eli Roth rendezésében, Bruce Willis főszereplésével.

Forrás: Columbia Pictures

 

9. Cape Fear - A Rettegés foka (1991)

Hajlamosak vagyunk abból kiindulni, hogy a bosszút valamiféle jogos düh, megsértett igazságérzet vezérli, ennél fogva a bosszúálló a pozitív főhős, még akkor is, ha módszerei megkérdőjelezhetőek. Martin Scorsese filmjében erről szó sincsen, a pszichopata bűnöző, Max Cady (Robert De Niro) 14 évi börtön után kiszabadul, s csak egyetlen cél lebeg előtte: bosszút állni egykori ügyvédjén, San Bowdenen (Nick Nolte), aki nem tudta, és talán nem is akarta felmentetni. Odaköltözik Bowdenék közelébe, és megpróbál az ügyvéd feleségének (Jessica Lange) és lányának (Juliette Lewis) bizalmába férkőzni.

Cady alakja ott kísért mindenütt, s szinte hatalmába keríti az egyre bizonytalanabbá váló családot.

Bowden rájön, hogy jogi eszközökkel képtelen megvédelmezni családját, de ezzel ingoványos talajra téved, ami ellenfelének kedvez. A széttetovált és kigyúrt De Niro élete egyik legjobb alakítását láthatjuk a filmben, és nem a külsőségek, hanem a színész átlényegülése miatt.

Forrás: Universal Pictures

 

8. Memento (2000)

Christopher Nolan korai klasszikusa a legjobb példa arra, hogy a bosszú elvakít – pláne, ha eleve amnéziás vagy. Leonard Shelby (Guy Pearce) életét egyetlen cél vezérli: megtalálni azt, aki megerőszakolta és megölte és bosszút állni. Leonard azonban egy furcsa gyógyíthatatlan betegségben szenved: olyan amnéziás, aki a frissen szerzett élményekre képtelen emlékezni.

Egyetlen dologban biztos csupán hogy – bosszút akar állni.

Betegsége különösen megnehezíti a dolgát. Polaroid képekkel dokumentálja minden lépését, névjegykártyák, dokumentumok, tetoválások segítségével próbálja összerakosgatni élete és a brutális gyilkosság darabkáit. A szálak egyre bonyolódnak, mindenki gyanússá válik, és mi tudjuk, hogy mások manipulálják emlékfoszlányait. A nagy kérdés, hogy ki ölte meg a feleségét, a legvégéig nyitott marad, hogy aztán megkapjuk a valaha készült egyik legcsavarosabb lezárást.

Forrás: Kinowelt

 

7. Oldboy (2003)

A dél-koreai Park Chan-wook klasszikusa duplán is bosszúfilm. Először is adott egy férfi, akinek fogalma sincs, hogy mi történik vele. Oh Dae-soo (Min-sik Choi) az elmúlt 15 évet: egy privát cellában, de fogalma sincs arról, ki és miért zárta be. Odabent egyetlen kapcsolata a külvilággal egy televízió volt, így szerzett tudomást róla, hogy feleségét megölték és a rendőrség őt gyanúsítja.

Amikor másfél évtizeddel később mindenféle magyarázat nélkül kiszabadul, megpróbálja kinyomozni, hogy ki és miért tette tönkre az életét, amiben segítségére van egy lány is.

Másodszor is van az a titokzatos idegen, aki Oh Dae-soo minden lépését figyeli és folyamatosan manipulálja őt, hogy az út végén elvezesse egy döbbenetes felismeréshez – nos őt maga is a bosszú vezérli, de csak a legvégén tudjuk meg, miért is. És akkor még nem is említettük, hogy ez egy bosszútrilógia része, akárcsak a Lady Vengeance - A bosszú asszonya (2005) és a Mr. Vengeance - A bosszú ura (2002).

Forrás: ADS Service Kft.

 

6. Kill Bill (2003)

Quentin Tarantino két részre bontott kultfilmjének első felvonásában megismerkedünk a Menyasszonnyal (Uma Thurman), aki egykoron egy világklasszis női bérgyilkos-csapat tagja volt. Ám terhes lett, és férjhez akart menni, de a főnök ezt nem hagyhatta: Bill (David Carradine) és társai az egész násznépet lemészárolják, a Menyasszony azonban nem hal bele a fejlövésbe, amikor magához tér több évnyi kóma után, véres bosszút esküszik egykori csapattársai ellen. Senki nem tudhatja, mikor következik a listán, csak egy biztos: Billnek meg kell halnia, és ő lesz az utolsó a sorban – bár erre nyilván csak az egy évre rá következő Kill Bill 2.-ben kerülhetett sor. Tarantino nem kevesebb, mint 143 másik filmből ollózta össze a Kill Bill eposzt, és milyen jól csinálta, Uma Thurman sárga tréningruhája pedig, amit természetesen Bruce Lee-től kölcsönzött, örökre bevonult a filmtörténelembe.

Forrás: Best Hollywood

 

5. München (2005)

Az 1972-es müncheni olimpián, palesztin terroristák 11 izraeli sportolót gyilkoltak meg, és bár a résztvevők zöme elesett a nyugat-német rendőrséggel vívott tűzharcban, a támadás kitervelői szabadlábon maradtak. Az ő felkutatásukra és likvidálásukra hozott létre az izraeli titkosszolgálat egy egységet „külsősökből”, és Steven Spielberg az ő történetüket meséli el, és javára szól, hogy megmutatja, miként változtatja meg őket is az erőszak, a gyilkolás. Merthogy itt a bosszú bizonyos szempontból absztrakció, hősei nem konkrét embereket bosszulnak meg, hanem egy eseményt.  Annyira, hogy a végén már nem sokban különböznek az igazi terroristáktól – legfeljebb annyi a különbség, hogy nekik minden költségükről számlát kell kérniük. Az Eric Bana és egy tucatnyi világsztár főszereplésével készült rendkívüli filmet javarészt Budapesten forgatták.

Forrás: UIP-Duna Film

 

4. A félszemű (2010)

Az eredeti 1969-es A félszeműben John Wayne alakította a címbéli marcona, iszákos, hamar a coltjához kapó békebírót, Rooster Cogburnt, akinek a fél vadnyugaton kellett átkísérnie a 14 éves Mattie Rosst, miután a lány apját hidegvérrel lelőtték a banditák. Az, hogy az eredeti film, vagy a Coen-fivérek remake-je jobb-e a nem kevésbé tehetséges Jeff Bridgesszel a főszerepben, alighanem örök vita tárgya. A hozzáértők szerint azonban összességében a 2010-es verzió kerül ki győztesen az összehasonlításból, mivel

Coenék a maguk sötétebb és erőszakosabb verziójukban sokkal ügyesebben nyúltak vissza az eredeti alapanyaghoz,

Charles Portis 1968-ban megjelent regényéhez. Elsősorban a még szinte gyerek Mattie (Hailee Steinfeld) hideg elszántságát sikerült eltalálniuk, ami hajtja előre ezt a lányt, hogy megannyi veszélyt leküzdve elérje, amit akar, amitől persze cseppet sem lesz neki jobb, sőt!   

Forrás: UIP-Duna Film

 

3. John Wick (2014)

Míg a legtöbb bosszúfilm hőse a családjáért vagy a szerelméért áll bosszút, John Wick (Keanu Reeves) egy kiskutya miatt ragad fegyvert. Olyan fegyvert, amit egyszer már elásott, mármint szó szerint, a garázsba a beton alá, merthogy ő nem is olyan régen rettegett bérgyilkos volt, de megváltotta a szabadságát, hogy azzal a nővel lehessen, akit szeret, de aki hamarosan meghal – és akinek az utolsó ajándéka volt a kiskutya, akivel egy orosz maffiózó ostoba fia végzett, csak azért, mert megtetszett neki Wick kocsija.

A mindenen átgázoló magányos bosszúállót tökéletesen szabták Reeves karakterére,

annak harcművész (filmes) előélete ugyanúgy passzolt a kutyája halálát megtorló egykori bérgyilkos figurájához, mint Keanu menősége. Erre jött a kaszkadőrből lett rendező Chad Stahelski akciófilmes szakmai ismerete, tökéletesen kidolgozott, gyors, pontos és pont a megfelelő mértékben véres összecsapásokkal, és kaptunk egy tökéletes akciófilmet – majd ehhez három folytatás is, a legutóbbit alig egy hete.  

Forrás: InterCom

 

2. A visszatérő (2015)

Magával ragadó, hátborzongató film – amely végre meghozta az Oscar-díjat Leonardo DiCaprio számára - egy férfi küzdelméről, a minden rettenet ellenére legyőzhetetlen élni akarásról és a teljes esélytelenséggel is dacoló emberi szellemről. A valóban élt Hugh Glassra a még feltérképezetlen amerikai vadonban rátámad egy medve: társa, John Fitzgerald (Tom Hardy) szándékosan tagadja meg a segítséget, és magára hagyja őt a kietlen, dermesztő rengetegben, miközben,

mintegy mellesleg megöli a férfi félvér fiát.

Aki egyfajta kapocs volt halott indián felesége, és rajta keresztül egy pusztulásra ítélt kultúrával. Glass hihetetlen erőfeszítéssel dacol a természet és az ember kegyetlenségével. Őrületes kalandokat él túl, egymaga vág keresztül hegyen, erdőn, folyón és hómezőn, hogy bosszút álljon – és mindezt a borzalmat elképesztően szép képeken tálalja nekünk Alejandro González Inárritu.

Forrás: InterCom

 

1. Ígéretes fiatal nő (2020)

Ez az a film, ami első körben arról lett híres, hogy egy filmkritikus azt írta a főszereplőről, Carey Mulliganről, hogy nem elég jó nő, majd a kritikát leközlő rangos Variety magazin elnézést kért emiatt. Cassie (Mulligan) a zaklatók megleckéztetésének szenteli az életét. Esténként matt részegnek tetteti magát, és megvárja, amíg egy „segítőkész” pasas rá nem repül, aki persze felviszi magához, ahol viszont csúnya meglepetés éri. Aztán egy nap a kávézóba, ahol dolgozik, betér egy régi egyetemi csoporttársa, és egy csomó minden újra felszakad. Olyasmi, ami véres bosszút kíván, és

ez a kifejezetten női film kifejezetten női bosszút mutat be, még akkor is, ha nem minden áldozat férfi.

Egy nagyon hatásos és iszonyatosan mutatós bosszúmesét kapunk, ami nem várt fordulatokat is rejteget - és amit kifejezetten Mulliganre szabtak, talán azért is, mert emlékeztet Britney Spearsre, aki egy remek csavarral afféle központi motívum itt.

Forrás: UIP-Duna Film