A héten bemutatott Aferim! és a hamarosan a mozikba kerülő Miért én? kapcsán összeszedtük a kortárs román filmgyártás legjobbjait, és nehéz dolgunk volt, hiszen rengeteg fantasztikus munka készül arrafelé, ráadásul a legváltozatosabb témákban és műfajokban. Nem az elnyert díjak száma és súlya, hanem személyes preferenciák alapján haladtunk.
Lazarescu úr halála (2005)
Lazarescu úr 63 éves özvegy nyugdíjas, lakótelepen él három macskájával. Egy este rosszul lesz, mentőt hív, érte jönnek. A mentő kórházról-kórházra jár vele egy éjszakán át, de sehol sem veszik fel. Minden egyes doktor, aki megvizsgálja Lazarescu urat, eltérő diagnózist állít fel, így azonnali felvétele és kezelése egyre késlekedik, és mire hajnalban a beteget előkészítik a műtétre, már késő. A film valós történeten alapul: 2001-ben, a Dolj megyei Florin Nicát végső stádiumú májcirózissal 150 kilométeren át hurcolták a mentősök. Cristi Puiu második játékfilmje a rendező szándéka szerint "Hat történet Bukarest külvárosából" címet viselő sorozat első darabja, amely a román rendező filmidézete Eric Rohmer "Hat erkölcsi tanmese" című korábbi alkotására.
A Port.hu értékelése:8.9
Mindenki a mennybe megy (2012)
Apa és kislánya csodás kirándulást terveznek a tengerpartra, de a kaland végül keserű családi kamaradrámába torkollik – az apa ugyanis már elvált az anyától, és annak engedélye nélkül vinné magával a gyereket. Kegyetlen csatamezővé változik a lakás, ahol a történet zajlik, és senki sem nyerhet – főleg nem az apa, aki egyre elkeseredettebbé válik. Radu Jude filmje akárhol játszódhatna, konfliktusa a lehető leghétköznapibb, a válás ronda dolog, és a rendező pont erre a hétköznapiságra épít akárcsak a román újhullám legtöbb munkája. Juda abban alkot páratlant, ahogy ezek a majdnem hogy szürke karakterek miként reagálnak az őket elsodró, saját józan döntéseiket is felülíró eseményekre, és ezért olyan izgalmas ez a családi dráma.
A Port.hu értékelése: 8
Anyai szív (2013)
A film főhőse Cornelia, egy hatvanas, sikeres és vagyonos építész. Élete minden mozzanata annak jegyében zajlik, hogy ezt a pozíciót meg is tartsa. Erről szól gondosan válogatott ruhatára, bankkártyákkal teli táskája, hazug társasági összejövetelei. És ahogy saját pozícióját, úgy fia életét is szeretné irányítása alatt tartani. A 34 éves Barbu minden lépését, választását megkérdőjelezi, lebecsüli, és amikor a férfi egy tragikus baleset okozója lesz, az anyai gépezet azonnal beindul. Az anya biztos abban, hogy kapcsolatai, társadalmi rangja és a pénze révén megmentheti fiát a börtöntől. Calin Peter Netzer harmadik nagyjátékfilmje, minden elemében illeszkedik a tíz éve elindult román újhullámhoz, amely a mai román társadalomra, annak visszásságaira reagál.
A Port.hu értékelése: 8.2
Fütyülök az egészre (2010)
Silviu-nak már csak öt napja van hátra a fiatalkorúak börtönében. Nagyon kell uralkodnia magán, hogy ez alatt a rövid idő alatt ne veszítse el a fejét. Társai durva és provokatív kóstolgatásait még talán sikerül is eltűrnie, de a múltból felbukkanó anyja bejelenti, hogy magával viszi Silviu öccsét Olaszországba. A fiú mindenkinél jobban szereti testvérét, akit ő nevelt fel, és nem akarja, hogy az ő sorsára jusson, ezért végzetes döntésre szánja el magát. Florin Şerban a filmekből jól ismert közeget használ fel: a fiatalkorúak börtönében bármi megtörténhet és bármikor elszabadulhatnak az indulatok, és a lassan felépülő tragédia kidolgozása magabiztos, de nem elbizakodott, és figyel arra, hogy az emberség a legvadabb helyzetekben se vesszen ki elvadult hőseiből
A Port.hu értékelése: 8.5
Dombokon túl (2012)
Cristian Mungiu a román újhullám egyik legjelentősebb filmje, korábbi munkája, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap sokat tett azért, hogy a román film elismert „márkanév” legyen, most pedig merész témát válastott, egy merész kiindulóponttal. Egy ördögűzésről van szó, amely valóban megtörtént nem is olyan régen egy vidéki pravoszláv kolostorban, és az „alany” nem élte túl a megpróbáltatásokat. Mungiu ehhez hozzákölti az illető személyes történetét, aki árvaházban nőtt fel, és ott került közel barátnőjéhez, akiveln hűséget fogadtak egymásnak, A lány később Németországban próbál szerencsét, a másik kolostorba vonult, és ott is akar maradni örökre. Újbóli találkozásuk indítja meg az események tragikus menetét. A film nem ítélkezik, de nagyon pontosan ábrázol, ami néha keményebb tud lenni minden itéletnél.
A Port.hu értékelése: 8.3
Jelszó: A papír kékre vált (2006)
Radu Muntean filmje a román forradalom egy éjszakáján játszódik, hőse egy közkatona, aki egységét hátrahagyva a forradalmárokhoz szeretne csatlakozni, ám nem jut messzire, mert terroristának hiszik, és letartóztatják. Közben egysége a nyomába ered, hogy megtalálják a szökevényt, de a tisztjüket letartóztatja egy túlbuzgó ezredes. Ezen a filmen keresztül egy olyan őrült éjszakába pillanthatunk be, amikor a katonák a televízióból, költőktől és színészektől kapják a parancsokat, a rádió hamis üzeneteket közvetít, a fegyvereket civilek osztják szét és romákat tartoztatnak le, mert azt hiszik, hogy arab terroristák, ám működik a normális társadalmi viszonyrendszer is aggódó anyukákkal és barátnőkkel, és ez ad Muntean rendkívül izgalmas munkájának egy furcsa, frivol ízt is.
A Port.hu értékelése: 8