Vannak olyan fajta krimik, ahol nem úgy rabolnak bankot, ékszerüzletet, kaszinót vagy múzeumot, hogy beront négy fegyveres, mindenkit halomra lő, felmarja a lóvét, majd, ha még tud, sűrű kerékcsikorgatások közepette távozik a helyszínről.
Ennél sokkal elegánsabb, ha előre kitervelnek minden apró részletet és gyakorlatilag művészi szintre emelik a közönséges lopást. Ezeket a filmeket heist-nak nevezzük, amik óriási népszerűségnek örvendenek, pont azért, mert nem az erőszak, hanem az ész játssza a főszerepet.
A motiváció természetesen a rengeteg pénz, bár emellett sokszor a bosszú is vezérli főhőseinket, mint a régi klasszikusban, A nagy balhé-ban. Itt a Butch Cassidy és a Sundance kölyök után már másodjára áll össze a nagyszerű Paul Newman-Robert Redford páros, hogy piti bűnözőként átverjék a chicagói maffia krémjét. A kitűnő karakterek, a pörgő párbeszédek mellett sikerült egy szövevényes, fordulatokban gazdag forgatókönyvet is írni, szóval minden adott volt a sikerhez.
A másik örök klisé, mikor az aranykezű öregedő mackós, az utolsó nagy dobására készül, mielőtt végleg nyugdíjba vonul és ehhez új társakat keres. A Robert De Niro, Edward Norton és Marlon Brando főszereplésével készült A szajré, pont ezt az alaphelyzetet vázolja és ha túl nem is teljesíti, de beváltja a hozzá fűzött reményeket.
A magányos tolvajzseni alakja is sűrűn feltűnik, de még nekik is kell néha egy ügyes társ, mint pl. Sean Conerrynek, az elképesztően csinos Cathrine Zeta-Jones, a Briliáns csapdában. Összességében viszont megállapíthatjuk, hogy a heist filmekbe mindig kell egy jó csapat. Se szeri, se száma azoknak a filmeknek, ahol egy csapat specialista segíti a lángész munkáját, Minden tag profi a maga szakterületén, így csapatot alkotva, meg szinte legyőzhetetlenek. Ezeknek a filmeknek a tipikus példája az Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi. A film ugyan feldolgozás, de akkora siker lett, hogy még két rész követte, ami nem is csoda, hiszen olyan világsztárok vállaltak szerepet benne, mint George Clooney, Julia Roberts, Brad Pitt, Matt Demon és Andy Garcia.
A másik nagy közönség kedvenc, a 2003-as Az olasz meló is feldolgozás és szintén világsztárokat vonultat fel Mark Wahlberg vezetésével. A remake olyan jól sikerült, hogy szívesen megnéztünk volna egy második részt is belőle, de sajnos jegelték a projektet. Néha nem tűnik fel egyből, hogy heist filmet nézünk, de a Közönséges bűnözők-et semmiképp sem érdemes kihagyni, mert Keyzer Soze története a műfaj egyik legjobb filmje.