Ezt nézd meg - A vesztesség arcai: Mucsi Zoltán két szerepben

Ezen a héten Mucsi Zoltán személye (és a helyszín, a Szkéné Színház) köti össze a két ajánlott előadást. Mindkét estén vesztes karaktert játszik, de két nagyon különböző vesztest két nagyon különböző előadásban. Igaz, van közös vonásuk is: szeretnék megúszni a szembenézést önmagukkal.

Nehéz (Szkéné Színház, r.: Bérczes László)

Háy János történetei sosem könnyűek: hősei nem hősök, hanem küszködő, sorsukkal hadakozó vagy abba belenyugvó kisemberek, akiket előbb-utóbb leterít a valóság. A Nehéz főszereplője jellegzetes Háy-karakter: faluból került a városba, tanár lett az egyik egyetemen, családot alapított, aztán egyszer csak megfordult ez a látszólagos sikertörténet, és visszazuhant oda, ahonnan indult: az anyja falusi konyhájába. Itt mondja el az életét.

Háy János írói és Bérczes László rendezői világa nagyon közel áll egymáshoz. Bérczest is a kisemberek, az apró mozzanatok, a mindennapi élet költészete és prózaisága érdekli. A Nehéz nem az első Háy János-rendezése, korábban A Pityu bácsi fiából és A Gézagyerekből is emlékezetes előadások születtek.


A Nehéz történetéhez az is hozzátartozik, hogy az előadás sorsa sem könnyű: a Bárka Színházban született, annak megszűnése után már megjárta a Nemzetit is, most pedig a Szkénében látható.

„Dráma van, de nem több, mint mondjuk a szomszéd lépcsőházban vagy a sarki krimóban. A Férfi természetesen semmiben nem hibás. Mindent tökéletesen csinált, a feles azért kell, mert a diákok egyre hülyébbek (pedig ő biztos a legjobb formáját futja), a felesége rejtélyes okokból nem szereti (biztosan az elejétől fogva hazudik), a főnöke azért cseszteti, mert a feleségére hajt (nem azért, mert nonstop be van nyomva), gyerekei nem szeretik (nyilván az anyjuk uszítja őket), és egyébként is: nyomorúságos gyerekkora volt, meg az anyja is. Na igen, az anyja, meg az elvárások. Neki van a legnehezebb élete - még jó, hogy iszik. (…) Mucsi Zoltán pedig a maga komplexitásában teszi ki a színpadra a kis hazugságokba egyre mélyebbre süllyedő, a mocsárt már minden porcikájában érző, de arról tudomást nem vevő, a hibáskeresésben a szánalmasságot a szívszorítással vegyítő, az élet által lelegelt embert” - írta Mucsi Zoltán játékáról Zsedényi Balázs a 7óra7-en.


Az anya szerepében Lázár Kati némán, mégis súlyosan van jelen.

Mucsi Zoltán ezért az alakításért 2011-ben megkapta a POSZT legjobb férfi főszereplőjének díját, és a Színházi Kritikusok Céhe is díjazta.

Az előadás február 11-én és március 22-én 19 órai kezdettel látható a Szkéné Színházban.

 

A gondnok (Szkéné Színház, r.: Szabó Máté)

Harold Pinter drámájában Mucsi Zoltán egy hajléktalant játszik, akit befogadnak. A befogadót, Ashtont Mucsi Zoltán örökös színésztársa, Scherer Péter alakítja. A harmadik szereplő Ashton testvére, Mick, az üzletember, akit Katona László játszik. A befogadó és a befogadott helyzete hamarosan a törököt fogtam, nem ereszt közmondásos helyzetére kezd hasonlítani, a három ember közötti hierarchia, az alá- és fölérendeltségek folyamatos játszmákra kényszerítik a függőket. Harold Pinter és a dráma mint műfajmegjelölés ellenére az előadás tele van humorral, miközben a megváltás lehetetlenségéről is elgondolkodhatunk.

„Mucsi Zoltán, aki az alárendelt szerepében semmi esetre sem szimpla toposz, hanem hús-vér ember, megdöbbentő pontossággal mutatja meg a kisstílűség, az élhetetlenség, az örökké csak elvárásokkal fellépő, de az elvárásokkal szemben semmilyen teljesítményt fel nem mutató, öntudatot pózoló, meggyötört ember hétköznapi képét. (…) Széles skálán mutatja be annak az életstratégiának a végállapotát, amelynek egyetlen egy célja a viszonylagos nyugalomban kibekkelhető túlélés, és ennek érdekében mindig alkalmazkodni kell a legfelső elérhető hatalomhoz, az egyéniség megtartását szimbólumokkal önhazudva. (…) Scherer Péter Astonja mintha a Száll a kakukk fészkére McMurphyjének tíz évvel későbbi változata volna. Scherer pontosan annyi lehetőséget kap, aminek tetőpontján az előadás valódi betetőzésévé válik a félhomályban az elfojtástól szétvetve, rezignált egyszerűséggel előadott elementáris erejű monológja, ami kristálytiszta lenyomata a tehetség megsemmisítése tragédiájának és a középszer kegyetlen győzelmének. (...) A középszer pedig Katona László üzletember-figurája lenne, aki a képlékenység, a hatalmaskodás és a terror elegyét keresi” - írta a három színészről  Zsedényi Balázs.

Az előadás február 14-én 19 órakor látható a Szkéné Színházban.

Az előadásokat a 7óra7 ajánlja!