Pitagorasz egy alkalommal rászólt az utcán egy a kutyáját ütlegelő emberre, hogy ne bántsa azt az állatot, mert egy jóbarátjuk lelke lakozik benne. Az idea most egy svájci faluban nyer új testet.
Felkapaszkodni az élet fájára
Nem rossz ötlet közvetlenül Az élet fája után kijönni egy filmmel, amely alapvetően képekkel óhajt történetet mesélni, ahogy az a nevezett Malick-produkció kapcsán oly sokat elhangzott az utóbbi időben, mert valóban végbemehetett 2011-ben itthon egyfajta – kínosan megkésett – felismerés, miszerint jé tényleg, a mozgókép valami ilyesmit is jelent. Hangsúlyoznunk kell, hogy ez nem takar ugyanakkor semmiféle rátalálást valamilyen eddig csúnyán háttérbe szorított "igazi" művészetre, ez egy fajta módja a filmkészítésnek, amely közönséges piaci okokból nyilván meglehetősen alulreprezentáltan lelhető fel úgy egyébként. Nincs ezzel semmi baj, és ha Brad Pitt kellett hozzá, hogy egy ilyen "alternatív" (vicces így nevezni azt, amiből az egész anno kiindult) mesélés ideig-óráig újfent legitimációt nyerjen, az sem tragédia. Ha ezzel nyert egyáltalán. A mögöttünk hagyott év persze még Tarr Béla utolsó munkája miatt is reflektorfényt vetett a kimondott szavakat háttérbe szorító formanyelv használatára, A torinói ló viszont más okokból kifolyólag is nehezen emészthetőnek bizonyult a hazai közönség számára. Az olasz-svájci Az élet négyszer esetében viszont még nem is annyira a fentebb említettek, hanem leginkább Pálfi György Hukkléja ugrik be a magyar nézőnek, hiszen itt a dialógok még csak mankóként sem támasztják meg a felvett képeket.
Cukiság
[img id=264706 instance=1 align=left img]Kezdetben úgy tűnt, Michelangelo Frammartino munkája kicsit "állapotmozi", megfoghatatlan történettel, inkább természeti hangulatképekkel operáló, meditatív és/vagy filozofikus töltettel, nem kívánt rész törlendő. A hangulat varázsa, helyesebben a direkt varázsolni szándékozó hangulat jelenléte valóban kétségtelen, mint ahogy kellő odafigyeléssel bizonyos metafizikai tételek is előbújnak a kemence mögül. Plusz ha klasszikus értelemben nem is beszélhetünk improvizációról, azt nyilván nehéz volt lepróbálni a kecskékkel, hogy akkor te bejössz jobbról, véletlen eldöntöd a seprűt, amitől a többi gida is jól megijed és már tölthetjük is fel a videót cuki-állatos blogokra. Gondolom letették a kamerát, felvettek sok órányi anyagot, aztán remélték, hogy majd csinálnak ezek az állatok valami izgalmasat.
Ám mindemellett szó sincs róla, hogy Frammartino lemondott volna a sztoriról. Lélekvándorlást mesél, igenis konkrétan és ehhez a meséhez nincs szüksége szavakra. Kiindulópontja pedig Pitagorasz mindezzel összefüggő elmélete. Mi alapvetően a keleti vallásokkal hozzuk összefüggésbe a lélekvándorlás fogalmát, de a görög tanító is hitt benne, s feltehetően elsőként fogalmazta meg erről tanait az ókori európai gondolkodók közül. Úgy vélte, az életnek négy stációja ismert, az ember mellett az állati, a növényi, illetve a "mindent megteremtő" föld létformája, ilyesformán a lélek is ezt a négyet járja végig. Az élet négyszer főszereplője tehát, ha úgy vesszük, egy árva lélek, aki újabb és újabb testbe vándorol.
Sátántangó
A nirvánáig azonban nem jutunk, mert ugyanakkor az élet mégiscsak egy körforgás, vagyis a négy stáció, ha adott is, újra és újra felbukkannak, végtelen sormintát képezve így. A vicc, hogy épp ezért a filmet sem kellene feltétlenül az elejétől néznünk, gyakorlatilag bárhol beülhetnénk a széksorokba, ha a stáblista elérkeztével nem gyúlnának fel a fények a teremben, hanem a gépész előszedné az első tekercset, s befűzné azt ismét. Tarthatnánk is így mondjuk egy 24 órás vetítést, amelybe mindenki akkor kapcsolódik be, amikor akar. Nem tagadom, engem annyira magával ragadott a film, hogy három-négy kört biztos ott ülnék, és talán még a végén is lenne rajta mit felfedezni. Picit ez is a "modern utáni" művészet egy sajátja: hiába ismétlődik ugyanaz, mégis találunk benne újat.
Kinek ajánljuk?
- Nagy türelemmel bíróknak.
- Akik szeretik kikaparni a messziről semmitmondó képsorok közül a létfilozófiai kérdéseket.
- Akik szeretik az állatos videókat.
Kinek nem?
- Akiknek mondják meg kerek-perec, hogy mi van.
- Akinek ehhez kell minimum egy Brad Pitt és/vagy fesztiváldíjak.
- Aki elképzelni sem tud történetet másképp, mint szavakkal elmesélve.
8/10