1944-ben a hollywoodi újságírók szerettek volna közelebb férkőzni a sztárokhoz, ezért gondoltak egy merészet és alapítottak egy díjat számukra, mondván csak eljönnek átvenni azt.
Pogácsazabálók Hollywoodban
[img id=338321 instance=1 align=left img]Ha valakinek ez eddig nem állt össze, hogy a Golden Globe kapcsán miért elsőként Návai Anikó újságírót keresik meg izgatottan a tévések kérdéseket szegezve neki, túl azon, hogy természetesen mindig őt kell elsőként megkeresni, nos tehát az ok, hogy az exkluzív interjúk koronázatlan királynője az egyetlen magyar, akinek valóban beleszólása van/volt a díjak odaítélésében. Az Arany Glóbusz ugyanis a Hollywoodi Külföldi Tudósítók Szervezetének (HFPA) díja, magyarul azoké a médiamunkásoké, akik a film fővárosában játsszák a kiküldött tudósító szerepét. Ők azok, akik szavaznak az egyes kategóriákban, még ha sajtósnak lenni néhány rosszindulatú vélemény szerint nem is önálló szakma. Akárhogy is, tény, hogy nem a filmszakma közvetlen elismerése a Golden Globe (az Oscarról a filmesek szervezete, vagyis konkrétan rendezők, forgatókönyvírók stb. ítélnek), ennek ellenére a díj tekintélye egyre nő. Ami azt illeti, van honnan feltornászni azt.
Globe vs. Oscar
Az "Oscar előszobája" gúnynév természetesen abból született, hogy a népi megfigyelés szerint, adott évben amelyik film/színész diadalmaskodik, az jó eséllyel az Akadémia gáláján megismétli a sikert. Az volna ennek az oka, hogy a Los Angeles-i újságírók és a filmszakmabeliek ízlése ennyire összecsiszolódott az évek során? Nos vagy az, vagy pedig, hogy az Oscar-döntnököknek sokáig csak a Golden Globe-gála után kellett leadni szavazataikat, vagyis már pontosan tudták, mit szeretnek a hollywoodi tudósítók. Az Akadémia ezért, 2003 óta biztos, ami biztos, inkább már jó előre kéri a voksokat tagjaitól.
Az Oscarhoz képest főbb eltérés, hogy nem csak mozis, de – 1956 óta – televíziós produkciókat is díjaznak. Illetve némiképp talán rendhagyó módon a főbb kategóriákban külön hirdetnek nyertest "drámai", illetve "vígjáték vagy musical" műfajban. A Glóbusz-gálát jóval kisebb felhajtás kíséri, mint a többi filmes fesztivált, a résztvevők ezt az úgymond emberközeliséget szokták leginkább értékelni benne. Valamint mivel az újságírók a világ legkülönbözőbb pontjairól érkeznek (összesen 90 körüli szavazó tagról van szó körülbelül félszáz országból), értékviláguk is jóval színesebb a hollywoodi mainstream kereteinél, vagyis jó eséllyel díjaznak kisebb, kevésbé kommersz produkciókat.
Johnny fiú, írjál már két jó szót….
Az szinte nyílt titok, hogy a stúdiók ott igyekeznek kedvében járni a nagyközönség felé híradásokat, kritikákat, tudósításokat küldő médiamunkásoknak, ahol tudnak, legalább is, ha a partnerben megvan a hajlandóság az együttműködésre, annak belátására, hogy nem is játszott olyan istentelenül rosszul az a 19 éves színésznő, akit egyébként épp most jegyzett el a producer. Komolyra fordítva a szót: a Golden Globe odaítélését évtizedekig majdnem úgy lengte be a korrupció gyanúja és vádja, mint egy átlagos kelet-európai állam közintézményét. Ez azonban bő ötven évig csak viszonylag keveseket érdekelt, a díjátadó gála iránti érdeklődés a '90-es évek közepén indult rohamos növekedésnek, többek között az ott látható sztárok miatt. S bár a hatvanas években még az is előfordult, hogy amelyik díjazni óhajtott színész előre jelezte, nem fog megjelenni gálán, ahelyett új nyertest választottak (1968-ban emiatt az NBC dühében néhány évig fel is függesztette az ünnepségről való közvetítést), addig ma már egyre jobban ügyelnek a feddhetetlenségre. Még ha ez legutóbb A turista c. minden kritikus által földbe döngölt film jelölésekor (ráadásul vígjáték/musical kategóriában!) nem is tűnt így. A gála presztízsét a legújabb kori történelemben Ricky Gervais komikus emelte még magasabbra, aki immár állandó konferansziként szórja a poénjait az est folyamán.