Talán nem is sejtenéd, de ez a négyszáz éves műfaj körülvesz minket, a leghíresebb operarészleteket pedig még azok is ismerhetik, akik egyébként nem járnak operába. Olyan érzelemgazdag, szuggesztív erejű művekről van szó, melyeknek a filmkészítők sem tudnak ellenállni. Íme néhány példa!
A következő válogatás azt bizonyítja, hogy az opera nem egy régi kor letűnt műfaja, hanem a zenés színház csúcsa, amely mindig aktuális mondanivalóval bírhat. Ezt vallja a Bartók Plusz Operafesztivál is, amely nem egyszerűen színvonalas előadások sorozata, hanem a műfaj megújításának és népszerűsítésének kreatív műhelye. A fesztivál június 15. és 26. között várja vendégeit.
1. Az ötödik elem – Lammermoori Lucia
Luc Besson filmjében a világot a földönkívüliek fenyegetik, minden megváltozott, az autók repülnek, de egyvalami változatlan: még mindig repertoáron van Donizetti Lammermoori Lucia című operája. A filmben egy földönkívüli primadonna adja elő a főhősnő leghíresebb áriáját, nem is akárhogy! Mivel a készítők szerették volna, ha az ária valóban úgy hangzana, mintha egy alien énekelné, ezért samplerrel változtatták meg az egyes frázisok tempóját és magasságát.
2. Micsoda nő! – Traviata
Richard Gere természetesen olyan cuki pasi, hogy simán átruccan repülővel LA-ből San Franciscóba, ha Julia Robertsnek ezzel örömet szerezhet. A filmben a Traviatát nézik meg, és Viviannak nagyon tetszik a darab. Nem is véletlen, hogy ezt az operát választotta Edward, a férfi főhős. Verdi műve ugyanis egy kurtizán és egy úriember vonzalmáról szól, de a Micsoda nő! főhőseivel ellentétben az ő szerelmük nem teljesül be. Ja, és az egész ráadásul ifjabb Dumas A kaméliás hölgy című regényének a feldolgozása!
3. Az élet szép – Hoffmann meséi
Robert Benigni gyönyörű filmjében Guido operába megy, Offenbachtól Hoffmann meséit nézi meg. Illetve csak nézné, de végig Dorát bámulja, akibe halálosan beleesett. Később, miután deportálták a családot a nácik, a pincérként dolgozó férfi megtalálja a Barcarolle egyik felvételét, és felteszi a gramofonra.
4. A Keresztapa 3. – Parasztbecsület
Az olasz ember imádja az operát, így természetesen Michael Corleone is. Noha a franchise rajongói, khmm, kevésbé kultiválják a harmadik filmet, az biztos, hogy Al Pacino nagyot alakít benne – főként a zárójelenetben, melyben egyébként Mascagni híres Intermezzója szól a Parasztbecsület című operából.
5. Amadeus – A varázsfuvola
Kakukktojás ez a találat, hiszen mi sem lenne egyértelműbb, hogy Mozart életrajzi filmjében szerepel Mozart-opera. Mégpedig A varázsfuvola, amelyet a zeneszerző utolsó évében írt, és amelynek dallamait az is ismeri, aki soha nem hallgatta végig a művet.
6. A remény rabjai – Figaro házassága
Hihetetlen népszerű film és hihetetlenül népszerű ária: a kettőnek talán lehet köze egymáshoz. Mi történik az emberrel, ha megfosztják a zene élményétől? – teszi fel a kérdést a film. Hiába követeli a börtön igazgatója Andytől, hogy kapcsolja ki a lemezjátszót, nem hallgat rá. A Sull'aria kezdetű részletet halljuk a Mozart-operából.
7. Batman: Kezdődik – Mefistofele
Arrigo Boito inkább operaszövegíróként ismert, Verdivel többször dolgozott, egy operát – nem is akármilyet! – viszont ő is összehozott. Ez a Mefistofele, mely egy fausti történet. A zene drámaiság és ereje arra indította a Nolan-film készítőit, hogy felhasználják a Batman-trilógia első részében. A gyerek Bruce Wayne-t szülei elviszik az operába, de a színpadon megjelenő denevérek megrémítik a fiút. Otthagyják az előadást, majd a színházból kifelé jövet egy rabló feltartóztatja őket. A többit tudjuk, Bruce megárvul. Kellemesebb operaélményeket minden Olvasónknak!
8. Melankólia – Trisztán és Izolda
Lars von Trier rendező és Wagner kiváló párost alkottak volna, kár, hogy más-más évszázadba születtek. A zeneszerzőt a maga korábban szinte vallásos fanatizmussal rajongták, operáinak saját házat (templomot) épített Bayreuthban, ahova aztán komponisták és zenebolondok zarándokoltak el. A Melankólia című filmben Lars von Trier a Trisztán és Izoldából használt fel részleteket.
9. A Quantum csendje – Tosca
A rosszfiúk imádják a komolyzenét a Bond-filmekben, ebben a részben a Quantum nevű szervezet több tajga is egy Tosca-előadáson gyülik össze, mely természetesen a 007-est is érdekli. Miután leleplezte őket, a tagok gyorsan elhagyják a nézőteret. „Nem mindenkinek tetszik a Tosca” – mondja erre egy úriember a közönség tagjai közül.
10. Végzetes vonzerő – Pillangókisasszony
Egy amerikai férfi felelőtlenül magába bolondít egy japán asszonyt, majd elhagyja, de a nő ekkor már terhes. Tegyük át mindezt New Yorkba, legyen az asszony is amerikai, és tessék, (majdnem) készen is van a Végzetes vonzerő sztorija. Nem véletlenül választotta Adrian Lyne a Puccini-operát zenei betétként, sőt, a film nem is rejtegeti, hogy az opera ihlette. Vajon miért találkozik Dan Gallagher (Michael Douglas) és Alex Forrest (Glenn Close) először egy japán témájú buliban? Na ugye!
Szeretnél még operákat hallgatni?
A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál évről-évre azt tűzi ki célul, hogy azok is megismerkedhessenek az opera műfajával, akiknek erre eddig nem volt lehetőségük. Épp ezért sok utcai program ingyenesen látogatható, de egy operaelőadásért is töredékét kell fizetni a megszokott árnak. Idén, június 16-25. között rendezik a fesztivált, az Ezrek operája rendezvényen Kodály Székely fonójával ismerkedhetnek meg a Miskolcra látogatók.
A cikk elkészítését a Bartók Operafesztivál támogatta.