Az operettműsor, amelyet Kállai István és Nemlaha György most a debreceni publikumnak kitalált - valójában operett-história. A magyar operett története - annak rendje és módja szerint - azonban aggodalomra semmi ok, szó sincs benne sem tudományos adatokról, sem afféle iskolai ismeretterjesztésről! Csupán arról, hogy a legismertebb slágerek segítségével közösen járjuk be azt az utat, amelyet a magyar zenés műfajok legkedveltebbje megtett azóta, hogy a pesti Népszínházban 1885 december 3-án bemutatták Deréky Antal és Konti József: Eleven ördög című operettjét... Mi tagadás az említett mű az utókor jóindulatú feledése következtében régesrég eltűnt ugyan, de a maga korában hatásosan bebizonyította a szakmának és a publikumnak, van mód arra, hogy a sok külföldi komponista: Strauss, Zeller, Millöcker, no meg Offenbach dallamai után szóhoz jusson nálunk is a honi tehetség, a honi invenció...
Száz évet látványban, dalban felidézni csaknem képtelenség, mi mégis megpróbáljuk. Nem hiúságból, nem vagányságból, pusztán azért, mert most először szerepelhet egy színpadon az a generáció, amely a magyar operettet igazi exportcikké tette a nagyvilágon. Először szólalnak meg együtt a sokszor sohasem találkozott kortársak, s talán azért is, hogy ki-ki megfejtse, vajon mi is lesz ezzel a műfajjal, amelynek jövőjén születése óta töprengenek a színházi mindenesek...
A(z) Csokonai Színház előadása
Hozzászólások