Nem bennük van.
Látszatra, úgy mutatják,
mintha felelnének arra,
mit kérdezel -,
de nem -,
nem a szavak hordoznak -
a lég, a gondolat, a hajnal érzete."
(Ágens)
Az előadás ötlete abból a Leonardo rajzai alapján rekonstruált angyalszoborból (Az ember madárrá válása) ered, mely a debreceni MODEM-ben is látható. Egy félbevágott angyal, valószínűleg a fiatal da Vinci vonásaival, ember az angyalban vagy angyal az emberben?
A repülés és képtelensége, a személyiséggel felruházott angyal, üzenetek, kódok, jelek, sors. Istentől kicsikart ígéretek, lőn, legyen. Mire használjuk Istent? Mára a követeit sem ismerjük fel, a sorshírnököt, a közvetítőt. Magunk váltunk sorsunk hordozóivá. Ügyesen kiiktattuk Istent. Mit akar az ember? Kérni tud, meg kérni is, s mégannyiszor kér áldást, egészséget, békét, házat, gyermeket, javadalmat, sikert, holott a sors nem kérések halmaza, hanem beteljesített forma. Lassan egybeszedett sorskódok és önelfogadás egysége. Legyek azzá, amit magamnak nevezhetek! Én vagyok - mondjam ki pontosan, s ha vagyok, meg tudom nevezni Istenemet is. Késik Isten, amennyiben én sem vagyok ott.
A darabban két kiváló énekes, Ágens és Philipp György, s két elképesztő technikai tudással és jelenléttel bíró táncos, Gergye Krisztián és Gresó Nikoletta szépítő mese és fordító külsőség nélkül próbálja feléleszteni a hírhordozókat.
Az előadás egy látomás Leonardo szellemiségéhez kapcsolódva. Angyal-, s emberkutatás. A nexusé. Az Isten-ember nexusa. Az angyalé, ki közvetít, amennyiben van, ki hallja őt.
"Amikor a kettőt eggyé teszitek és a bensőt olyanná, mint a külsőt, a külsőt mint a bensőt, a fentit mint a lentit, s így a férfi mint a nő egyetlen eggyé, hogy a férfi ne férfi és a nő ne nő legyen, amikor szemet szemért tesztek, kezet kézért, lábat lábért, akkor mentek be majd a királyságba."
Tamás evangéliuma (22)
"A pazarul "archaikus" Deus tardat megejtő művészi igénnyel kidolgozott, részletgazdag előadás, melyben tökéletes a stílusegység. A bravúros koreográfia, a varázsos kórusmuzsika (az ?angyalian" éneklő Philipp György, Ágens unisonója), Béres Móni jelmezei (törtfehér, barna bőrszíjas tógák, Gergye rafinált-felemás nadrágja), a csodás testfestés, Károlyi Balázs maszkja és Emődy Krisztina ötvösmunkái ? mind-mind nagyszerű teljesítmény. Az egyszerre érzéki-intellektuális, szakrális, bölcs és szilaj, vállalkozó kedvről tanúskodó alkotás nézőjét sokáig kísértő, elmélyült, pazarul konstruált, fontos munka."
Horeczky Krisztina: Isten érkezik ? Ágens és társulata: Deus tardat, Színház, 2008. április
"Két énekes-színész és két táncos-színész játékának izgalmas kombinációja ez a hasonlíthatatlan hangulatú játék. A betáncolt, beénekelt térben a folyamatos átalakulás, átrendeződés képkockáit követhetjük. Ágens egy szálra felfűzött, ám sokféle gyöngyszemből komponált oeuvre-jének egy újabb, nagyerejű darabja bomlik ki a szemünk előtt. ... a Deus tardat zenei anyagát is világszínvonalúnak tartom."
Halász Tamás: Érkezési oldal, Ellenfény, 2008. 1.
Bemutató helyszíne: MODEM Modern és Kortárs Művészeti központ
A(z) Kiscelli Múzeum előadása
Hozzászólások