10/10
tóthlászló 2023 aug. 05. - 09:00:27 10/10
(22/22)
Ez a film ugyanolyan ragyogó, mint bemutatása idején. Nem véletlenül utal Truffaut Négyszáz csapásá-ra, mert Szabó ezzel elindította itthon is a francia új hullám szellemiségét. Kár, hogy azóta csak kevesen folytaták ezt (pl. Rózsa János).
7/10
Dolphus Lundgrennus 2023 jún. 11. - 20:50:33 7/10 Előzmény Enigma101
(21/22)
Korrajz két értelemben is...az éra értelmében hátborzongató mai áthallásokkal.
Kuttyánszki 2023 ápr. 26. - 14:11:19
(20/22)
Akárcsak a Szerelmesfilmben, itt is Bálint András monoton , színtelen alámondását kell hallgatni. De ha nem narrátorként beszél, akkor is nagyon rossz: hadarás, színtelen motyogás..
A nők is kritikán aluliak...
Na és az "áttörni a középszerűek, tehtségtelenek, öregek falán"?...Nocsak, az öregek utálata nem csak mai kortünet?
10/10
Enigma101 2022 szept. 22. - 23:18:07 10/10
(19/22)
Korrajz...
3/10
5i 2021 nov. 14. - 15:35:17 3/10
(18/22)
Vontatott, üres, erőltetett, a rádiós-effektes részről nem is beszélve, technikai emberként nézve kínos volt az a fiktív "kevergetés"...
nagylábú 2018 dec. 06. - 16:16:37
(17/22)
Két eset lehetséges : vagy nnem értettem semmit a filmből, vagy csodálkoznom kell, hogy ennek a filmnek ugyanaz a Szabó István a rendezője, aki a SZERELMESFILM című REMEKMŰVET alkotta.
Ez a film számomra szinte semmiről sem szól - üres, semmitmondó párbeszédek, jelenetek minden mondanivaló / jelentés nélkül, amjdhogynem UNALMAS. Talán a Farkasréti (?) temetőben felvett temetési jelenet szomorú groteszksége maradt meg bennem...
10/10
Kozma Zoltán László 2018 dec. 03. - 23:00:48 10/10
(16/22)
Szerintem hősünk csak élte az életét és - egy kicsit - boldog akart lenni. Nem igazán sikerült neki. Vajon megtett-e mindent azért, hogy ezt elérhesse? Aligha. Volt egy szép és okos barátnője, a kapcsolatuk félresiklott. A főfőnökről kiderült, hogy pitiáner. Válasz: ébresztő! Ez a film vége. Na de mi lesz akkor, ha felébredtünk? Ez volt a fő kérdés (meg most is az), mi van akkor, ha tudjuk, hogy mit nem akarunk. Mi legyen helyette? Melyik válasz a helyes? Ott van pl. Beethoven IX. szimfóniája: küzdelmet akarsz (Madách: Az ember tragédiája), családi boldogságot? Ott megadja a választ a szerző: az emberek testvéri közössége vezethet a boldogságoz. Ez elég közhelyesre sikeredett, de most ez jutott eszembe...
Kuttyánszkikutya 2018 dec. 03. - 13:40:30 Előzmény Robzombi
(15/22)
Tényleg nem értem, miért jobb Halász Judit nyafogó hangja mint Esztergályosé? Enyi rővel Bálint András sem jó, és az egész akkori magyar filmes motyógós beszéd - stílus pocsék.
10/10
Kozma Zoltán László 2018 dec. 02. - 20:52:46 10/10
(14/22)
A nagy kedvenceim egyike. A szociálizmus (Rákosi) vagy a cuculizus (Hofi) azért néha adott az embereknek illúziókat, amelyekkel azután gyorsan vagy lassan vagy soha le lehetett számolni. Máig érezhető a nosztalgia a rendszerváltozás előtti időszak vonatkozásában. Amikor ez a film készült, hat éves voltam, vélhetően az én nemzedékemmel a nosztalgiának is vége lesz. Se éljen lenin, se kék és piros útlevél (megjegyzem először kék volt, most meg piros; még hogy a történelem nem ismétli önmagát), se szilveszteri tömeg a Lenin körúton, se felvonulás május 1-én. Van helyette kapitalizmus. Egy valami nagyon elveszett szerintem: valahogy az emberek jobban összetartottak vagy talán tévednék?
Robzombi 2018 dec. 02. - 20:23:20
(13/22)
Itt hogyhogy Halász Judit adja hangját Esztergályos Cecília-nak? Nem tetszett a készítőknek a hangja ?
5/10
offtopic
gregga 2018 febr. 24. - 22:11:52 5/10
(12/22)
Bocs, hogy túl személyes volt és lesz. (További állástalan pszichiáterek jelentkezését nem kérem. :))
Ugyan vannak, akik szerint különb vagyok, de ez engem nem érdekel, nem vagyok rá büszke, nem örülök neki, de nem is bánom, ahogy az ellenkezõ véleményeket sem. A témához kapcsolódó ajánlott film: Good Will Hunting. Tehet-e arról az ember, hogy okos vagy buta, szép vagy csúnya, hogy érdekli-e, hogy ilyen-olyan-e? Kell-e, hogy az adottságai korlátozzák a szabadságát? És számít-e bármi?
10/10
hatodik lenin 2018 febr. 24. - 02:48:07 10/10
(11/22)
zseniális..elemezni nem fogom, mert felesleges..ha értik akkor azért, ha nem, akkor meg...
5/10
gregga 2018 febr. 23. - 23:34:51 5/10
(10/22)
Hihetetlen, hogy erre a "tessék felébredni"-re volt "piaci igény". :) Amúgy erõsen untatott a film. Ezeknél a fiataloknál sokkal fiatalabban, gyerekként megszoktam - nem a középszerûséget, hanem - a csorda-bamba népeket. Ettõl még nem kell letörni, pláne nem halálfélelmet érezni. S kit érdekel, hogy az utánunk jövõk mit gondolnak, tudnak-e rólunk? Ha kell, ezerszer lerombolom a mandalámat: hadd menjen.
vino-et-veritas 2015 febr. 11. - 14:49:53 Előzmény Woody Allen-mániákus
(9/22)
"Az a jelenet pedig, amikor Bálint András éjszaka felébred, mert megálmodott valamit a kondenzátorok kapacitásának az alakításáról, és felkelti a társait is, hááát.... elég naiv!"

Töredelmesen bevallom, de nekem is volt párszor hasonló, amikor egy-egy ötlet (persze nem Nobel-díjas) így jutott eszembe, szinte megálmodtam.
Igaz a munkatársaimmal csak reggel beszéltem róla...

Mivel Szabó talán elsõ "nagy" filmje, szerintem még nem várható el ugyanaz tõle, mint a késõbbi "komoly", kiforrottabb mûveitõl.
Sõt, a "megíratlanság" pont jól illik a lendülethez, a "lázadáshoz", a konfliktusokhoz (lásd idõsebb munkatársakkal való viszony), ami általában úgyis jellemzi a fiatalokat.
6/10
Sadenal 2015 febr. 11. - 11:39:10 6/10
(8/22)
Lehet, hogy a generációs különbségem miatt de én is kicsit súlytalannak éreztem a karaktereket, egyikkel sem tudtam azonosulni. Az utolsó 20 perce sem tetszett igazán, bár számítottam rá.


6/10
Woody Allen-mániákus 2013 febr. 25. - 11:26:22
(7/22)
Nem akarok ünneprontó lenni, de én ezt a filmet nem tudtam végignézni - de lehet, hogy pótolom, mert felvettem.

Amúgy én nemcsak Woody Allen-, hanem Szabó István-mániákus is vagyok, nagyon szeretem a filmjeit, A Mephisto, az Apa, a Redl ezredes, a Szembesítés, a Napfény íze és sok más filmje is nagyon tetszik - a Redl a kedvencem.

Ez a film viszont szerintem nincs megírva. Kiválóak a színészek, de mintha nem lennének megírva az alakok. Nem hús-vér élõ figurák, mindössze "fiatal értelmiségiek".
A történet sincs megírva azerintem. Az a jelenet pedig, amikor Bálint András éjszaka felébred, mert megálmodott valamit a kondenzátorok kapacitásának az alakításáról, és felkelti a társait is, hááát.... elég naiv!
stanmore 2013 febr. 21. - 21:52:42
(6/22)
Ehhez a filmhez annak megértéséhez a kornak a levegõje kell,és annak mesterkéltsége ,ami a filmbõl is lejön bár nem szándékoltan,csupán az akkori trendi sematizmusnak megfelelõen.
Igen a figurák hasonlítanak az Ezek a fiatalok Kiszes fiataljaihoz ,akik boncolgatják a beat életképtelenségét,és nagyon okosakat mondogatnak az elvárásnak megfelelõen .
Ezek a filmbeli figurák pedig némi frissitéssel próbálkoznak ,na nem nagyon az elvárt szocialista értelmiség szerepében.Persze a valóságban nem volt még ez a renitenskedés sem, csupán a filmrendezõ próbálkozik valamiféle életet lehelni óvatosan a rendszerbe.Mai szemmel szinte hihetetlen a filmbeli áporodott légkör.
Tibag05 2012 máj. 31. - 16:49:28 Előzmény psytrance
(5/22)
"mint ez lenni szokott, mindenki kénytelen megkötni a maga külön kis alkuit."

ez az ami soha nem változik!!!!!!!!!!!!!!!!
10/10
bluebird 2012 máj. 31. - 10:03:21 10/10 Előzmény perry
(4/22)
Talán csak egyetlen "gondolatot" tudnék hozzáfûzni ehhez a csodálatos elemzéshez: IMÁDOM!
(Aki teheti, nézze meg!!!!)
perry 2012 máj. 31. - 01:47:08
(3/22)
Semmi újdonság sincs abban , hogy Szabó István trilógiája korrajz a 60s évek fiataljainak útkeresésében.
Az Apában a kisgyermek csodálatát követjük nyomon az eltûnt szülõ alakjának mitikussá növelt nagyságában.
A Szerelemben a fiatalság, a felnõtté válás keserû édes helyzeteit láthatjuk, haza, identitás, hovatartozás
szerelem, elválás pillanatait járhatjuk körbe.
Az álmodozás kora számomra a csapat és a hit fontosságáról "beszél" képi megfogalmazásban.
Valamint még valamirõl a barátságról.
Ezek pedig kortalanok, sematizmus ide, vagy oda.
Álmokat látunk, lázas tervezést jobbító szándékkal, fiatalos hittel, hogy alkotni kell amit a generációs ellentétek
árnyékolnak be, a hatalomé mely céljai elérése érdekében könyörtelen.
Ha kell megoszt, szembe állít, kiemel valakit egy csoportból, lázadókat hallgattat el manipulációval.
Arról pedig nehezen tud meggyõzni bárki is , hogy ez nem kortalan létezett, létezik és fog is.
Számomra korlelet a három mozi azért is mert koromnál fogva nem idegen ez a világ számomra, hiszen a családomon is nyomott hagyott a 60s évek "szûk" levegõje , hogy Cseh Tamást idézzem.
Persze mindig kell egy csapat, tudjuk és nem csak Minarik Elek a mosodás mondja ezt az Álmodozások kora fiatal mérnökei is vallják. Szeretnének egymáshoz tartozni, együtt alkotni, hinni abban, hogy ezt megtehetik, képesek erre.
Pontosan az érhetõ tetten Szabó filmjében ami a szocializmus kudarcához vezetett, a gondoskodó ám ugyan akkor szelektáló, az egyéniséget megtörõ uralom betegségei. A felszíni látszat megõrzése, ugyan akkor pedig a mûködõ kontraszelekció a tehetséges fiatalok feláldozás önzõ célok érdekében.
Nekem annyi szépség van ebben a három filmben, az ifjúságom, a múlt néha groteszk emlékei, vágyódás az elérhetetlen nyugatra a Gare de l’Est egy másik világ izgalma, búcsú egy idegen világtól azzal a tudattal, hogy talán ez volt az elsõ és utolsó "kitekintés".
Kitalált apák családok ahová nem tértek vissza és a gyermekek széppé és hatalmassá hazudták õket.
Na és mind ehhez jön Szabó István lírai stílusa távoli rokonságban a francia új hullámmal.
Utalás és tisztelgés filmjében Truffaut elõtt mikor látunk egy mozit ahol éppen a francia mester Négyszáz csapását vetítik.
De lefordíthatjuk úgy is a gondolatot, hogy a fiatalos illúziók elporladnak az idõsek és tehetségtelen , begyöpösödöttség gátjain.
Vagyunk és létezünk tesszük a dolgunkat, beilleszkedünk, kifejlesztjük komfortérzetünket és a kezdeti világmegváltást felváltja az érvényesülés, megalkuvás zsákutcái.
Aki teheti nézze meg mindhárom filmjét Szabó Istvánnak mert kor és társadalom dokumentumok, szórakozás, egy rég nem létezõ vagy már csak a mára 60-70s emberek világa.
Viszont talán ezért is lenne érdekes a fiatal generációnak is akik képet alkothatnak errõl a világról és útmutatás, hogy talán nem ismétli önmagát a világ.