A 22 mérföld csavaros kémfilmként aligha működik, akciófilmként sokkal inkább, és ebben messze nem Wahlberg jeleskedik, hanem egy kölyökképű ázsiai srác.
Onnan lehet tudni, hogy az adott filmnek Mark Wahlberg nem csak főszereplője, de producere is, hogy a szokásosnál is többet beszél. Most be nem áll a szája, ráadásul nem csak a történeten belül oszt ki mindenkit, hanem ő maga a saját narrátora, amikor pedig nem dumál, akkor is ő akar dominálni, például kényszeres mozgásokkal, mondjuk a csuklóján lévő gumiszalagok izélgetésével. És azért teszi mindezt, mert iszonyat nagy egója van, és mert tudja, hogy már-már állandó alkotótársa, Peter Berg rendező biztosan nem fogja leállítani – további közös filmjeik A túlélő, A hazafiak napja, a Mélytengeri pokol és a Spenser az igazság nyomában -, és azért is, mert reméli, ezzel elterelheti a figyelmet a történeten tátongó iszonyat nagy logikai hézagokról. Merthogy a 22 mérföld feleslegesen túlbonyolított sztorijának nincs sok értelme, a végeredményhez három lépésből is eljutottunk volna, én mégis baromira élveztem az egészet, persze nem Wahlberg miatt, akit amúgy bírok.
Wahlberg egy külföldre kihelyezett elit CIA-alakulat vezető, aki szigorúan titkos megbízást kap: egy rendőrtisztet kell kicsempésznie az országból, aki veszélyes információk birtokában van. A küldetés során mindössze 22 mérföldet kell megtenniük a reptérig, ahol különgép várja őket indulásra készen. Az odavezető úton azonban a taktikai egységnek az első lépéstől kezdve korrupt rendőrökkel, profi bűnözőkkel és felfegyverzett helyiekkel kell felvenniük a harcot, akik mind a titokzatos informátor kiiktatására törnek – bármi áron. Hőseink minden lépését két másik csapat figyeli a távolból: Amerikából a taktikai irányítóközpont, amelyet maga John Malkovich vezet, és egy orosz kémrepülőgép, aminek lehet némi köze ahhoz, hogy a CIA különítmény a film elején orosz ügynökökkel végez.
Csakhogy a túlkomplikált kémsztori mögött ott van egy véresen izgalmas, nagyon profin összerakott akciófilm. Egy távol-keleti – egész pontosan inkább délkelet-ázsiai – harcművész film, és nem véletlen, hogy a kimenekítésre váró indonéz informátort maga Iko Uwais játssza, aki A rajtaütés (2011) című munkájával szerintem filmtörténetet írt – és a 22 mérföld játékidejének felében nagyjából azt játssza újra, és ezt elég jól csinálja.
Tudom, hogy elfogult vagyok, de amikor Uwaist mutatják, és ha ő verekszik, akkor ez egy jó film, ha nem, akkor már kevésbé, pedig Walhberg sem akárki, és a csapatában ott van a The Walking Dead sorozatból jól ismert Lauren Cohan, a ketrecharcos Ronda Rousey (The Expendables – Feláldozhatók 3., Halálos iramban 7.) és Carlo Alban A szökésből.