Van itt erkölcsi mondanivaló, hiszen az afrikai gyémántkereskedelem valóban emberek életébe kerül, gyilkosokat gazdagít és háborúkat finanszíroz, de van kaland is bőven. Meg egy sokat látott Leonardo DiCaprio.
A Véres gyémánt cím olyan drágakövet jelöl, amelyet háborús övezetben bányásztak valószínűsíthetően embertelen körülmények között, és az eladásából az adott fegyveres konfliktust pénzelik. Vagyis vér tapad hozzá, néha nem is csak átvitt értelemben. Ez adja Edward Zwick kalandfilmjének erkölcsi alapját, és ha van rendező, aki ért az erkölcsi alapon nyugvó kalandfilmekhez, az maga Zwick – lásd a Szenvedélyek viharában (1994), Az utolsó szamuráj (2003) vagy az Ellenállók (2008).
Hősünk amúgy nem egy különösebben erkölcsös ember, a rhodéziai gyémántcsempész, a dél-afrikai különleges egységek egykori kommandósa, Danny Archer (Leonardo DiCaprio) egy utolsó nagy bizniszre vár, hogy maga mögött hagyhassa Afrikát és régi életét. Ezért jön neki kapóra Solomon (Djimon Hounsou) története, akit a lázadók elszakítanak a családjától, és arra kényszerítik, hogy a gyémántmezőkön dolgozzon, ahol egy nap különleges drágakövet talál, amit élete kockáztatásával elrejt, hogy az érte kapott pénzzel megmentse a családját. Archer tudomást szerez a kincsről, és Mady Bowen (Jennifer Connelly) újságírónő közvetítésével Solomon mellé szegődik abban a reményben, hogy a kincs sikeres értékesítésével ő is jól jár. A sierra leonei polgárháború kegyetlen zűrzavarában azonban semmi sem alakul úgy, ahogy azt eltervezte, ráadásul megjelenik egykori parancsnoka (Arnold Vosloo) is.
Amit még nem írtunk le Edward Zwickről, az az, hogy az ő erkölcsi alapon nyugvó kalandfilmjei sok szempontból rendkívül régimódiak vagy naivak, amivel igazából nincs nagy gond, ha van is bennük némi naivitás – ami nem jelenti azt, hogy nincs bennük jó adag izgalom és brutalitás is egyben. Nála a jó, az nagyon jó – Solomon és az újságírónő – és annyira erős bennük a jóság, hogy az ingatag talajon álló egykori zsoldost is képesek a maguk oldalára állítani. DiCapriót egyébként sokan körberöhögtük a film kedvéért elsajátított vaskos, de állítólag cseppet sem hiteles dél-afrikai kiejtéséért, de ez egyrészt nekünk, tévénézőknek nem fog átjönni, másrészt még így is begyűjtött a filmért egy legjobb főszereplő Oscar-jelölést, míg Djimon Hounsou ugyanazt legjobb férfi mellékszereplőként érte el, és három technikai kategóriában - vágás, hangvágás, hangkeverés – is esélyes volt a film.
Ami pedig az emlegetett naivitást illeti, a film végén látjuk a valóban megtörtént ún. Kimberley egyezmény létrejöttét, amely szabályozza vélhetően a véres gyémántok piacra kerülését – a gyémántlobbi azóta sajnos ellehetetlenítette a megállapodást.