Kritika Szűcs Gyula rendőrszázados kalandjairól, azaz a Jófiúk című magyar sitcomról. Írta: Szűcs Gyula!
Amikor kiderült, hogy az RTL Klub legújabb sorozata, a hollywoodi zsarufilmeket kifigurázó Jófiúk balfácán főszereplőjét úgy hívják, hogy
Szűcs Gyula rendőrszázados,
éreztem a vesztemet, hogy erről a produkcióról nekem kell majd megírni a kritikát a Portra, és a barátaim meg az ismerőseim még nagyon sokáig fognak szívatni ezzel.
A sorozat plakátja már a szeptember 1-re időzített premier előtt kiverte a szemem a metróalagutakban – és már ekkor sejtettem, hogy a Jófiúk nem fog tudni túllépni a járőrkocsiban pöffeszkedve sztorizgató, fánkot zabáló, botcsinálta amerikai zsaru kliséjénél. A bénácska reklámszlogen (Szolgálunk és vétünk) nem sok jót ígért: a rendőrös vígjátékok szoktak hasonló címeket kapni, kiforgatva a magyar rendőrség Szolgálunk és védünk! jelmondatát olyan kínos marhaságokká, mint a Pofázunk és végünk.
Igazam lett: amint végigszenvedtem az első részt, világossá vált, hogy A mi kis falunk csapata, az író-rendező Kapitány Iván, a színészveterán Szabó Győző és a többiek majd fogják a 48 órát, a Halálos fegyvert meg a többi, kultikus zsarufilmet, és az ottani jól ismert toposzokat (a polgármester haragjától rettegő, ordítozó rendőrfőnök utasítására az egymáshoz kicsit sem passzoló páros sok dilizés közepette, minimális nyomozással megold egy bűnügyet) jól felvizezik majd Ayala régi rendőrvicceivel a Maksa Híradóból. Majdnem bejött a tippem.
Az RTL forgatókönyv-fejlesztői fogtak egy népszerű spanyol vígjátéksorozatot, a Balfék körzetet, kicserélték a helyszínt egy lepukkant budapesti kerületre, és belepakoltak mindent, amit a '90-es években minden aluljáróban kapható Legjobb rendőrviccek-válogatás találomra kinyitott oldalain láttak!
A Jófiúk sorozat annyit újított a régi recepten, hogy nem két, hanem három rendőr a főszereplője, ők azok, akik mindig több bajt okoznak, mint amennyit megoldanak. Szűcs Gyulát, a nem túl motivált nyomozót Mihályfi Balázs alakítja, ő az, akit az embereivel együtt áthelyeznek a város legzűrösebb kerületébe egy csúnya baklövést követően (konkrétan: nem megakadályoztak, hanem elősegítettek egy bankrablást), természetesen tipikus vígjátékhelyzetek sorát elszabadítva ezzel. A két másik balfácán rendőr szerepét Király Dániel és Hevér Gábor alakítják – az utóbbi azért vicces, mert ő Leonardo DiCaprio állandó szinkronhangja, és most egyáltalán nem egy olyan jóképű, menő fickót alakít, mint amilyen karaktereket a környezetvédő sztár az elmúlt évtizedekben annyiszor eljátszott már.
A balfék fakabátok első komolyabb konfliktusa, és egyben fő humorforrása az első részben az, hogy a kihallgatásra váró bankrabló (Szabó Győző) szívrohamot kap és meghal a vallatószobában. Naná, hogy a tökfej zsaruk felkapják, és úgy tesznek, mintha még élne, újramelegítve ezzel a Hóbortos hétvége és A miniszter félrelép legismertebb hullacipelős poénjait.
Szóval az egész sorozatot áthatja a naftalinszag, minden második jelenet egy elcsépelt zsarufilmes klisé, minden harmadik mondat egy olyan molyrágta rendőrvicc a Ludas Matyi magazinokból, amin már 1986-ban is csak kínomban nevettem (Miért van a rendőr zsebében liszt? Hogy legyen sütnivalója!). Mégis, ez eklektikus massza valahogy ugyanúgy összeáll egy egységes egésszé, ahogy az egymásba gyúrt, színes gyurmákból is egy nagy szürke krumpli lesz a végén. El lehet heherészni a Jófiúkon, de csak ha nincs semmi más sorozat, amit szívesen néznénk.