Gyilkos Mikulás, játékbaba, múmia és persze a Kriptaőr.
Az egyik legnépszerűbb horror-antológia sorozat eredetileg képregény formában jelent meg Amerikában az ötvenes évek első felében. Később rádióra és televízióra is alkalmazták, valamint több film is készült a képregények alapján. A legnépszerűbb az 1989 és 1996 közt futott sorozat volt, ami mára kultikus státusznak örvend. Ez köszönhető a remek hangulatnak, a csavaros történeteknek, és annak, hogy a széria úgy tudott rémisztő lenni, hogy végig volt benne valamiféle esetlen báj, amivel jelezte, hogy ez csak mese. De talán
a legikonikusabb maga a Kriptaőr lett, ez a mumifikálódott rettenet, aki történetek elején és végén megjelenik, hogy valamilyen morbid módon kommentálja azokat.
Magyarországon az RTL Klub csak az első évadot, valamint második évad első tizenöt epizódját (a teljes szezon 18 rész) adta le, így igyekeztünk ezek alapján összeállítani a listát, és meg kell vallanom, nem volt nehéz. A Mesék a kriptából legjobb epizódjai kétségtelenül az első két évadban találhatók, ám van olyan később rész, amit nem tudtunk kihagyni a listáról. Következzen a Mesék kriptából hét legparább, legmegdöbbentőbb, legrémisztőbb epizódja. Jó borzongást!
Alma a fájától (2. évad / 14. rész)
Ez a romantikus horrormese már csak azért is megérdemli, hogy vele indítsunk, mivel a Kriptaőr ebben meséli el, hogy miként jött erre a rút világra. A 19. század végén járunk, amikor a vándorcirkuszok fő attrakciói a torzszülöttek voltak. Itt lép fel Enoch (Jeff Yagher) is a „kétarcú”, akinek az ikertevére csak a fején fejlődött ki. A férfit úgy tartják mint egy állatot, folytonosan verik és megalázzák. Ám egy nap egy több ezer éves nő, Mirna múmiája kerül a cirkuszhoz. A halott nyakában egy értékes ékszer lóg, ám senki sem meri leszedni róla, mivel a legenda szerint átok ül rajta, és aki megkaparintja, az elveszti a – sokáig kerestem a megfelelő szót – fickósságát.
A történet talán legszebb, legtragikusabb és legborzasztóbb motívuma, hogy Enoch beleszeret a halott nőbe.
Így végül ő teljesíti be az átkot: mikor gazdája letépi az ékszert Mirnáról, Enoch egy sövényvágóval megfosztja őt a férfiasságától. Most, hogy szabad lett, a kirekesztett Enoch elvonul Mirnával egy barlangba, ahol évekkel később találnak rájuk, ahogy egymást ölelik holtan, mellettük pedig felsír egy csecsemő: a kis Kriptaőr. A hideglelős történet legügyesebb húzása, hogy sosem mutatják, hogy vajon a múmia éltre kelt-e valaha.
Ez a macska megdöglött (1. évad / 3. rész)
Az abszurd történet amolyan tipikus őrült tudós-szotriként indul: egy férfi felbérel el hajléktalant, hogy jó sok pénzért vállaljon be egy kísérleti műtétet, aminek célja, hogy a macska kilenc életét átültessék az emberbe. Így, ha nem is lesz halhatatlan, de jóval többször tud meghalni, mint amennyiszer egy átlag ember. Emberünknek olyannyira megtetszik a halál, hogy szenzációt csinál belőle, és cirkuszban mutogatja, ahogy újra és újra visszatér az élők sorába. Az epizód nem is ettől olyan hátborzongató, hanem attól az aprócska információtól, amit egészen a végkifejletig visszatart. Az immár Ulric, a halhatatlan (Joe Pantoliano) néven fellépő férfinek ugyanis nem erőssége a matematika: úgy számol, hogy nyolcszor meghallhat, és kilencedik életét pedig megtartja, és visszavonulva showbiznisztől, dúsgazdagon leéli. A derék Ulric utolsó nagy dobása az élve eltemetés. Épp a koporsóban gondolja végig eddigi életét, amikor beugrik neki, hogy
elszámolta magát: az a macska, amelyiktől a kilenc éltet kapta, egyszer már meghalt a műtőasztalon.
Ezt az epizódot ráadásul az a Richard Donner rendezte, akinek Halálos fegyver-filmeket és az 1978-as Supermant is köszönhetjük.
Gyerekjáték (2. évad / 10. rész)
Mert kell egy játékbabás borzalom is, íme ez az epizód, ami talán az egyik legbizarrabb csavarral él, amit valaha kitaláltak ebben témában. Billy Goldman (Bobcat Goldthwait), a feltörekvő hasbeszélő felkeresi a szakma nagy öregjét, Mr. Ingels-t (Don Rickles), aki annak idején népszerű volt a műsorszámával, ám bárhová ment, tragédiák követték útját. Billy végül a saját kárán tanulja meg, hogy sose találkozz a hőseiddel, mivel az egész epizód egy olyan letaglózó végkifejletre épít, ami pofonegyszerű, de sose jutna az eszünkbe. Mr. Ingel bábuja, Morty ugyanis él, de nem úgy, ahogy gondolnánk: ő a férfi fejletlen és gonosz ikertestvére, aki a karjának a végére nőtt. A testhorrorrá fajuló epizódot szintén Richard Donner rendezte.
még több para
Kis zöld bogarak, telepatikus játékbaba és persze a gumiember is helyet kapott a listán.
Tovább
Télapó itt van (1. évad / 2. rész)
Az elmaradhatatlan karácsonyi rémtörténet, ami a klasszikus „gyilkos Télapó” toposz egyik legkiválóbb darabja.
A Mesék a kriptából gyakran játszik azzal a dramaturgiai húzással, hogy az aljas, képmutató emberek elnyerik méltó büntetésüket.
Hogy miért? Mert a szörny, a gyilkos egyértelműen az, ami, nem ver át senkit. Aki viszont becsap és kihasznál másokat, arra borzasztó végzet vár. Ez a sztori is úgy indul, hogy szenteste az asszony megöli a férjét, ám mint kiderül, mindig van nagyobb kutya, szóval most egy Mikulás ruhás őrült baltával vadászik a házba a nőre, aki nem hívhatja ki a rendőrséget, hiszen ott hever a férje hullája. Ebből a faramuci helyzetből aztán nemigen van kiút. Az epizód minimális dialógust használ, inkább a macska-egér játékra fókuszál, és elmegyógyintézetből szökött tébolyultra, akit Larry Drake vérfagyasztóan alakít. Robert Zemeckis pedig olyan szórakoztatóra rendezte meg ezt az epizódot, ahogy az tőle elvárható.
A hullajelölt (2. évad / 1. rész)
Az epizód egyik különlegessége, hogy Demi Moore játssza benne azt a titkárnőt, akinek minden vágya, hogy találjon egy gazdag pasit, aki majd élete végégi eltartja őt. Nem csoda, hogy a jósnőnek hisz, aki szerint egy nagy darab férfival fog megismerkedni, aki hamarosan hatalmas vagyont örököl. A lány, bízva a jóslatban, mikor meglátja Charlie Marno-t, a gigászi és gusztustalan pasast (a maszk alatt Jeffrey Tambort leljük), elkezd vele randizni, ám annak ellenére, hogy az első csók után görcsösen okád a lefolyóba, hozzámegy feleségül. Az élete innentől válik igazi horrorrá, hiszen minden nap együtt kell lenne a férfival, mosni és főzni rá. Az epizódban kevesebb a horror, és inkább a komikum felé billen el, ám ez esetben is egy olyan megdöbbentő jelenettel zárul, ami újraértelmezi a jóslatot, ami miatt a lány hozzáment Charlie-hoz.
Yellow (3. évad / 14 rész)
Ezt az epizód sajnos már nem adták le Magyarországon, pedig egy igazi, első világháborús horrortörténettel van dolgunk. Nem mintha önmagában a háború nem lenne borzalmas, de itt egy olyan helyzetet teremt a történet, amitől ökölbe szorul a kéz és görcsbe rándul a gyomor. Kalthrob hadnagy Kalthrob tábornok alatt szolgál, és ahogy az sejthető, bizony apáról és fiáról van szó. Ami pluszban dob ezen a leosztáson, az az, hogy a tábornokot Kirk Douglas, a hadnagyot pedig fia, Eric Douglas alakítja. A szívszorító és kegyetlen sztori egy olyan szituációt mutat be, ami minden szülő rémálma: dönteni a gyereke élete felett. Mikor a tábornok észreveszi, hogy a hadnagy gyáván viselkedik a fronton, kivégzőosztag általi halálra ítéli. Az epizód tétje, hogy megkegyelmez-e az apa a fiának, de mint tudjuk, a horrorban mindig a legrosszabbnak kell megtörténni.
The New Arrival (4. évad / 7. rész)
Igazi családhorrorba csöppenünk ebben az epizódban, melyben a neves rádiós pszichológus, Dr. Alan Goetz (David Warner) hogy újra felfutassa a hallgatottságot, elmegy az egyik gyakori betelefonálója, Nora házába a stábjával, hogy élesben foglalkozzon a problémás kislányával, Felicityvel. Már az első pillanatban hátborzongató a ház: a kislány szörnyű sikolyai hallatszanak, majd megjelenik egy riasztó, fehér porcelánmaszkban. Ám ez még csak a jéghely csúcsa, hiszen kiderül, hogy Felicity igazából már évek óta halott. A félórás epizód egyszerre a kísértettörténeteket, csapdákkal teli darabolós gore és – ahogy az elején is írtam – családhorror.
(via Looper, Movieweb, Collider)